Registrul de evidenta fiscala publicat in 2018

In sfarsit Registrul de evidenta fiscala, care a fost anuntat inca de acum 3 ani, are ordin de aplicare. In decembrie 2017 a fost publicat  Ordinul nr. 3254 care reglementeaza utilizarea acestui nou registru pentru activitatile independente.

Cine completeaza Registrul de evidenta fiscala

Persoanele fizice care desfasoara activitati independente, indiferent de forma de organizare PFA, PFI, II, IF , Profesii Liberale, au obligatia de a completa acest registru conform urmatoarelor reglementari:

  • Contribuabilii pentru care venitul net anual se stabileste in sistem real, in baza datelor din contabilitate, au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala. In aceasta categorie intra si  persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care sunt scutite de plata impozitului pe venitul net obtinut din activitati independente;
  • Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se stabileste pe baza normelor de venit au obligatia sa completeze in Registrul de evidenta fiscala numai partea referitoare la venituri.
  • Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pot completa in Registrul de evidenta fiscala numai partea referitoare la venituri sau isi pot indeplini obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit. Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala si au optat pentru stabilirea impozitului ca impozit final, nu au obligatia de completare a Registrului de evidenta fiscala.

Obiectivul  registrului de evidenta fiscala

Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea informatiilor care stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia privind venitul realizat din Romania – declaratia 200.

Termenul de completare a registrului de evidenta fiscala

Trebuie completat cu veniturile obtinute in anul precedent inainte de a depune Declaratia privind venitul realizat din Romania.   Pentru veniturile obtinute in  anul 2017 declaratia 200  are termen de depunere 25 Mai 2018.

Cum se completeaza Registrul de evidenta fiscala

Completarea pe partea de venituri

  • Registrul de evidenta fiscala se completeaza anual cu totalul veniturilor si totalul cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestora, in anul curent, pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent, pana la data depunerii Declaratiei privind venitul realizat din Romania, dar nu mai tarziu de termenul de depunere stabilit de lege – 25 Mai.
  • Registrul de evidenta fiscala se completeaza astfel incat sa permita identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea venitului net anual/pierderii nete anuale, care sa corespunda cu cel/cea cuprins/cuprinsa in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz, si in orice alta declaratie rectificativa depusa ulterior.
  • Registrul de evidenta fiscala se tine, dupa caz, pe fiecare sursa de venit din cadrul fiecarei categorii de venit, astfel incat venitul brut si cheltuielile deductibile determinate anual sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz.
  • In cazul in care contribuabilul are mai multe surse de venit, evidenta se tine pe fiecare sursa de venit in cadrul aceluiasi registru de evidenta fiscala.
  • Detalierea elementelor de calcul pentru stabilirea venitului net anual/pierderii nete anuale evidentiate in Registrul de evidenta fiscala se efectueaza in functie de necesitatile proprii ale acestuia si de specificul activitatii.
  • Inregistrarea venitului brut anual in Registrul de evidenta fiscala se efectueaza in functie de natura activitatii, pe fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.
  • Constituie venit brut anual totalul veniturilor in bani si in natura realizate in cadrul unui an fiscal, lista se regaseste in Codul fiscal. Evaluarea veniturilor in natura se efectueaza la pretul pietei sau la pretul stabilit prin expertiza, in functie de locul si la data primirii acestora.
  • TVA colectata din livrarile de bunuri si servicii nu reprezinta venit si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.

Completarea pe partea de cheltuieli

  • Cheltuielile deductibile anual se evidentiaza in Registrul de evidenta fiscala, dupa caz, in functie de natura acestora, pe fiecare sursa din fiecare categorie de venit, astfel incat sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz.
  • Constituie cheltuieli deductibile cele efectuate in scopul desfasurarii activitatii si care indeplinesc conditiile generale prevazute de Codul fiscal.
  • Nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala cheltuieli care depasesc limita prevazuta de lege (deuctibile deductibile partial) si cheltuielile nedeductibile integral, asa cum sunt definite de Codul fiscal;
  • Nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii, indiferent daca activitatea se desfasoara individual si/sau intr-o forma de asociere. Deducerea acestor cheltuieli se efectueaza la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale, de organul fiscal competent.
  • TVA dedusa din achizita de bunuri si servicii nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.

Registrul de evidenta fiscala se modifica ori de cate ori se constata diferente cu privire la veniturile si/sau cheltuielile inregistrate initial, pana la data depunerii declaratiei rectificative.

Care este formatul si cum se pastreaza Registrul de evidenta Fiscala

  • Contribuabilii pot tine Registrul de evidenta fiscala in forma scrisa sau electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute de ordin. Deci nu trebuie cumparat nimic de la administratiile ANAF.
  • Registrul de evidenta fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, fara a se lasa randuri libere, completandu-se cate o fila din modelul atasat, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.
  • Registrul de evidenta fiscala se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului/sediul asocierii, fie in forma scrisa, fie in format electronic.

Gasesti in Pachetul Complet pentru Activitati Independente modelul in excel al Registrului de evidenta fiscala si in Caietul cu modele practice pentru activitati independente un modelul completat al acestui registru conform exemplului dat in Caiet.

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (5 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

15 Comentarii
  1. valentin 2 luni în urmă

    Buna ziua, in cursul zilei de astazi 10.07.2018 am fost personal la Anaf (Craiova) pentru a ridica registrul de evidenta fiscala. Ce raspunsuri am primit:
    1. La informatii: ca acest registru nu se ia de la anaf ci de la tipizate!
    2. La ridicari REF (registru evidenta fiscala) ca pentru PFA-uri acest registru NU este obligatoriu, ci citez “in special pentru srl-uri ce sunt platitoare de impozit pe profit”

    In speta, va rog sa ma lamuriti eventual prin extract sau trimitere in lege, de obligativitatea acestui registru de evidenta fiscala. Momentan contabilitatea o tin in registrul de incasari si plati.

    • Autor
      Constantin 2 luni în urmă

      Buna ziua! REF – acesta nu este un formular tipizat si nu se cumpara de la ANAF. S-ar putea sa-l gasiti la vreo librarie.
      Formatul este specificat in lege si poate fi completat in excel, un ordin de la inceputul anului 2018.
      Un model in excel si modele completate puteti gasi in Pachetul de contabilitate: https://comunitate.gestiunepfa.ro/ghid-contabilitate-pfa/
      Baza legala: art 67. (8) Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectuează în sistem real au obligația să completeze Registrul de evidență fiscală, în vederea stabilirii venitului net anual.

  2. raluca 4 luni în urmă

    referitor la casele de marcat cu jurnal electronic
    . cine instruieste un PFA cu un mic magazin cu sediul in zona unde nu merge internetul,sa lucreze cu noua casa de marcat .
    ce fac acestia cu casele actuale?
    de teama ca nu vor putea lucra se vor desfiinta.

  3. pfa 4 luni în urmă

    pfa nu are de unde cumpara registrul de evidenta fiscala.cine l-a editat?

  4. IONESCU 7 luni în urmă

    1 REGISTRUL DE EVIDENTA FISCALA – ESTE ACELASI LUCRU CU REGISTRUL DE INCASARI SI PLATI IN CAZUL PFA ?
    2 Daca NU care este diferenta ?
    3 De cand este obligatoriu a se completa acest Registru de evidenta fiscala

    • Autor
      Constantin 6 luni în urmă

      Buna ziua! Nu este acelasi lucru. In Registrul de evidenta fiscala se evidentiaza calculul venitului net si a impozitului pe venit, in RJIP se inregistreaza toate platile si incasarile din activitatea dvs. Este obligatoriu a fi completat de la inceputul anului 2018.

  5. Dana 8 luni în urmă

    Buna ziua,

    1. Inteleg că sub casuta Elemente de calcul pt stabilirea venitului net… trec Incasari 2017 iar la căsuța Valoare in lei trec totalul incasarilor, adica 28.000 in cazul meu . Al doilea rand ar fi cheltuieli deductibile Laptop=2299 lei, al treilea rand ar fi comisioane bancare 340,19 lei. (pt ca se specifica in ordin ca cheltuielile se trec in functie de natura lor, pe fiecare sursa).
    2. “TVA dedusa din achizita de bunuri si servicii nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala” – totusi mi-a zis contabilul că in Registrul-jurnal de incasari si plati se trece laptopul cu suma totala trecuta pe factura, adica 2299 lei, care include si TVA-ul., si se si deduce suma aceasta din venitul brut atunci cand calculez venitul net. Acum inteleg că in Reg evidenta fiscala nu am dreptul să trec/deduc TVA-ul, ci doar suma de baza (1932,77 lei), asta insemnand că suma totala din REG evid.fiscala n-o sa corespunda cu venitul net real declarat in declaratia 200, desi scrie clar ca trebuie sa corespunda, acesta fiindu-i scopul. Nu inteleg logica.

    Va multumesc.

  6. Dana 8 luni în urmă

    Buna ziua,

    1. Inteleg că sub casuta Elemente de calcul pt stabilirea venitului net… trec Incasari 2017 iar la căsuța Valoare in lei trec totalul incasarilor, adica 28.000 in cazul meu . Al doilea rand ar fi cheltuieli deductibile Laptop=2299 lei, al treilea rand ar fi comisioane bancare 340,19 lei. (pt ca se specifica in ordin ca cheltuielile se trec in functie de natura lor, pe fiecare sursa).
    2. Cica TVA dedusa din achizita de bunuri si servicii nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala – totusi mi-a zis contabilul că in Registrul-jurnal de incasari si plati se trece laptopul cu suma totala trecuta pe factura, adica 2299 lei, care include si TVA-ul., si se si deduce suma aceasta din venitul brut atunci cand calculez venitul net. Acum inteleg că in Reg evidenta fiscala nu am dreptul să trec/deduc TVA-ul, ci doar suma de baza (1932,77 lei), asta insemnand că suma totala din REG evid.fiscala n-o sa corespunda cu venitul net real declarat in declaratia 200, desi scrie clar ca trebuie sa corespunda, acesta fiindu-i scopul. Nu inteleg logica.

    Va multumesc.

  7. câmpeanu aneta 8 luni în urmă

    Buna seara! Nu prea inteleg! Daca am mostenit anul trecut 3 hectare teren agricol, am un apartament,masina si o casă pe numele meu dar intenționez sa vand pământul…..trebuie sa completez acest formular 600??? Multumesc frumos

  8. Biris Alexandra 8 luni în urmă

    Buna seara! Daca mi-am deschis PFA cu luna aceasta, registrul de evidenta fiscala il completez la sfarsitul anului?

  9. Parpucea ovvidiu 8 luni în urmă

    Buna ziua. Cand va trebui sa l depunem acest registru in cazul unui pfa? Multumesc

  10. Mirela 8 luni în urmă

    Buna seara. Mulțumim pentru informații. Inteleg ca e ceva diferit fata de registru jurnal, nu? Intrebarea mea : se completeaza incepand cu ianuarie 2018?

    • Autor
      Constantin 8 luni în urmă

      Buna ziua. Da este diferit. Se evidentiaza calculul venitului net si se completeaza inainte de a depune declaratia 200.

      • dorel 8 luni în urmă

        Atunci cei de la anaf de ce au primit declaratia 200…inaintea Registrului asta ?
        Nu ei trebuiau sa te intrebe daca l-ai depus, si daca nu, sa te indrume sa o faci ?
        Practic este o harababura…probabil asta se si vrea, din pacate.

        • Marilena 8 luni în urmă

          Inteleg ca nu se depune la ANAF, ci se pastreaza la sediul PFA! Inlocuieste Registrul-jurnal! Inteleg bine?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

CONTACTEAZA-NE

Trimite-ne intrebarile tale si-ti vom raspunde in cel mai scurt timp.

Se trimit datele

©2018 Ghid PFA - Informatii fiscale si contabile pentru Persoane Fizice si Activitati Independente.

PF - PFI - PFA - II - IF - Profesii Liberale

>

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account