Reducerea normei de venit proportional cu perioada starii de urgenta

In 2020, din cauza crizei COVID, Guvernul Romaniei a declarat starea de urgenta in perioada 16 Martie – 14 Mai 2020.

In aceasta perioada, o mare parte dintre activitatile economice au fost intrerupte; reguliile introduse in starea de urgenta au facut imposibila desfasurarea acestora si obtinerea de venituri.

In cazul particular al activitatilor independente impuse cu norme de venit, se pune intrebarea daca norma de venit poate fi redusa cu perioada in care activitatea a fost intreupta din cauza starii de urgenta.

In aceasta situatie, Codul Fiscal precizeaza:

Art. 69.

(5) În cazul în care un contribuabil desfășoară o activitate care generează venituri din activități independente, altele decât venituri din profesii liberale, definite la art. 67 alin. (2), pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă acelei activități se reduce proporțional, astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care a fost desfășurată activitatea respectivă.

Cele mai intalnite situatii in care norma de venit se recalculeaza pe perioada de activitate rezulta din suspendarea sau radierea activitatii la Registrul Comertului, urmata de depunerea declaratiei unice cu venitul estimat recalculat pe perioada de activitate.

Nu a fost cazul in perioada starii de urgenta, titularii de activitati independente, impusi nu norme de venit, au fost obligati sa intrerupa activitatea, dar fara a suspenda activitatea la Registrul Comertului si fara depunerea Declaratie Unice cu venitul estimat recalculat.

Tot in Codul Fiscal, la normele metodologice:

Normele metotologice

(9) Pentru întreruperile temporare de activitate în cursul anului, cauzate de accidente, spitalizare sau alte cauze obiective, inclusiv cele de forță majoră, dovedite cu documente justificative, normele de venit se reduc, de către contribuabil, proporțional cu perioada nelucrată. În situația încetării activității în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare, contribuabilul/fiecare asociat, în cazul asocierilor fără personalitate juridică, este obligat ca în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului să depună Declarația unică, privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice la organele fiscale competente și să își recalculeze impozitul pe venit. Documentele justificative în baza cărora se reduc normele anuale de venit se păstrează la domiciliul fiscal al contribuabililor.

(10) Pentru contribuabilii impuși pe bază de norme de venit, care își exercită activitatea o parte din an, în situațiile prevăzute la alin. (8) și (9), norma anuală de venit aferentă perioadei efectiv lucrate se recalculează de către contribuabili, prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se înmulțește cu numărul zilelor de activitate.

Concluzia mea, sustinuta si de reprezentatii ANAF si de mesajele care au ajuns la noi in ultima perioada, Codul Fiscal permite reducerea normei de venit (normelor de venit insumate, dca este cazul) cu fractiunea de norma de venit calculata pe perioada in care activitatea a fost intrerupta din cauza starii de urgenta.

Te-ai încurcat la completarea declarației unice? Te ajutăm noi!

Cum se procedeaza cu Declaratia Unica

Pentru recalcularea normei de venit, se depune declaratie rectificativa la declaratia unica 2020, cu venitul estimat din activitati impuse cu norme de venit. Conform prevederilor de mai sus se calculeaza norma de venit zilnica si se inmulteste nu numarul de zile in care activitatea a fost intrerupta. Norma de venit impozabila se reduce cu fractiunea de norma de venit in care activitatea a fost intrerupta.

In ceea ce priveste contributiile sociale, acestea se recalculeaza la nivelul a 10 luni de activitate.

Important! Pot recalcula norma de venit doar cei care au avut intrerupta activitatea in perioada starii de urgenta:

  • Activitatea a fost afectata direct sau indirect de instituirea starii de urgenta (16 martie 2020 – 14 Mai 2020), anume de limitarea mobilitatii persoanelor si a bunurilor;
  • Incepand cu data de 16 martie nu s-au mai facut livrari de bunuri si servicii (nu s-a facturat si incasat cu chitanta sau in contul bancar, nu s-a incasat cu casa de marcat); s-a incasat doar ce s-a facturat inainte de declararea starii de urgenta;
  • Daca activitatea a avut angajati, acestia au intrat in somaj tehnic;
  • Nu s-au mai facut achzitii de bunuri si servicii care sa fie legate de obiectul de activitate;

Observatie! Norma de venit poate fi redusa si pe perioada starii de alerta daca activitatea desfasurata a fost intrerupta de Hotararile de Guvern prin care s-a instituit starea de alerta. Verifica lista de activitati intrerupte prevazuta expres de aceste hotarari.

Gasesti un exemplu cu recalcularea normei de venit in Ghidurile pentru Contabilitatea activitatilor Independente si pentru completarea Declaratiei Unice.

13 comentarii la “Reducerea normei de venit proportional cu perioada starii de urgenta”

  1. Bună ziua. Am un pfa taxi cu norma de venit cu 1 angajat altă persoană. Eu mai sunt angajat cu norma întreagă în altă parte. Până acum plăteam contribuțiile la jumătate. Pentru 2020 pot pune pe DU tot la jumătate dar fără perioada stării de urgență, adică vreo 4 luni?

  2. Bogdan Varzaru

    Buna ziua! Dacă am depus DU pt 2020 și am și plătit contribuțiile integral, apoi am depus și declarația unica pt 2021 se mai.poate depune declarația pt rectificarea normelor de venit pentru starea de urgenta din 2020? Cod caen 9313

  3. Buna seara, daca ma puteti indruma va rog…
    daca nu am profitat de ajutoarele oferite pe timpul starii de urgenta/alerta, desi as fi putut neavand incasari decat mici pe un singur CAEN, pot sa imi reduc normele de venit pe celalalte CAEN-uri pe care nu am avut niciun venit in acea perioada?
    Multumesc!

    1. Buna ziua! E interpretabil aici si de aici riscul ca al un eventual control sa va anuleze recalcularea. In opinia mea puteti reduce normele doar daca in perioada anteriora starii de urgenta ati avut activitate si incasari pe respectivele coduri. Astfel puteti demonstra ca ati fost afectata de starea de urgenta.

  4. Buna ziua, am avut doua intalniri la ANAF Timisoara exact pe tema reducerii normei de venit cu sefa serviciului (care la randul ei s-a sfatuit cu Bucurestiul) si concluzia a fost ca impozitul se reduce pentru toate cele cinci luni cat a fost restrictionata activitatea si am incasat asistenta- cod caen 9002, insa cu privire la CAS doamna a spus ca trebuie platit integral pentru cele 12 luni la salariul minim. Nu imi convine avand in vedere ca platesc si jumatate din indemnizatie inapoi pentru cele 5 luni. CASS l-am declarat in rectificativa la 6 luni deoarece norma odata ajustata am cazut sub plafon. Deci cum e corect pana la urma si ma puteti sfatui daca trebuie sa mai depun o rectificativa in acest sens si sa reevaluez CASS-ul?

  5. Daca contribuabilul a primit Indemnizatie in baza OUG30 si va plati dari pe indemnizatie separat, poate beneficia de reducerea normei proportional cu perioada in care a primit indemnizatie (perioada pentru care are depuse declaratii pe proprie raspundere cum ca n-a avut activitate) chiar daca aceasta perioada este mai mare de doua luni (16.03 – 14.06 de exemplu)? Multumesc!

  6. Buna, impozitul pe autovehicule cumparate pe PFA, se ingistreaza la Directia de Taxe si impozite, nu la ANAF, iar pe ghiseul.ro nu le veti gasi pe CNP, ele fiind inregitrate pe CUI. Trebuie sa faceti un cont pe ghiseul.ro pe CUI si asa veti putea plati online impozitul auto.

  7. Buna seara,
    Va rog sa ma ajutati cu o problema.
    Am un PFA, medic, individual. La sfarsitul anului 2019 am achizitionat un automobil, cu credit bancar.
    Am platit la ANAF inregistratea acestuia.
    Am incercat sa accesez ghiseul.ro pentru plata impozitului.
    Nu am gasit inregistrat cuantumul impozitului pe auto.
    Ce trebuie sa fac?
    Multumesc

Scrie mesajul tau aici:

Descarcă acum Raportul Gratuit

Raport gratuit 2021: Taxe si contributii sociale PFA