One Stop Shop – plata TVA pentru vanzari online

Ce este sistemul One Stop Shop (OSS)

O activitate independenta din Romania, care ofera bunuri si servicii la distanta cu valoarea de peste 10.000 euro poate sa se inregistreze pentru declararea si plata TVA doar in statul membru in care isi desfasoara activitatea (Romania), fara a mai fi nevoie sa se inregistreze in fiecare stat membru unde isi are domiciliul clientii sai (persoane fizice). Serviciul este disponibil cu data 1 iulie 2021.

Sistemul OSS faciliteaza declararea si plata TVA pentru livrarile transfrontaliere de bunuri si servicii. Furnizorii romani de bunuri catre consumatori din UE, trebuie sa colecteze TVA de la acestia prin aplicarea cotei de TVA din statul membru in care clientul isi are domiciliul. TVA-ul colectat se declara si se plateste la ANAF.

O persoană impozabilă care este înregistrată pentru un regim OSS într-un stat membru (statul membru de identificare) va depune electronic declarații de TVA OSS, detaliind serviciile prestate și bunurile livrate care pot fi declarate în regimul OSS respectiv, alături TVA datorată.

Aceste declarații de TVA OSS, împreună cu TVA achitată, sunt apoi transmise de către statul membru de identificare (Romania in cazul nostru) statelor membre de consum corespunzătoare printr-o rețea de comunicații securizată.

Important! Inregistrarea in sistemul OSS se poate realiza doar daca valoarea livrarilor de bunuri si servicii la distanta depaseste pragul de 10.000 euro, respectiv 46.337 lei – cumulat pentru toate tarile unde s-au facut livrari. Acest prag se aplica doar livrarilor catre clienti persoane fizice cu domiciliul in UE, efectuate de un furnizor din Romania. Pana la acest prag se aplica regimul TVA pe care furnizorul il are in Romania.

Totul intr-un singur loc pentru gestiunea activitatii tale:

  • Cadrul legal pentru desfasurarea activitatii. Modificarile Codului fiscal din 2021.
  • Infiintarea de activitati independente. Modificarea formei de organizare.
  • Taxele si impozitele platite de o activitate independenta in 2021.
  • Plătitor sau neplătitor de TVA? Ce ma avantajeaza?
  • Operatiuni intracomunitare. Obtinerea codului special de TVA.
  • Sistem de impozitare: normă de venit sau sistem real? Ce ma avantajeaza in 2021?
  • ​Care sunt registrele si formularele obligatorii si de unde le procur?
  • Completarea Registrului Jurnal de Incasari si Plati.
  • Cheltuielile deductibile si nedeductbile. Cum sa reduci legal impozitul pe venit.
  • Cum sa calculezi venitul net si sa completezi Registrul de Evidenta Fiscala.
  • Stabilirea obligatiei de a plati contributie la pensie (CAS) si la sanatate (CASS). Exceptii.
  • Completarea Declaratiei Unice 2021. Rectificarea declaratiei.
  • Plata obligatiilor fiscale si verificarea obligatiilor de plata. Compensarea sau restituirea platilor in plus.
  • Cum sa faci inventarierea patrimoniului si sa completezi Registrul Inventar.
  • Exemple si Studii de caz pentru lamurirea oricarei situatii de mai sus.

Cine se poate inregistra in sistemul One Stop Shop (OSS)

Conform Ghidului ANAF sunt 3  categorii de persoane care se pot inregistra in sistemul OSS:

– Schema non-UE pentru furnizarea de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune de catre persoane impozabile nestabilite in UE va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii transfrontaliere catre consumatorifinalidin UE(B2C); 

– Schema UE pentru furnizarea intracomunitara de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii intracomunitare business-to-consumer (de la persoana impozabila catre consumatori finali), pentru livrari de bunuri interne prin intermediul interfetelor electronice si pentru vanzari intracomunitare de bunuri, la distanta;

– Schema noua de import pentru vanzarile la distanta de bunuri importate din state si teritorii terte catre consumatori din UE pana la valoarea de 150 euro. Modificarea fata de sistemul actual de import vizeaza faptul ca vanzatorul va colecta TVA la vanzarea catre consumatorii UE si va declara si plati TVA catre statul membru de identificare din cadrul OSS. Aceste bunuri vor beneficia de scutire de TVA la import, facilitandu-se interfata cu sistemul vamal.

In practica, o persoand impozabila care este inregistrata in regimul special de TVA OSS intr-un stat membru UE (statul membru de identificare) va transmite electronic declaratii de TVA OSS jn care sunt detaliate livradrile care pot fi declarate in sistemul respectiv OSS impreuna cu TVA datorata. Declaratia TVA este transmisa trimestrial jn schema UE si schema non-UE si lunar in schema de import. Aceste declaratii de TVA OSS sunt apoi transmise de catre statul membru de identificare catre statele membre de consum corespunzatoare printr-o retea de comunicatii securizata. Ulterior, statul membru de identificare efectueaza si transferul catre statul membru de consum a platii TVA cuvenite, incasata de la contribuabil.

Declaratia de TVA OSS nu inlocuieste declaratia de TVA pe care o persoana impozabila trebuie sa o depuna in temeiul obligatiilor sale interne de TVA.

Observatie. La aceasta data, persoanele neplatitoare de TVA din Romania, deci care au cifra de afaceri sub 300.000 lei, dar care au depasit plafonul de 10.000 euro, nu se pot inregistra in sistemul OSS, pentru ca nu au cod de TVA national. Sunt necesare reglementari suplimentare din partea legiuitorului.

Mai multe detalii in acest ghid.

2 comentarii la “One Stop Shop – plata TVA pentru vanzari online”

  1. MIRON luminita carmen

    Buna ziua, daca sunt neplatitor de TVA si vand doar in Romania pe platoforma emag depasind 10.000 euro , trebuie sa ma inregistrez ca platitor de TVA?

Scrie mesajul tau aici:

Consultanță accesare microgrant

Sesiunea a II-a Octombrie 2021

15% REDUCERE
pe perioada vacanței!

  • 00zile
  • 00ore
  • 00min
  • 00sec