fbpx

PFA plătitor sau neplătitor de TVA?

pfa-cu-tvaToate persoanele fizice sau juridice nou infiintate sunt  neplatitoare de TVA, urmand sa devina platitoare de TVA in urma unei optiuni sau a depasirii unui plafon al cifrei de afaceri (220.000 lei).

Ordinul 1.984 din 11 mai 2011 conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile in functie de anumite criterii eliminatorii si de o grila de evaluare in baza careia se acorda un punctaj.

Procedura dureaza 15 zile lucratoare de la data depunerii solicitarii scrise. Criteriile eliminatorii pe baza careia se iau decizii de aprobare/respingere a solicitarilor de inregistrare in scopuri de TVA tin de:

  • Desfasurarea la sediul social si/sau la sediile secundare, dupa caz, de activitati economice autorizate,
  • Fapte sau infractiuni inscrise in cazierul fiscal a titularului,
  • Verificarea faptica a existentei spatiului destinat sediului profesional  si, dupa caz, sediilor secundare declarate, care sa corespunda obiectului de activitate pe care persoana impozabila intentioneaza sa o desfasoare,
  • Punctajul obtinut la grila de evaluare (sunt necesare minimum 45 de puncte pentru admiterea solicitarii).

            Important:  Esti interesat sa fi  platitor de TVA doar daca:

  1. Planul tau de afaceri presupune investitii cu valoare semnificativa,
  2. Clientii tai sunt preponderent persoane juridice romane si cer facturarea cu TVA,
  3. Tariful negociat cu clientii nu contine TVA si valoarea TVA este calculata si incasata de tine peste tarif,
  4. Activitatea pe care o prestezi presupune importante achizitii de marfuri, combustibili, materiale consumabile, servicii,  care sa iti dea drept de deducere a TVA-ului.

Ca platitor de TVA, gestiunea contabila a pfa-ului se complica si ai nevoie de un contabil care sa calculeze si sa faca declaratia de TVA.

Recomandare:  Nu te inregistra ca platitor de TVA decât dacă cel putin trei criterii, dintre cele de mai sus, sunt îndeplinite.

  • Buna ziua,
    Infiintez un PFA , cod 8552 , predau lectii de muzica la o scoala, actele sunt inca la Registru.
    Am incercat sa sistematizez pasii pe care ii voi avea de facut si va rog sa imi spuneti daca/ ce e corect.
    – sediu social e acelasi cu domiciliul, dar nu sunt proprietar. Influenteaza cu ceva impozitul pe imobilul respectiv? La aceeasi adresa mai sunt un SRL si o asociatie, cu asociati parintii mei. Reprezinta aceasta o problema? la impozitul pe imobil sau la numarul de firme/ imobil. Mentionez ca eu nu voi desfasura activitate la sediul social.
    – dupa ce iau actele de la Registru, merg la ANAF pentru CF si vector fiscal. Cum se alegi sau cine alege daca voi fi platitor de TVA sau nu?
    – depun declaratia pentru venit estimat
    – cumpar facturier, chitanta, registru sau pot sa apelez la un serviciu online de facturare si nu mai am nevoie de toate acestea?
    – fac stampila
    – semnez contractul cu scoala unde predau si fac factura. Pot sa incasez in contul meu personal? Am un cont pe care as vrea sa il folosesc pentru PFA, dar e pe persoana fizica. Il pot asocia la factura PFA?
    – venitul meu e mai mic decat salariul minim pe economie . Asta inseamna ca platesc doar 10% impozit?
    – pot sa deduc unele cheltuieli?
    – la venitul global trebuie inclusa si Bursa de merit de la facultate?
    – daca venitul global/ luna este egal sau mai mare decat salariul minim atunci cat voi plati pentru CAS si CASS?
    – voi tine evidenta la facturi emise, incasari, eventual cheltuieli si in anul urmator la inceput voi depune la ANAF o declaratie care sa cuprinda tot anul fiscal?

    Va multumesc pentru intelegere si atentie si as aprecia raspunsurile dvs.

  • Buna ziua, urmeaza sa deschidem un magazin on line cu produse care se adreseaza si persoanelor fizice dar mai ales persoanelor juridice. Avem un PFA proaspat infiintat, neplatitor de TVA si stam si ne gandim intens daca nu ar fi mai bine sa trecem la PFA platitor de TVA, prin optiune. Precizez ca nu vom avea, cel putin la inceput, multe cheltuieli sa putem deduce TVA-ul. Cum ati proceda in situatia data, ati porni la drum platitor sau neplatitor de TVA? Multumesc frumos, Cele bune.

    • Buna ziua. La inceput de drum nu recomand sa fiti platitor de TVA. Asteptati mai intai sa vedeti volumul activitatii. Atentie la incasarile de la persoane fizice in numerar, va trebuie casa de marcat. Altfel daca vindeti doar online nu trebuie casa de marcat.

  • Buna ziua, sunt un pfa neplatitor de tva. Cand trebuie sa ma inregistrez ca platitor de tva: la depasirea plafonului de 35.000 sau de 65.000 EUR? Daca am emis facturi atat in lei cat si in euro, cum fac calculele ca sa verific daca am deposit plafonul? Multumesc, Maria

    • Buna ziua! Va inregistrati ca platitor de TVA cu luna urmatoare depasirii plafonului de 220.000 lei. Facturi emise (incasate sau neincasate) sau bonuri fiscale emise, cu valoare totala mai mare de 220.000 lei.

  • BUNA sant la inceput de drum si nu stiu de unde sa incep vreau sami achizitionez o masin de transport de pana la 3.5 t cu bani chas nu ma prea intereseaza sami deduc tva sau poate da cum sa incep pfa neplatitor de tva sau pfa platitor de tva va multumesc.

  • Buna ziua,

    Proaspat detinator de pfa 🙂
    caen 6311 – prelucr datelor, admin pag web si activ conexe
    in sistem real, nepl tva, inregistrat la reg com Mures. Adresa de domiciliu este in cluj, unde am si depus declaratiile la finante si unde voi desfasura activitatea.

    1 – trebuiau depuse neaparat la Mures sau e ok si la cluj ?
    2 – e nevoie de crearea unui punct de lucru in cluj? deoarece aici imi voi presta serviciile, la sediul clientului
    3 – am achizitionat un hard extern in val de 350 lei pe pfa (operat NIR). Trebuie sa i fac si bon de consum ? Este aceasta cheltuiala deductibila integral avand in vedere ca utilizarea acestuia imi poate genera profit ? Trebuie trecut in registrul inventar ?
    Va adresez aceste intrebari impreuna cu multumirile de rigoare anticipate!

    Stima!

    • Buna ziua,
      1. Trebuie sa inregistrati PFA-ul si la Mures. Declaratiile 220,200, 600 se depun la domiciliu.
      2. Nu e nevoie de crearea unui punct de lucru la cluj decat daca vreti sa lucrati cu persoane fizice, sa aveti birou propriu, sau angajati.
      3. NIR se face la marfa, bon de consum la productie, nu la obiecte de inventar. Cheltuiala este deductibila integral in anul fiscal in care a fost facuta. Faceti o lista cu obiectele de inventar in uz si totalul lor il treceti in registrul inventar sfarsitul anului.

  • ©2012-2019 Ghid PFA - Informatii fiscale si contabile pentru Persoane Fizice si Activitati Independente.

    PF - PFI - PFA - II - IF - Profesii Liberale

    >

    Log in with your credentials

    Ați uitat datele dvs.?