Omiteți conținutul
Telefon: 0724 331 977 - suport@gestiunepfa.ro
  • Înregistrare
  • Autentificare
  • Contactează-ne!
Ghid PFA
  • Legislație
  • Soluții & Prețuri
    • Toate Soluțiile
    • Actualizări Ghiduri
    • Recenzii de la Clienti
  • Ghidurile mele
  • Consultanță
  • Suport
  • Despre
    • Înregistrare
    • Autentificare
    • Contactează-ne!

Impozitarea indemnizatiei pentru profesionisti

08/01/2021 22/12/2021 / 94 Comentarii / Cod Fiscal 2020

Pentru o contabilitate corectă și un calcul rapid al obligațiilor fiscale, folosește  Contapp – program de facturare și contabilitate în partidă simplă – Deschide cont!

In anul 2020, profesionistii care desfasoara activitati independente au incasat ajutor de stat pentru atenuarea efectelor pandemiei COVID-19. Ajutorul de stat s-a acordat in baza a doua ordonante de urgenta:

  1. OUG 30/2020, vezi detalii aici, se acorda o indemnizatie de 75% din salariul mediu pe economie, pentru activitatile inchise peperioada starii de urgenta si de alerta. valoarea indemnizatiei este de 4.072 lei pe luna, brut;
  2. OUG 132/2020, vezi detalii aici, se acorda o indemnizatie de 41,5% din salariul mediu pe economie, pentru activitatile afectate de pandemia Covid-19; valoarea ajutorului este de 2.253 lei pe luna, brut;

Impozitarea indemnizatiei pentru profesionisti.

In Ordonanta de Urgenta nr 226, publicata in 31 decembrie 2020, este precizata modalitatea de impozitare a acestor ajutoare incasate de profesionisti. Pentru indemnizatia incasata se datoreaza:

  • Contributie de asigurari sociale (pensie) – CAS – 25%;
  • Contributie de asigurari sociale de sanatate – CASS – 10%;
  • Impozit pe venit de 10%, care se aplica la diferenta dintre indemnizatia incasata si contributiile sociale calculate;

Calculul obligatiilor fiscale se efectueaza de catre beneficiarul indemnizatiei pfa, prin aplicarea procentelor de mai sus la valoarea indemnizatiei incasate.

Obligatiile datorate de persoanele care au contracte de activitate sportiva, sunt calculate de catre structura sportiva cu care s-a incheiat contractul. Nu se se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca.

Conform OUG 226/2020, se aplica urmatoarele reguli:

a) calculul impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii se efectuează separat față de veniturile realizate din desfășurarea activității;

b) indemnizatiile incasate nu se iau în calcul la verificarea încadrării în plafonul prevăzut pentru stabilirea obligatiei de a plati contributii sociale sau pentru plafonul de 100.000 euro, in cazul profesionistilor impusi cu norme de venit;

c)obligatiile calculate nu se iau in calcul pentru acordarea bonificatiilor, in cazul in care se vor anunta bonificatii;

d)pentru impozitul datorat nu se aplica scutiri;

e)pentru impozitul datorat nu se poate redirectiona procentul de 3,5% pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult.

Cum se inregistreaza in contabilitate si in Declaratia Unica

Indemnizatia se inregistreaza in Registrul Jurnal de Incasari si Plati din 2020. Impozitul si contributiile sociale calculate vor fi declarate in formularul declaratiei unice din 2021.

Facturare gratuita partida simpla

Termenul de declarare si de plata

Impozitul pentru indemnizatie si contributiile sociale calculate, conform procedurii de mai sus, se vor declara prin declaratia unica 2021 pana la data de 25 mai 2021, in sectiunile dedicate din declaratia unica.

contributii sociale indemnizatie 2020
Declaratia unica 2021, sectiuni contributii sociale indemnizatii incasate in 2020

Impozitul pe indemnizatia pfa si contributiile sociale calculate se platesc de catre beneficiarul indemnizatiei pana la data de 25 mai 2021 .

Platile se pot face prin internet banking, in contul bancar al trezoreriei in raza careia beneficiarul are domiciliul, cu cardul prin intermediul portalului de plati ghiseul.ro sau in numerar la caseriile ANAF.

Calculeza rapid impozitul pe indemnizatia pfa

Indemnizatia pfa incasata pentru fiecare luna:

  • 16-31 martie = 2.102 lei
  • 1-30 Aprilie = 4.072 lei
  • 1-31 Mai = 4.072

Modifica suma din tabel cu suma incasata de tine.

A B
Indemnizatia bruta incasata 6174
Contributia de asigurari sociale - CAS 1543.5
Contributia de asigurari sociale de sanatate - CASS 617.4000
Impozit pe venitul din indemnizatie 401.31
Total obligatii de plata pana la 25 mai 2021 2562.21
Indemnizatia neta 3611.79
Gestiunepfa.ro

Distribuie:

  • Tweet

Despre autor

Constantin

Sunt economist, absolvent ASE Bucuresti, Facultatea de ​Contabilitate si ​Informatica de ​Gestiune. Din 2012 sunt specializat in ​contabilitatea si fiscalitatea persoanelor fizice care desfasoara activitati economice, indiferent de forma lor de organizare. Sunt partener intr-un grup de firme care au ca obiect de activitate consultanta de afaceri si financiar-contabila; sunt la randul meu, titularul unei intreprinderi individuale.

94 comentarii la “Impozitarea indemnizatiei pentru profesionisti”

  1. Nik
    15/06/2021 la 14:18

    Buna ziua! Am primit 10200 pentru lunile Martie,Aprilie,Mai.Dupa calculele de mai sus impozitul este de 4233 lei…cei de la Anaf mi-au spus că am de plata 4800 lei.
    Oare e o greseala de calcul ?
    Multumesc!

    Răspunde
    1. Constantin
      27/06/2021 la 12:32

      Buna ziua! E o greseala de calcul. Completati in declaratia unica si vi se va calcula automat suma de plata.

      Răspunde
  2. Andreea Eugenia
    23/05/2021 la 13:28

    Buna ziua! Incerc sa completez declaratia dar imi tot apare aceasta eroare:
    E: cap16 (1)
    eroare regula: R144: Cap16. Indemnizatia cas (525) trebuie sa fie 25% din indemnizatia bruta.(526)
    nu inteleg unde gresesc, mentionez ca indemnizatia a fost primita doar pentru lunile martie, aprilie, mai. Toate datele din tabel sunt corecte, le-am verificat. In anul 2020 am obtinut venit sub plafon.
    Numai bine!

    Răspunde
    1. Stan Camelia
      23/05/2021 la 13:34

      Trebuie sa modificati in formular 525 cu 526. Altfel nu va lasa. Pana nu mai iau ei 1 leu sau 2 nu se poate.

      Răspunde
      1. Andreea Eugenia
        23/05/2021 la 13:58

        Va multumesc din suflet pentru raspunsul prompt, m-ati salvat! Eu am calculat, am vazut ca rezultatul e 525,5 dar nu am indraznit sa estimez 526 apoi tot incercand sa gasesc cauza nu m-am gandit ca asta ar fi solutia.
        O zi minunata va doresc!

        Răspunde
    2. Stan Camelia
      23/05/2021 la 14:02

      Trebuie rotunjit la 526.

      Răspunde
  3. Florian B.
    21/05/2021 la 09:32

    Buna ziua! Dupa multe telefoane si cautari pe internet, inca nu sunt lamurit referitor la taxele ce trebuie platite pentru PFI (e cam acelasi lucru cu PFA), dar nici in cazul formulei de calcul. Luand in calcul ultima varianta de la ANAF, unde mi s-a spus ca din Venitul brut se scade CASS (25% din salariul minim pe economie), apoi se scade impozitul pe venit (10%), apoi se scade CAS (10% din salariul minim pe economie), am inteles bine?
    PFI-ul fiind infiintat in aprilie, declaratia este deja depusa la ANAF, taxele (impozit, CAS, CASS) cand trebuie platite?
    De asemenea va rog sa imi spuneti daca sunt deductibile, pe langa CASS, si costurile de transport cu masina familiei.
    O zi buna!

    Răspunde
  4. Dutescu Adrian
    16/05/2021 la 18:01

    Am primit ajutor de covid (2102+4072+4072) si in declaratia unica imi calculeaza CAS. Problema e ca eu sunt pensionar !
    Mai trebuie sa platesc aceasta taxa ?

    Răspunde
    1. Stan Camelia
      21/05/2021 la 08:44

      Buna dimineata! Ati primit un raspuns macar la intrebarea dvs? Si eu sunt in aceeasi situatie si nu stiu ce sa fac.

      Răspunde
    2. VALERIA
      21/05/2021 la 09:22

      Am sunat la anaf si da se platesc toate contributiile chiar daca persoana este pensionar.

      Răspunde
      1. Karmen
        21/05/2021 la 09:44

        Este o mare porcarie!
        Conform legii pensionarii PFI/PFA sunt scutiți de CAS.
        Se încalcă legea prin metodologia de aplicare a unei ordonanțe.
        În plus, acești bani vin din fonduri europene acordate tarilor în contextul pandemiei și au statut de AJUTOR.
        Este un mare haos prin care statul mai vrea sa aducă niște bani la buget!

        Răspunde
  5. paul
    16/05/2021 la 15:35

    indemnizatia data sub forma de ajutor….nu trebuia impozitata absolut deloc. iar plata pt pensie si sanatate cum dorea fiecare persoana . pai ce ajutor a mai fost asta ????? sunt curios in alte tari ale lumii, cum a functionat treaba asta cu ajutorul.

    Răspunde
    1. Claudiu
      17/06/2021 la 21:19

      Statul a platit suma bruta cu tot cu taxe (sanatate si cas). Nu mi se pare normal ca au facut acest lucru , trebuia sa va dea suma neta 4xxx lei sa nu mai una oamenii in incurcatura

      Răspunde
  6. Cotoara Loredana
    11/05/2021 la 19:18

    Buna ziua eu detin un pfa si activitatea mea este restrictionata si in momentul de fata (liber profesionist pictura pe fata in locul de joaca ), am primit indemnizatie covid pana in luna in curs eu vreau sa va intreb daca am grad handicap accentuat si pensie boala gr II sunt obigata legal sa platesc 45% imozitarea sau pot plati suma 10 % pe venit.cas si cass sunt asig pe gradul de penisie .Astept raspuns multumesc frumos.

    Răspunde
  7. Florian Daniel
    06/05/2021 la 10:23

    Buna ziua! Dupa multe telefoane si cautari pe internet, inca nu sunt lamurit referitor la taxele ce trebuie platite pentru PFI, dar nici in cazul formulei de calcul. Luand in calcul ultima varianta de la ANAF, unde mi s-a spus ca din Venitul brut se scade CASS (25% din salariul minim pe economie), apoi se scade impozitul pe venit (10%), apoi se scade CAS (10% din salariul minim pe economie), va rog sa imi spuneti daca am inteles bine. De asemenea va rog sa imi spuneti daca sunt deductibile, pe langa CASS, si costurile de transport cu masina familiei. Mai mentionez faptul ca PFI-ul a fost infiintat in aprilie, declaratia este deja depusa la ANAF, taxele (impozit, CAS, CASS) cand trebuie platite. Multumesc1

    Răspunde
  8. IF
    28/04/2021 la 12:10

    Buna ziua! Sper ca intrebarea mea sa fie pertinenta. Am un IF, eu si sotul, iar in 2020 am beneficiat de indemnizatie cf OUG 30. Intrebarea mea este cum trec sumele primite in Decl Unica, le impart la doi? In D204 avem cote egale si-am trecut venitul realizat pentru fiecare, dar in Decl Unica trebuie pe CNP pentru fiecare membru si nu stiu cum sa le trec. Multumesc anticipat!

    Răspunde
    1. IF
      12/05/2021 la 07:29

      Buna ziua din nou! Se apropie termenul si nu sunt inca lamurita daca in declaratiile unice trec suma primita impartita la doi! Daca trec la amandoi suma intreaga, imi este teama sa nu platesc taxele aferente pentru amandoi. Cum sa procedez, chiar nu stie nimeni sa ma indrume?!! Deci, am IF, eu si sotul, iar indemnizatia a fost doar una. Va rog frumos, dle Constantin, poate va faceti un pic de timp si ma ajutati. Multumesc frumos!

      Răspunde
  9. Irina Basarab
    16/04/2021 la 12:26

    Buna ziua, daca am beneficiat de indemnizatiei pentru profesionisti conform Ordonanței 30 si o sa platesc plătesc CASS 10% pentru lunile sept 2020- iunie 2021 adica 225 ron pe luna. Sunt pfa sub plafon minim pe economie. Daca vreau sa ma asigur optional la cass pe 2021, platesc 1380 pe 6 luni pina pe 25 mai 2022 sau pot sa iau in considerare ca voi plati cass din indemnizatia de profesionisti pe lunile in care se dau ajutor (pina pe 31 iunie 2021) si sa nu mai platesc 1380 ?
    Daca completez pe 2021 ian – iunie 225×6= 1350 ron si le achit pina pe 25 mai 2022. O sa fiu asigurata pina pe 25 mai 2022? Sau mai e nevoie sa bifez cass optional si sa mai achit si suma de 1380 ron ?
    Sper ca s a inteles. Multumesc.

    Răspunde
    1. Corina
      12/05/2021 la 20:14

      Aceiasi nelamuriri am si eu.Din cautarile mele daca vreti sa fiti asigurat trebuie sa bifati obtional CASS 1380.Ca trebuie sa platim CASS la indemnizatia primita este alta treaba.Nu apar ca asigurata daca nu estimez CASS sub plafonul minim,chiar daca platesc CASS ptr.indemnizatia primita.Consider ca este dubla impunere pe CASS si nu e corect.

      Răspunde
  10. Isabella
    30/03/2021 la 12:56

    Buna ziua, calculul oferit mai sus este facut pentru toate cele trei luni date ca exemplu? Adica, pentru lunile martie, aprilie si mai, am de plata un total de 2562 de lei?

    Răspunde
    1. Isabella
      30/03/2021 la 13:18

      Scuzati, n-am fost prea atenta 🙂 Acum observ ca acest ghid de calcul este doar pentru martie si aprilie. Mie-mi iesea mai mult pentru toate cele trei luni si, vazand trecute toate lunile, nu intelegeam si speram sa fie mai putin de plata.
      Dar alta intrebare! Aceste cotizatii la CAS se adauga la pensia de peste o mie de ani? Sau sunt asigurata la sanatate, pentru ca anul trecut n-am trecut pragul si n-am platit. Va multumesc anticipat, o zi frumoasa si sper sa primesc un raspuns!

      Răspunde
      1. Constantin
        01/04/2021 la 10:41

        Buna ziua! Puteti modifica sumele din aplicatie. Completati cu suma pe care ati incasat-o. Teoretic CAS platit se adauga inregistreaza pe CNP-ul dvs si va fi luat in calcul pentru pensia viitoare.

        Răspunde
  11. George
    12/03/2021 la 22:17

    Salut, in legatura cu indemnizatia de 75% primita de sportivi prin contracte incheiate si intrand in somaj tehnic, au primit 4072 lei brut sunt OBLIGATII sa plateasca CASS si CAS, ce se intampla daca nu platesti CASS si CAS din acele 3 indemnizati primite de la stat de 4072 respectiv de 1839 lei.

    Răspunde
    1. Constantin
      01/04/2021 la 11:20

      Salut! Trebuie s depuneti declaratia unica, unde la rubrica dedicata calcualti taxele de plata. Declaratia si plata se faca pana la data de 25 mai 2021. Daca nu depuneti dvs o sa primiti decizii de impunere de la ANAF cu dobanzi si penalitati de intarziere.

      Răspunde
  12. Zamfir Sandu
    02/03/2021 la 20:12

    Buna seara.aceasta OUG pt impozitarea îndemnizațiilor a fost data pe 31.12.2020.se aplica retroactiv,ca nu înțeleg?stiam ca legea nu se aplica retroactiv .multumesc

    Răspunde
  13. Cristian
    28/02/2021 la 19:37

    Buna ziua, am citit multe comentarii, dar nu am inteles un lucru. Aceste indemnizatii primite se cumuleaza cu venitul obtinut din activitatea PFA pe anul 2020, apoi se scad cheltuielile deductibile? In cazul asta venitul net realizat pe 2020 este mai mic de 26.760 reprezentand 12 salarii minim brut pe economie. Deci, am optiunea sa nu platesc CAS si CASS. Am dreptate? Sau aceste indemnizatii se calculeaza separat si va trebui sa platim CAS si CASS obligatoriu fara a se tine cont de plafonul celor 12 salarii minim brut pe economie? Sper sa primesc un raspuns corect.

    Răspunde
    1. Constantin
      01/04/2021 la 11:51

      Buna ziua! Raspunsurile sunt in articol, textul pe fond albastru.

      Răspunde
      1. doina
        23/04/2021 la 00:12

        Dle Constantin.In articol, textele cu albastru sunt link-uri, nu raspunsuri la ce a intrebat dl Cristian.Tocmai vroiam sa cumpar un ghid de la dv. dar m-a dezamagit superficialitatea raspunsului.Mai mult, primesc periodic si newslettere de la dv. unde sunteti f vag in explicatii.Si aveti multe ghiduri de vanzare ca nu mai stim ptr care sa optam

        Răspunde
        1. Constantin
          23/04/2021 la 08:06

          Bună ziua! Am spus textul pe fond albastru. Avem 3 ghiduri: pentru sistem real, pentru norme de venit și pt alte venituri obținute de persoanele fizice. Și pachete cu aceste ghiduri.

          Răspunde
  14. Gonciulea Didina ( studii : Politehnice si post universitare Politehnice )
    21/02/2021 la 12:08

    INDEMNIZAȚIA este un VENIT DE TRAI si nu este componenta a ACTIVITĂȚII SISTATE . Punct .” INDEMNIZAȚIA ” NU INTRA IN MONITORIZAREA ACTIVITĂȚII ÎNTOCMITE DE CONTABIL ; beneficiarul a primit suma, plătește dările către stat cum zice specialistul si HG !!!! Dacă cineva spune ca se introduce indemnizația in „registrul de încasări si plăti ” a entității legal constituite, ma gandesc ca nu a absolvit in mod serios facultatea de ASE ! Apropo , ca tot vorbim de matematica, logica si facultăți …știe cineva de unde pana unde tine cifra/ numărul 1…sau 2… sau 3 … cam asa se pune problema cu abstractizarea gândirii !!! Sa auzim de bine !

    Răspunde
    1. Radu Nemes
      22/02/2021 la 16:10

      Da… Si ultima luna nu a cuprins o la calcularea taxelor. Iar ordonanta trebuia data la inceput, nu in decembrie. Hotie!

      Răspunde
    2. Dan Mus
      22/02/2021 la 16:29

      Profesionistii sunt liberali si voteaza in conconformitate.

      Răspunde
  15. Ovidiu Stefan
    18/02/2021 la 07:51

    Unde gasim codurile IBAN pentru virarea sumelor?

    Răspunde
  16. Georgescu Victor
    16/02/2021 la 21:42

    Buna seara,
    Sunt pensionar la limita de varsta, si as vrea ca in anul 2021 sa transform exploatatia agricola pe care o detin intr-o PFA cu profil APICULTURA, Spuneti-mi va rog in cazul in care nu am angajati si venitul atins lunar nu depaseste salarilul minim pe economie, mai trebuie sa platesc ceva la stat?
    Cu stima,

    Răspunde
    1. Livia
      30/03/2021 la 19:27

      Bună ziua.
      Nu știu dacă ați primit vreun răspuns de la cineva. Dar noi am fost în situația asta și ne-am documentat. Dacă va înregistrați la primărie cu familiile de albine, puteți comercializa produsele pe baza atestatului de producător și, dacă nu aveți mai mult de 75 familii, nu plătiți nimic la stat. Dacă faceți pfa, tot venitul se impozitează. Cel mai convenabil e fără pfa. Sper ca va e de folos răspunsul meu. Numai bine.

      Răspunde
  17. LOREDANA BRESTIAN
    15/02/2021 la 10:11

    Chelltuielile facute din indemnizatia ajutor covid sunt deductibile sau nu pentru PFA IN SISTEM real?

    Răspunde
  18. PG
    03/02/2021 la 12:28

    Buna. Va rog poate ma poate lamurii cineva cu urmatoarea speta: in cadrul Declaratiei unice la contributii datorate conform indemnizatiilor OG 30 si 132 in tabelele aferente exista doua coloane (3 si 4) referitoare la Contributiile de asigurari sociale datorate in sistemul public de pensii (col.3) si datorate in sistemul propriu de pensii (col.4). Ce reprezinta coloana 4 si cui se aplica?
    Va multumesc.

    Răspunde
  19. Liviu Tomescu
    22/01/2021 la 19:28

    Buna seara D-nule Constantin si cititorilor acestui site.
    Problema pe care o ridic si la care as dori sa-mi raspundeti, este urmatoarea:
    In Declaratia unica pe 2021 sunt introduse 2 capitole noi, respectiv 1.5 si 1.6, adica cele 2 tabele care sunt postate de dvs. in cuprinsul articolului actual, si anume cele care se refera la indemnizatia prevazuta prin OUG 30/2020 si indemnizatia prevazuta prin OUG 132/2020.
    Tin sa precizez anticipat ca la intrebarile puse de mine functionarului de la Administratia Financiara referitor la aceasta problema, am primit raspunsul „nu stiu, asteptati si dvs. pina in Mai 2021 si vedem daca apar precizari”.
    Se poate usor observa ca prima coloana a tabelului are titlul: „Luna pentru care s-a incasat indemnizatia”, si sunt enumerate lunile anului pina la Decembrie 2020, inclusiv. Va rog sa remarcati ca in tabel apare si luna Decembrie ca fiind luna PENTRU CARE S-A INCASAT INDEMNIZATIA anului 2020 si acest lucru este o aberatie pentru ca indemnizatia aferenta lunii Decembrie 2020 se incaseaza dupa 15 Ianuarie 2021, deci in anul 2021.
    Conform tuturor legilor care coordoneaza activitatea de contabilitate, inregistrarile contabile se fac in ordine cronologica dupa data de emitere a actului financiar, deci inregistrarea, in Registrul Jurnal de incasari si plati, a indemnizatiei lunii Decembrie 2020, se face in Ianuarie 2021, la data cind a fost virata in cont, si deci se raporteaza in declaratia unica pe anul 2022, ca venit aferent anului 2021.
    Intrebarea mea este:
    Pot eu sa raportez aceasta indemnizatie neincasata in 2020, ca fiind incasata in 2020, si sa platesc pentru ea impozit si contributii sociale, tinind cont ca aceasta indemnizatie va fi inregistrata ca venit incasat, in Registrul Jurnal de incasari si plati, pe luna Ianuarie 2021?
    Daca omit aceasta indemnizatie aferenta lunii Decembrie 2020, mai bine spus daca la luna Decembrie 2020 declar 0 (conform cu Registrul Jurnal de incasari si plati pe anul 2020) si o las sa o raportez in 2021, este o greseala in sensul ca se poate ca viitoarea Declaratie unica sa nu mai contina acest capitol 1.6 sau 1.5 si nu mai am unde sa o raportez.
    Deci:
    1 – indemnizatia lunii Decembrie 2020 o raportez ca incasata pe 2020 si platesc impozit si contributii sociale pentru ea si o inregistrez in Registrul Jurnal in 2021
    2 – o raportez in 2021 ca incasata, platesc impozit si contributii sociale pentru ea, in 2022 si in Declaratia unica pe anul 2020 nu o iau in calcul
    Astept raspunsul dvs. cu nerabdar si va multumesc anticipat pentru el

    Răspunde
    1. Farkas Gabor Csaba
      28/01/2021 la 20:06

      Refeitor la cele descrise mai sus de catre Liviu Tomescu, sunt si eu interesat de rasunsul acordat

      1 – indemnizatia lunii Decembrie 2020 o raportez ca incasata pe 2020 si platesc impozit si contributii sociale pentru ea si o inregistrez in Registrul Jurnal in 2021
      2 – o raportez in 2021 ca incasata, platesc impozit si contributii sociale pentru ea, in 2022 si in Declaratia unica pe anul 2020 nu o iau in calcul
      Astept raspunsul dvs. cu nerabdar si va multumesc anticipat pentru el

      Răspunde
  20. Diana Claudia
    13/01/2021 la 23:58

    Bună,
    Dacă ma puteți lamuri as fi recunoscatoare: dacă am completat declarația unica în 2020 pentru norma de venit aferenta anului 2020, acum în 2021 pentru anul 2020, la capitolul 1 completez doar secțiunile aferente indemnizațiilor primite sau și partea cu norma de venit chiar dacă nu s a modificat nimic la ea? În oricare situație bifez ca fiind rectificativa declarația? multumesc

    Răspunde
  21. Alex
    12/01/2021 la 11:31

    Buna ziua, Scuzati pentru necunoastere si rog o lamurire daca se poate. Contributia CAS pentru indemnizatia de ajutor se plateste indiferent daca PFA-ul este o persoana care este pensionar?

    Răspunde
    1. Mihai Parfi
      09/03/2021 la 09:24

      Pens. nu au drept la indemnizație, daca au luat-o o vor da înapoi.

      Răspunde
      1. Karmen
        09/03/2021 la 09:34

        Unde este paragraful în care este specificat acest lucru??!
        Condițiile de acordare sunt clare și nu figurează calitatea de pensionar sau nu…

        Răspunde
  22. Adrian Hodrea
    11/01/2021 la 10:10

    Buna ziua. Pentru cele 2 luni si jumatate in care activitatea a fost suspendata in baza starii de urgenta… profestionistii au primit aceste indemnizatii si trebuie sa pateasca contributii de CAS si CASS aferente acestor indemnizatii.
    Pe de alta parte pentru tot anul 2020 (deci inclusiv pentru cele 2 luni jumatate in care activitatea a fost suspendata) profesionistii ar trebui sa plateasca contributia la CAS si CASS pentru tot anul 2020. De pilda, avand in vedere ca activitatea nu a fost declarata la finante ca fiind suspendata prin depunerea unur Declaratii unice care sa anunte suspendarea activitatii in 16 Martie si reluarea activitatii la 1 Iunie 2020, in evidentele de la finante figureaza ca profesionistii au functionat tot anul deci trebuie sa plateasca contributiile pentru tot anul inclusiv pentru lunile in care, de facto, activitatea a fost suspendata.

    Deci cumva pentru lunile de suspendare platim contributii aferente indemnizatiei dar platim si contributii aferente activitatii normale (care de fapt nu a avut loc) Mi se pare ca aici este o dubla impozitare.
    Normal ar fi ca pentru cele 2 luni si jumatate sa se suspende plata contributiilor aferente activitatii de baza, acele contributii calculate la salariul minim, si sa ramana de platit doar contributiile aferente indemnizatiei primite.

    Exista oare in legislatie, sau in formulari de declaratie unica pe 2021 o astfel de evitare a dublei impozitari?

    Răspunde
    1. aura oprescu
      27/01/2021 la 15:55

      si eu caut acelasi subiect nu raspunde nimeni

      Răspunde
  23. Popovici Mariana
    05/01/2021 la 13:30

    La multi ani ! Termenul pentru plata impozituli, , CAS si CASS calculat la indemnizatiile pt 2020 ? Va multumesc mult !

    Răspunde
    1. Constantin
      07/01/2021 la 11:48

      La multi ani! Termenul de plata este 25 Mai 2021.

      Răspunde
  24. Karmen
    20/12/2020 la 11:15

    Bună ziua!
    Îmi cer scuze, știu ca ati mai răspuns la aceasta întrebare dar va rog sa aveți amabilitatea și răbdarea de a mai lamuri încă o data aceasta speță!
    Citez: „Din reglementarile publicate pana la aceasta data (20 mai 2020), indemnizatia pfa este impozitata la fel ca si veniturile din salarii.”

    Fiind asimilata veniturilor salariale, cei care beneficiază de scutire de impozit pe venituri salariale, de ce trebuie sa plătească totuși 10% impozit?!
    Cei care sunt asigurați în alt sistem (pensionarii militari) și beneficiază deci de scutirea de la plata CAS, de ce trebuie sa plătească totusi cei 25%?!

    Mi se pare o contradicție, cât timp s-a specificat ca indemnizația este încadrată asemeni veniturilor salariale iar legea conferă veniturilor salariale aceste scutiri conform legii în anumite cazuri specificate.

    Va mulțumesc anticipat pentru amabilitate și răbdare!
    Cu stima!

    Răspunde
    1. Constantin
      20/12/2020 la 16:02

      Buna ziua! Am facut referire la veniturile din salariu pentru ca sa se inteleaga mai usor care sunt si cum se calculeaza contributiile si impozitul de plata. Dar, ca sa fie clar, indemnizatia nu este venit din salariu si nici alt tip de venit caruia sa i se aplice scutirile din codul fiscal, de care vorbiti dvs. In OUG 132 formularea este:
      (3)Pentru indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se datorează impozit pe venit, contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate, în cotele prevăzute în Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sau potrivit reglementărilor specifice, în cazul profesioniştilor asiguraţi în sisteme proprii de asigurări sociale.

      Răspunde
      1. Tudorel Raducan
        06/04/2021 la 11:05

        RT. 62 – Venituri neimpozabile
        În înţelesul impozitului pe venit, următoarele venituri nu sunt impozabile:
        a) ajutoarele, indemnizaţiile şi alte forme de sprijin cu destinaţie specială, primite de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale şi din alte fonduri publice sau colectate public, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum şi cele de aceeaşi natură primite de la organizaţii neguvernamentale, potrivit statutelor proprii, sau de la alte persoane;

        cum comentati?

        scrie clar idemnizatie, si este incadrata ca si venit, nu poti spune ca indemenizatii nu sunt venitrui atata timp cat codul fiscal o incadreaza la venituri, faptul ca, ei incearca pur si simplu sa FURE jumatate din banii europeni, abrogand texte de lege si denaturand limba romana este inadmisibil! Contestati orice notificare pe care o veti primi de la ANAF, si va sfatuiesc pe fiecare in parte sa faceti plangere pe site ul OLAF (se poate face si anonim), aceasta este deturnare de Fonduri!!! P.S.: aceaste indemnizatii sunt suportate EXCLUSIV din bani europeni, desi ei prezinta „ajutor de stat”

        Răspunde
        1. IF
          06/04/2021 la 13:27

          Teoretic aveti dreptate, dar observ ca nimeni nu subscrie, mai ales cei din domeniile juridic si contabil. Dar nu gasesc site-ul OLAF….sau ati scris gresit!?

          Răspunde
          1. Tudorel Raducan
            08/04/2021 la 18:35

            Problema este ca acesti contabili sau juristi sunt indoctrinati sa se supuna statului („cu statul nu te pui!”), de aceia acest stat, mafiot pana la urma, isi permite sa abuzeze la maxim de putere, si de indolenta unora dintre noi! Referitor la site nu am scris gresit, mai jos aveti linkul unde se poate face sesizarea (se poate face si anonim), daca am face cateva sute zic, sigur vor demara o ancheta, pana la urma este deturnare de fonduri, modificand lege in detrimentul beneficiarului real! In sesizare puteti trece si faptul ca au modificat legea drepturilor de autor, si faptul ca oamenii sunt taxati mai mult decat daca ar fi muncit! fac referire la acel plafon de 12 salarii minime ca si plafon pe an calendaristic. Va asigur ca am purtat discutii cu foarte multi inspectori anaf care habar nu au de lege, unul dintre ei spunandu-mi ca nu este indemnizatie si ca ar fi un ajutor si ca nu se incadreaza la art.62, penibili!
            https://ec.europa.eu/anti-fraud/olaf-and-you/report-fraud_ro

        2. Iudita Pelea
          27/04/2021 la 14:10

          Mulțumim!

          Răspunde
  25. VALERIA
    20/11/2020 la 12:39

    Pentru o intreprindere individuala RV titular fiind un pensionar de boala a primit indemnizatia de 4072 lei lunar. Fiind o persoana bolnava cu grad imi spune ca nu trebuie sa plateasca nimic la stat . Aveti ceva noutati in acest sens?

    Răspunde
    1. Constantin
      20/11/2020 la 13:12

      Scrie clar in OUG ca indemnizatia se impoziteaza si se plateste CAS si CASS. Indemnizatia nu reprezinta venit din activitate ca sa fiti scutit.

      Răspunde
      1. Andreea
        28/06/2021 la 15:51

        Buna, aceasta suna , se poate plăti in rate ?

        Răspunde
      2. Tudor
        01/07/2021 la 22:23

        Dar cine v-a spus dvs ca d9ar venituri sunt scutite de impozit?! Se pare ca nu sunteti suficient de informat si nu cunoasteti legea asa cum ar fi trebuit încât să oferiți asistenta cu privire la acest subiect!

        Răspunde
        1. Karmen
          01/07/2021 la 23:12

          Categoric incorect….si totuși a trebuit plătit și impozit și CAS și CASS, dincolo de prevederile legale.
          Nimeni nu a avut încotro!

          Răspunde
  26. Maria
    12/10/2020 la 02:14

    Buna pentru firma If

    Răspunde
  27. matei viorica
    22/06/2020 la 14:38

    Daca trebuie taxata aceasta indemnizatie, altfel decat in mod normal (eu ca liber profesionist, cu inca un job, plateam doar impozit), era mai bine sa nu ne supunem si sa lucram in continuare. Asa, am fost mintiti. Nici in luna iunie nu ar trebui sa lucrez, dar, o voi face asumandu-mi riscurile, tocmai pentru ca ce ne ramane trebuie sa dam la stat. Nu e mai bine sa lucrez in ciuda restrictiilor si sa platesc doar 10%? Ba da!

    Răspunde
    1. attila
      22/06/2020 la 14:47

      Nu intamplator nu s-a numit aceasta suma AJUTOR DE STAT, ci INDEMNIZATIE. In codul fiscal regimul indemnizatiilor este bine conturat, acestea reprezentand venituri asimilate salariilor. Asta inseamna ca si tratamentul fiscal este identic. Cu toate acestea, era mult mai corect, dar si mai elegant daca s-ar fi atras de la bun inceput atentia pentru ca omul de rand (=contribuabilul) sa inteleaga ce il asteapta si astfel sa poata decide asa cum doreste. Insa realitatea a fost cu totul alta, saptamani intregi s-a ghicit (din palma, ceasca de cafea poate avea si rezultat…), oare la ce s-o fi gandit legiuitorul.
      Acum stim, dar pentru multi este tarziu.

      Răspunde
    2. Tudor
      21/01/2021 la 23:26

      Hotie pe fata! Aceste indemnizati sunt acordate exclusiv din fonduri europene (desi evita sa spuna treaba asta, prezentand ca un „AJUTOR DE STAT”, acest stat minunat vrea sa FURE jumatate din acesti bani, exact ce spuneti si dvs …in mod normal daca lucram plateam 10% … ei bine nu vor 41,5 % …din bani europeni nici decum din bugetul de stat, tocmai de acea au dat ordonanta noaptea ca HOTII … pe 31.12.2020 ..ultima zi a anului!!!

      Răspunde
  28. Trașcă Marian
    07/06/2020 la 14:22

    Bună ziua. Eu nu am primit banii pe luna aprilie, și ne aflam în 7 iunie mai am vreo șansă să i primesc? Menționez ca am făcut n’sesizari și nu am primit nici un răspuns. Multumesc

    Răspunde
  29. Catalina
    14/05/2020 la 10:15

    Buna ziua, daca lucrez si in alt domeniu si sunt asigurata, mai am obligatia de a plati CASS si CAS pentru indemnizatia primita?Va multumesc

    Răspunde
    1. Constantin
      25/05/2020 la 11:33

      Buna ziua! Da, veti plati CAS, CASS si impozit cf ordonantei, daca nu se modifica.

      Răspunde
    2. Nicoleta
      07/01/2021 la 02:46

      Buna seara, daca am primit o indemnizatie de 4000 de lei pentru artisti in 2020, aceasta se va impozita? Pana acum nu s-a pus problema aceasta neavand o lege clara si nu ni s-a cerut nimic inapoi. Cum ar trebui procedat?

      Răspunde
      1. Bunea Rodica
        14/02/2021 la 15:48

        Buna ziua!
        M-ar ajuta mult in raspuns pentru speta urmatoare:
        Pfa norma fixa. In 2020 am primit indemnizatie somaj din luna martie pana in nov, inclusiv. Stiu ca trebuie sa achit impozitul si taxele aferente acesteia insa as dori sa stiu de ce trebuie sa platesc si taxele si impozitele aferente normei fixe, in conditiile lipsei de activitate datorate Pandemiei. Nu este o dubla impozitare sau cel putin absurd? Cu multumiri!

        Răspunde
  30. Pricopi Dragos
    12/05/2020 la 23:03

    Buna,

    Imi puteti spune va rog ce valoare bruta are indemnizatia pt luna Aprilie integral (1-30)?

    Multumesc!

    Răspunde
    1. Alexandru Horvath
      12/05/2020 la 23:15

      4072 RON

      Răspunde
      1. Vasile
        07/02/2021 la 19:14

        Bună seara. Platim contribuțiile și impozit, si sa presupunem ca in luna februarie 2021 avem un concediu medical. Acesta se plătește?

        Răspunde
  31. gabriela
    06/05/2020 la 15:08

    buna ziua , pentru a beneficia de aceasta indemnizatie trebuie suspendata activitatea? detin ii ,pfa in agricultura pe norma de venit si IF magazin , care este procedura ? multumesc

    Răspunde
  32. vasi
    30/04/2020 la 17:22

    Dar pt cei care sunt pe formula norma de venit? Normal pt noi ar trebui sa fim scutiti pe cele 2 luni cat am luat somaj tehnic, si sa platim doar cheltuielile aferente somajului tehnic, Nu o dubla impozitare? nu?

    Răspunde
  33. gigi
    29/04/2020 la 09:48

    Se pare ca in declaratia pentru 2021 va exista o rubrica pentru aceasta „pacaleala”. O sa vedem la atunci. Cu siguranta nu scapam de a da banii inapoi statului 25+10+10 = 45%. Succes in activitate sa aveti bani cu ce sa platiti la STAT.

    Răspunde
    1. Bojinca Elena
      18/02/2021 la 19:23

      Cei cu norma pe venit pot câştiga şi 100.000 euro şi platesc impozit numai pe norma de venit. Pe de altă parte chiar dacă nu câştigă nici 1 leu, plătesc impozit pe aceeaşi normă de venit. Sistemul ăsta de impozitare are 2 tăişuri şi este un risc asumat.Încă nu-mi dau seama cum se va complecta Declarația unică în cazul asta, vom vedea şi băiatul meu este în această situație.

      Răspunde
      1. Rodica Bunea
        30/03/2021 la 16:01

        Buna ziua! Cum a rezolvat fiul dumneavoastra aceasta situatie? Mentionez un lucru. Sunt de acord cu dvs. in ceea ce priveste taisul si riscul asumat pentru un PFA norma fixa in situatii normale ale economiei de piata. In Pandemie activitatea a fost restrictionata. Nu este corect sa platesti taxe/impozite pentru un lucru care a fost interzis prin OUG. In alta ordine de idei, daca ai fi intrerupt singur activitatea PFA ul pe perioada cu pricina, nu ai mai fi beneficiat de somajul tehnic….

        Răspunde
  34. peiov maria
    27/04/2020 la 10:13

    Buna ziua,
    indenmizatia se trece in registru de plati si incasari in valoare bruta pe care am primit-o?
    Asa-i ca nu trebuie declarata suspendarea activitatii? Multumesc.

    Răspunde
  35. Tucureanu Florin
    26/04/2020 la 20:12

    De la ce plafon,incepe taxarea pentru vechime,pt.un Pfa?

    Răspunde
    1. Adochitei Luminita
      25/05/2020 la 15:37

      Bună ziua! Pentru PFA cu suspendarea Activității,cat trebuie mai exact sa plătim din cei 4072? Fără contribuția asigurării in munca?

      Răspunde
      1. Constantin
        25/05/2020 la 15:39

        Buna ziua! Va rog folositi calculatorul din articol.

        Răspunde
  36. Corina Luiza
    26/04/2020 la 16:53

    La PFA CAS nu este obligatoriu daca nu faci un venit minim, iar CASS nu este deductibil. Pe declaratia unica va exista rubrica separata pentru indemnizatia COVID pentru a calcula CAS, CASS si impozitul calculat la Indemnizatie minus cele doua contributii?

    Răspunde
  37. iulian-dumitru
    26/04/2020 la 16:52

    buna ziua,
    indenmizatia se trece in registru de plati si incasari in valoare bruta pe care am primito?
    dar la calculul valorii brute sau nete obtinute din activitatea profesionala nu se ia in considerare?
    eu am obtinut venit sub 12 salarii minime si nu am mai platit CAS doar CASS 6×10% si impozit in situatia asta cum se procedeaza sunt obligat sa platesc CAS si CASS pentru un an intreg/

    Răspunde
    1. Claudia M.
      28/04/2020 la 17:32

      Buna ziua,
      sunt in aceeasi situatie ca dvs. si cu aceleasi nelamuriri. Va rog sa publicati raspunsul daca ati reusit sa obtineti vreo clarificare. Multumesc.

      Răspunde
  38. danmus
    26/04/2020 la 14:30

    Pensionarii platesc CAS 25% ?

    Răspunde
    1. Constantin
      26/04/2020 la 16:21

      Pentru venituri din activitati independente nu platesc CAS, dar platesc pentru indemnizatie. Pana anul viitor o sa vedem exact care sunt si cum se platesc aceste obligatii.

      Răspunde
      1. danmus
        26/04/2020 la 18:27

        multumesc

        Răspunde
      2. Monika
        15/01/2021 la 15:13

        Bună. Se poate știi exact dacă veniturile din indemnizație se aduna cu cele din incasari(venituri) din activitate? Sau sunt doua venituri separat și se calculează impozitul separat? Mulțumesc anticipat de răspuns.

        Răspunde
  39. Valentin
    26/04/2020 la 14:28

    Si daca prin prisma venitului in sistem real nu sunt obligat conforn legislatiei sa platesc contributia la pensie si nici nu doresc sa optez sa platesc separat, cum se procedeaza? Mai bine plateau net si gata.

    Răspunde
  40. Felicia Epuran
    26/04/2020 la 14:06

    Eu o sa imi suspend activitatea in iulie pentru ca o sa intru in concediu crestere copil. Banuiesc ca pana atunci nu o sa fie gata noua declaratie unica, o sa fie mare distractie. De asemenea, nu imi dau seama daca valoarea indemnizatiei de somaj se va lua in calcul la stabilirea valorii indemnizatiei de crestere copil sau daca o sa considere pentru perioada respectiva ca am avut venituri 0. Aveti ceva ganduri legate de acest lucru

    Răspunde
    1. Constantin
      26/04/2020 la 16:30

      NU, declaratia cu rubrici dedicate pentru indemnizatie, va fi publicata prin ianuarie 2021. Eu as reintroduce bonificatia pentru plata anticipata (doar aceasta – 10%) a obligatiilor fiscale din 2020 printre care si obligatiile datorate pentru indemnizatia pfa. Ar face rost de bani la buget si contribuabilii ar castiga bonificatia.
      Pana acum nu am auzit nimic de introducerea venitului din indemnizatie la calculul indemnizatiei de crestere copil.

      Răspunde
      1. Bogdan
        01/05/2020 la 11:11

        E o bataie de joc cu bonificatia.Eu nici pana la ora actuala nu am primit acest drept.Deci sunt obligat sa fac o cerere de restituire pt. a-mi recupera banii.Eu sincer, nu le mai platesc nimica anticipat ca sa obtin aceasta bonificatie, ca forma de protest.Ce exemplu da statul la respectarea legii, si cu aceasta ne demonstreaza inca odata cat de mult respecta contribuabilul bun platnic.Dar cand este sa ne ia banii, ne executa silit,ne penalizeaza, nu accepta nici o intarziere.

        Răspunde
  41. gigi
    25/04/2020 la 11:45

    Dar la cei care merg pe norma de venit cum se completeaza declaratia cu acest „ajutor” de la stat ?

    Răspunde
    1. attila
      25/04/2020 la 17:48

      Declaratia unica va fi modificata astfel incat se va putea completa inclusiv de cei care au solicitat si primit indemnizatie sub forma unui ajutor de stat. E prematur inca…

      Răspunde
    2. Horvath Alexandru
      26/04/2020 la 15:32

      Si eu sunt curios de acelasi lucru!?

      Răspunde
    3. Raluca
      28/04/2020 la 21:20

      Buna Gigi si pe mine ma intereseaza acest aspect,eu detin o inteprindere individuala.Sunt la norma de venit,insa nici contabila si nici cei de la Anaf nu au stiu sa imi dea un raspuns privind daca trebuie sa platim din banii care i-am primit,impozit.In schimb la declaratia unica cica ar fi o rubrica unde se pot trece zilele astea cum ar fi scutite,datorita pandemiei.

      Răspunde

Scrie mesajul tau aici: Anulează răspunsul

Intocmeste-ti contabilitate cu:

Facturare si contabilitate in partida simpla. Online.

Totul intr-un singur loc :

Ghid contabilitate partida simpla

Comentarii Recente

  • LM on Sesiunea a II a pentru micrograntul de 2.000 de euroIeri, 24 iunie au intrat in sfarsit banii si la o persoana inscrisa in ultimele zile…
  • gabriel on Sesiunea a II a pentru micrograntul de 2.000 de euro@LETITIA Multumesc pentru ajutor, exact asa a fost!
  • Letitia on Sesiunea a II a pentru micrograntul de 2.000 de euro@Gabriel, Acum apasati iara pe editeaza si va aparea un ecran in care completati det…
  • Gabriel on Sesiunea a II a pentru micrograntul de 2.000 de euroBuna ziua, dupa ce am introdus cheltuielile (CAS, CASS, impozit, si o factura EMAG)…
  • LM on E-factura – obligația de a transmite facturile către clienti prin SPVOk dar eu ca liber profesionisti am client si statul b2g si firme sau alti liber pro…

Impozite și Contribuții Sociale 2022

Descarcă Ghidul Gratuit

  • Disponibil în format PDF
  • Cuprinde 40 pagini informative
  • Actualizat la 22.12.2021
  • Citești oriunde (chiar și la cafea)

Articole organizate dupa anul fiscal

  • Cod Fiscal 2022
  • Cod Fiscal 2021
  • Prevederi Generale
  • Cod Fiscal 2020
  • Cod Fiscal 2019
  • Cod Fiscal 2018
  • Cod Fiscal 2017
  • Cod Fiscal 2016
  • Cod Fiscal 2015
  • Cod Fiscal 2014
  • Cod Fiscal 2013
  • Cod Fiscal 2012

Autentificare

Înregistrare | Ai uitat parola?





Calculator venit net simplu

Informatii

Kronos Business Solutions SRL,
CUI 18787705, J39/10237/2006,
Str. Birnova, Nr.1, Bl.M115, Ap.34,
Sector 5, Bucuresti, 051161
(fara activitate la sediul social)

Important

  • Ghid Contabilitate PFA
  • Despre Ghid PFA
  • Termeni si Conditii
  • ANPC – 0219551
  • Formular de contact

Vzitatori pe site

  • 5.239.278
2012-2022 Ghid PFA - Informatii fiscale si contabile pentru Persoane Fizice si Activitati Independente.

PF - PFI - PFA - II - IF - Profesii Liberale

Descarcă Ghidul gratuit

  • Disponibil în format PDF
  • Cuprinde 40 pagini informative
  • Actualizat la 22.02.2022
  • Citești oriunde (chiar și la cafea)
  • Ultimele noutăți despre impozite și contribuții