Declaratii online pentru activitati independente

Cu pasi mici si nesiguri ANAF intra in era digitala si ne ofera posibilitatea de a comunica cu ei  pe cale electronica, fara sa peirdem jumatate de zi pentru a depune o declaratie.

Spatiul virtual privat (SPV) este reglementat de  Ordinul 1154/2014  privind Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoanele fizice, care a fost amendata de  Ordinul 572/2015.

De retinut ca, o data aleasa aceasta cale de comunicare cu ANAF,  nu se mai se mai utilizează şi altă modalitate de comunicare a actelor administrativ fiscale.

Ce este spatiul virtual privat?

“Serviciul Spaţiul privat virtual constă în punerea la dispoziţia persoanelor fizice a unui spaţiu virtual aflat pe serverele Ministerului Finanţelor Publice / Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin intermediul căruia se efectuează comunicarea electronică a informaţiilor şi înscrisurilor între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoana fizică în legătură cu situaţia fiscală proprie a acesteia.”

Ce poti face in spatiul virtual privat?

Categoriile de documente care privesc situaţia fiscală proprie a persoanei fizice ce pot face obiectul comunicării prin „Spaţiul privat virtual” sunt:

A. Documente emise de organul fiscal şi comunicate contribuabilului

a) Emise automat de catre ANAF:

  • Decizii de impunere anuală aferente veniturilor realizate
  • Decizii de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuţii de asigurări sociale de sănătate, precum şi privind obligaţiile de plată cu titlu de contribuţii de asigurări sociale (formular 260), pentru veniturile realizate începând cu anul 2015
  • Decizii de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de contribuţii de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor (formular 650) pentru veniturile realizate începând cu anul 2015
  • Decizii referitoare la obligaţiile de plată accesori

b) Emise la cererea contribuabilului:

  • Situaţia obligaţiilor fiscale de plată la data de…
  • Nota obligaţiilor de plată
  • Situaţia contribuţiilor de asigurări sociale declarate de către angajatori
  • Istoricul acţiunilor şi Registrul documentelor electronice comunicate prin «Spaţiul privat virtual»
  • Certificatul de atestare fiscală
  • Adeverinţă de venit

B. Documente emise de contribuabil şi comunicate organului fiscal

  • Cerere privind “Situaţia obligaţiilor fiscale de plată la data de ….
  • Cerere privind “Nota obligaţiilor de plată
  • Cerere privind “Situaţia contribuţiilor de asigurări sociale declarate de către angajatori
  • Cerere privind “Istoricul acţiunilor şi Registrul documentelor electronice comunicate prin «Spaţiul privat virtual»”.
  • Cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală
  • Cerere de eliberare a unei adeverinţe de venit.
  • Declaraţie privind veniturile realizate din România (formular 200) aferentă veniturilor realizate începând cu anul 2014.
  • Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor (formular 230) aferentă impozitului anual datorat începând cu anul 2014.
  • Declaraţie privind venitul estimat/norma de venit (formular 220) aferentă veniturilor realizate începând cu anul 2015

Deasemenea te poti abona la serviciul “Buletinul informativ fiscal” si primesti pe email:

  • calendarul obligaţiilor fiscale
  • noutăţi legislative
  • ghiduri fiscale
  • campanii derulate
  • comunicate de presă.

Din SPV poti tipări notele de plată către trezorerie  si unde vei primi confirmarea plății, indiferent de modalitatea în care aceasta a fost făcută – prin ordin de plată, în numerar la ghişeul Trezoreriei, prin mandat poştal la oficiile Poştei Române sau prin virament în contul  Ministerului Finanțelor Publice.

Important!! In SPV nu se pot vedea obligatiile fiscale datorate autoritatilor publice locale cum sunt: impozit pe teren, locuinta, autoturism, alte impozite locale.

Cum te poti inregistra in spatiul virtual privat?

Conform termenelor si conditiilor de functionare a serviciului:

(1) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere se identifică electronic cu certificate digitale calificate numai pentru obligaţiile fiscale pentru care, în relaţia cu organul fiscal, se identifică prin codul de înregistrare fiscală.

(2) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere, pentru obligaţiile fiscale altele decât cele prevăzute la aliniatul 1 de mai sus, precum şi celelalte persoane fizice, se identifică electronic prin oricare din următoarele dispozitive:

a) credenţiale de tip nume/parolă însoţite de coduri de autentificare de unică folosinţă OTP.

b) certificate digitale calificate;

Daca desfasori activitati independente  dar nu esti platitor de TVA sau nu ai salariati,  NU ai declaratii care se depun pe CUI ci numai pe CNP,  deci nu ai nevoie de certificat digital.

a) Pentru a te inregistra in SPV pe baza de user si parola intra pe pagina ttps://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/ si completeaza formularul de inscriere. In termen de 10 zile trebuie sa mergi la administratia financiara pentru validarea certificatului.

După completarea cererii şi lansarea de către utilizator a procedurii de verificare a datelor acesteia, Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, înregistrează cererea şi atribuie un număr de înregistrare pe care îl comunică persoanei fizice. 

i. aprobare în mediul electronic. În acest caz persoana fizică trebuie să indice o informaţie fiscală personală cunoscută numai de Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoana fizică, aşa cum este cerută de aplicaţia informatică, în scopul identificării electronice;

ii. aprobare la ghişeu. În acest caz persoana fizică trebuie să se prezinte la oricare organ fiscal teritorial din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în scopul identificării fizice.

Punerea la dispoziţia persoanei fizice a serviciilor de comunicare electronică, ca urmare a aprobării cererii, se realizează în 2 zile lucrătoare de la verificarea corectitudinii informaţiilor şi se comunică pe adresa de poştă electronică a persoanei fizice.

b) Daca iti trebuie certificat digital, acesta este emis si pus in vanzare de cateva companii romanesti:

www.certsign.ro , www.alfasign.rowww.digisign.ro‎ Certdigital sau Trans Sped

Un certificat digital costa in jur de 50 de euro si trebuie reinnoit anual.

Un alt caz este atunci cand lucrezi cu un contabil caruia trebuie sa-i dai  o procura notariala de imputernicire  pentru a depune declaratii fiscale in numele tau folosind certificatul digital emis pentru el.

Serviciile de comunicare electronică oferite prin spaţiul privat virtual sunt gratuite şi disponibile 24 de ore din 24.

Mai multe informatii despre SPV gasesti pe pagina ANAF, inclusiv ghiduri si tutoriale video:   https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/Inregistrare_persoane_fizice

Nu am inca SPV dar imi voi face in curand. Din informatiile pe care le am pana la aceasta data, declaratia 600 nu se poate depune prin SPV decat daca se detine un certificat digital.

Daca ai nevoie de ajutor, Pachetul de Contabilitate te ajuta sa stabilesti precis cheltuielile deductibile si nedeductibile realizate in anul 2017 si sa vezi daca esti obligat la plata contributiei la pensie si la sanatate in 2018. Apasă pentru detalii!

ghid completare declaratii pfa

Are inclus un exemplu practic de contabilitate cu toate inregistrarile si declaratiile completate pentru anul 2017. Primesti Bonus 1 an de actualizari ca sa fii la curent cu toate modificarile codului fiscal. Apasa pentru detalii!

, , , , ,

No comments yet.

Scrie mesajul tau aici:

%d blogeri au apreciat: