Cum sa scapi de impozitul majorat pe sediul profesional al PFA sau II

impozit pe sediul pfa sau iiNoul cod fiscal intrat in vigoare la inceputul lui 2016, modifica si modul de impozitare a cladirilor rezidentiale sau industriale. Daca pana in 2015 cladirile erau impozitate in functie de cine era proprietar, persoana fizica sau juridica, din 2016 impozitul se calculeaza raportat la modul de utilizare al unei cladiri. Astfel se disting mai multe categorii de utilizare al unui imobil:

  • imobilul este utilizat ca locuinta, (resedinta, domiciliu) pentru persoana fizica, unde locuieste o persoana sau o familie,
  • cladirea este utilizata in totalitate pentru activitati economice,
  • regim mixt, cand  una sau mai multe camere sunt folosite in activitati economice, iar restul ca domiciliu pentru familie. 

Criteriul de diferentiere intre cele doua tipuri de utilizari este dat de declararea si desfasurarea unei activitati economice. Prin activitate economica intelegem ca in acel loc se realizeaza prestari de servicii sau  livrari de bunuri. Ca exemplu: cabinete medicale, cabinete notariale, contabilitate, frizerii, service, comert, etc.

Daca ai nevoie de ajutor, Pachetul de Contabilitate te ajuta sa stabilesti precis cheltuielile deductibile si nedeductibile realizate in anul 2017 si sa vezi daca esti obligat la plata contributiei la pensie si la sanatate in 2018. Apasă pentru detalii!

ghid completare declaratii pfa

Are inclus un exemplu practic de contabilitate cu toate inregistrarile si declaratiile completate pentru anul 2017. Primesti Bonus 1 an de actualizari ca sa fii la curent cu toate modificarile codului fiscal. Apasa pentru detalii!

Cum se stabileste impozitul:

  • pentru cladirile folosite ca locuinta impozitul este stabilit de primaria locala care, in functie de politica locala, alege un procent intre 0,08% si 0,2% calculat din valoarea imobilului utilizat ca locuinta.
  • pentru utilizarea acelei locuinte in scopuri economice, apare o impozitare diferita, in functie de data cand s-a achizitionat sau s-a reevaluat respectiva cladire.   Astfel:

              a. daca locuinta respectiva a fost achizitionata, dobandita, reevaluata in ultimii 5 ani, impozitul stabilit de Primarie este intre 0,2% si 1,3% pe an.
              b. daca o persoane fizica  utilizeaza  locuinta in scop economic, dar ea a dobandit-o, a construit-o, a reevaluat-o cu mai mult de 5 ani inainte de anul 2016, in acest caz impozitul este stabilit direct de Codul fiscal la procentul de 2% din valoarea acelei constructii.

Daca in 2015 o persoana fizica platea 0,1% impozit pe locuinta in care desfasura o activitate economica,  din 2016 acesta poate creste si de 20 de ori, prin hotararea Consiliului Local.

Cum sa nu platesti impozitul majorat:

  • daca nu este absolut necesar, nu declara activitate la sediul profesional al PFA sau II . Daca prestezi servicii acestea pot  fi desfasurate si la sediul clientilor. Atentie, sa fie intotdeauna mai multi clienti.
  • nu deduce cheltuielile cu utilitatile de la sediul profesional.

Daca este absolut necesar sa desfasori activitate (activitati de comert, reparatii, consultanta cu vizite de la clienti, atelier de productie), stabileste precis suprafata necesara pentru activitate, ca procent din toata suprafata locuintei. Vei plati impozitul majorat doar pentru aceasta suprafata.

In acest sens, nu mai târziu de 31 mai 2016, toti cei care deţin un imobil in care este înregistrat şi un sediu profesional pentru PFA, II,  trebuie să depună o declaraţie fiscala pentru stabilirea impozitului/taxa pe cladirile rezidentiale/nerezidentiale/cu destinatie mixta aflata in proprietatea persoanelor fizice Model 2016 ITL 001.

Delaratia se gaseste la Directia de Taxe si Impozite  locala.

Update: S-a publicat ghidul de la ministerul de finante: Cum se plateste impozitul pe imobile in care isi au sediul persoane fizice autorizate sau intreprinderi individuale. Descarca de aici: https://gestiunepfa.ro/wp-content/uploads/Ghid-impozit-imobile-cu-sediu-profesional-mfinante.ro_.pdf

Daca ai nevoie de ajutor, Pachetul de Contabilitate te ajuta sa stabilesti precis cheltuielile deductibile si nedeductibile realizate in anul 2017 si sa vezi daca esti obligat la plata contributiei la pensie si la sanatate in 2018. Apasă pentru detalii!

ghid completare declaratii pfa

Are inclus un exemplu practic de contabilitate cu toate inregistrarile si declaratiile completate pentru anul 2017. Primesti Bonus 1 an de actualizari ca sa fii la curent cu toate modificarile codului fiscal. Apasa pentru detalii!

21 Responses to Cum sa scapi de impozitul majorat pe sediul profesional al PFA sau II

  1. Mira N. 05/05/2016 at 14:12 #

    Buna ziua,

    Asadar din cate am inteles daca nu deduc utilitatile proprietarul nu va plati impozit majorat. Totusi, situatia mea e mai speciala, adica am inchiriat un aparatment si acum vreau sa deschid un PFA. Asadar apartamentul va fi spatiu mixt pentru PFA si locuit. Activitatea se va desfasura la sediu avand in vedere ca sunt freelancer si lucrez de acasa.

    In cazul in care nu deduc utilitatile, pot sa-mi deduc chiria fara ca proprietarul sa fie obligat sa plateasca mai mult impozit?

    Va multumesc pentru raspuns!

    • Constantin 09/05/2016 at 16:26 #

      Buna ziua. In opinia mea daca deduceti chiria trebuie platit si impozit majorat pe imobil. Ca principiu economic nu inchiriati un imobil daca nu-l folositi intr-o activitate care va genera venituri.

  2. alinclamba 23/03/2016 at 17:44 #

    Am declarat ca desfasor activitate acasa (munca de birou). In cazul asta, unde trebuie sa depun declaratia ITL 001? Si

  3. Anonim 16/03/2016 at 11:12 #

    Ce inseamna contract comodat pfa

    • Constantin 23/03/2016 at 17:33 #

      Buna ziua. Inseamna contract de imprumut de folosinta a unui bun cu titlu gratuit. Daca s-ar fi platit o chirie s-ar fi numit contract de inchiriere.

      • BethNoveli 26/03/2016 at 02:20 #

        La un contract comodat pentru locuinta tatalui meu pentru a desfasura doar activitate de birou , mai trebuie sa dau si alta declaratie ca nu deducem cheltuietli ?
        Sunt in ceata cu atatea intrebari si raspunsuri aici…

        • Constantin 29/03/2016 at 21:42 #

          Buna seara. Trebuie ca proprietarul sa depuna declaratia pana la 31 Mai 2016. E ideal ca la registrul comertului sa nu aveti declarat ca desfasurati activitate la sediu. Nici chiar de birou. Daca datele de la registrul comertului, corespund cu datele din declaratie si cu cele din contractul de comodat/inchiriere atunci spatiul in care aveti sediul profesional va fi impozitat ca spatiu rezidential.

  4. Madalina 09/03/2016 at 07:38 #

    Asta era si intrebarea mea… unde sa scriem ca nu deducem cheltuielile? Exista un formular special pe care il depunem la Finante sau tot in acel ITL scriem?
    Multumim.

    • Raluca 11/03/2016 at 21:42 #

      Eu am inteles ca ar tb facuta o decl pe proprie rasp in care sa zicem ca nu deducem chelt cu utilitatile si care sa o depunem la anaf. Nu este un formular ci pur si simplu scrisa de mana.

  5. Cristina A. 08/03/2016 at 22:50 #

    incepand cu 01,01,2016 trebuie sa facem act aditional la contractul de comodat in care sa specificam ca nu se deduc cheltuielile cu utilitatile? Pana la 31,12,2015 le-am dedus.

    • Constantin 15/03/2016 at 16:13 #

      Buna ziua.Puteti face si un act aditional, dar important este sa depuneti declaratia pana pe 31 Martie.

  6. Madalina 08/03/2016 at 20:04 #

    Multumim! Dar ce declaratie trebuie sa depunem unde sa specificam ca nu deducem cheltuielile cu utilitatile?

    • Constantin 15/03/2016 at 16:12 #

      Buna ziua. Se completeaza randul VII din declaratia ITL 2016, unde specificati ca nu desfasurati activitate la sediu. Declaratia se gaseste la directia locala de impozite de care apartine imobilul.

    • Madalina 15/03/2016 at 17:05 #

      Dar “a NU desfasura activitati” NU inseamna acelasi lucru cu “NU deduc cheltuieli”, Daca nu desfasor activitati inseamna ca nu vand servicii / bunuri si nu incasez. Asa este? Sunt 2 lucruri diferite. Formularul ITL respectiv se refera la “a nu desfaura activitati economice”, nu la “a deduce sau nu cheltuieli”. Eu am fost la DIrectia de Taxe si Impozite si nu mi-au acceptat nicio declaratie. Au zis ca ala e formularul si atat. Ori desfasor activitati si evaluez spatiul, ori scriu ca nu desfasor activitati!

      • Constantin 15/03/2016 at 17:20 #

        Buna ziua. O data ce nu desfasurati activitati la sediul profesional nu aveti nici dreptul sa deduceti cheltuieli.

  7. Catalin Pintea 08/03/2016 at 19:58 #

    deci daca nu am dedus cheltuielile cu utilitatile de la sediul profesional (nu pot face acest lucru deoarece contractele la utilitati nu sunt facute pe PFA – unele chiar sunt pe numele tatului meu, iar sediul este in mare parte locuinta si doar o camera sa zicem ar putea fi considerata ca si sediu) nu trebuie sa depun acea adeverinta din cate am inteles.

    • Constantin 15/03/2016 at 15:54 #

      Buna ziua. Depuneti acea declartie tocmai pentru ca functionarii de la taxe locale, sa stie ca nu desfasurati activitate la sediu si astfel sa nu va mareasca impozitul pe locuinta.

  8. Raluca Rotaru 25/02/2016 at 12:20 #

    ce se intampla daca nu vreau sa depun declaratia…care e foarte stufoasa din cate am vazut?

    • Constantin 08/03/2016 at 16:22 #

      Buna ziua. Functionarii de la primarie vor stabili care este regimul de impozitare la imobilului in care aveti sediul PFA si s-ar putea sa nu fie in avantajul dvs.

  9. Alex 24/02/2016 at 20:44 #

    Multumim, Constantin!

    Alin, raspunsul la intrebarea ta e in penultimul paragraf.

  10. Alin Costin 24/02/2016 at 19:10 #

    Pai si la mixt cum ramane? Eu am un imobil destinat resedintei si o parte din acesta este inchiriat, destinat unei activitati comerciale – bar. Deci, ma incadrez la mixt. Cat voi achita in plus, in procente? Cladirea nu a fost re-evaluata, dobandita, etc in ultimii 5 ani

Scrie mesajul tau aici:

%d blogeri au apreciat: