Cum inregistrezi platile si incasarile in valuta la PFA

Mediul de business este tot mai globalizat, platformele de servicii si de comert online cresc exponential in vanzari si devin tot mai populare. Exista o diversitate greu de imaginat, de produse si servicii care pot fi cumparate online, pe tot globul, din China pana in SUA.

Amazon si Alibaba, cele mai mari platforme de ecommerce din lume, ofera o variatatea uriasa de produse, la preturi care sunt uneori de 2, 3 ori mai mici decat pe site-urile din tara. Mai apropiat de noi avem Spatiul Economic European, integrat si standardizat, accesibil pentru toti antreprenorii romani.

Pe aceste platforme o PFA sau o II poate fi atat furnizor de bunuri si servicii, cat si importator sau beneficiar. Poti sa cumperi de oriunde si poti sa vinzi oriunde. Dar toate aceste operatiuni externe implica transferuri de bani (in diferite valute) si un flux de documente impus de legile fiscale.

In cazul activitatilor independente, care aplica sistemul de contabilitatea in partida simpla sau la norma de venit, intalnim mai multe situatii pe care ne propunem sa le tratam in acest capitol:

  • La ce curs si la ce data inregistram in RJIP incasarea/plata unei facturi emisa in valuta?
  • Cum inregistram o tranzactie realizata prin sisteme online de plata – asa cum sunt Paypal sau Stripe.
  • Ce facem cand contul de paypal este pe persoana fizica? Dar cand este cont de business?
  • Cum inregistram diferentele de curs valutar la sumele in euro pe care le avem in conturile bancare sau in numerar?
  • Cum inregistram achizita de valute pentru nevoile activitatii pe care o desfasuram.

ORDINUL   Nr. 170 din 17 februarie 2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în partidă simpla, punctul  “18: Operațiunile efectuate în valută  se evidențiază  în contabilitate în moneda națională, utilizânduse cursul de schimb valutar de la data efectuării operațiunii.

Prin curs de schimb de la data efectuării operațiunii se înțelege cursul de schimb al pieței valutare, comunicat de Banca Națională a României, din ultima zi bancară anterioară operațiunii, disponibil ca informație la momentul efectuării operațiunii (încasare, plată, emitere de documente).

Sumele aferente operațiunilor în valută se înregistrează în Registrul‐jurnal de încasări şi plăți (cod 14‐1‐1/b) în lei, cu menționarea în coloana de explicații a valorii în valută.”

Ca urmare, orice plata sau incasare in valuta, realizata in numele activitatii independente, in banca sau in numerar (cazuri mai rare) se face la cursul BNR de la data documentului – de regula data operatiunii din extrasul bancar.

Vanzari si achizitii directe (relatie directa cu clientul/furnizorul extern)

Sunt doua cai de a nota tranzactiile in Registrul Jurnal de incasari si plati:

  • Calea simpla – vom inregistra venitul incasat sau cheltuiala platita la cursul din data documentului de incasare, respectiv de plata.
  • Calea complexa – Vom inregistra in RJIP factura emisa clientului extern sau factura primita de la furnizorul extern, la cursul BNR de la data facturii. Pe un alt rand vom inregistra diferentea de curs valutar dintre momentul facturarii si momentul incasarii/platii. Aceasta diferenta poate fi pozitiva si atunci avem un venit impozabil sau negativa si atunci vom avea cheltuiala deductibila.

Achizitii prin intermediul platformelor online

Atunci cand realizam plati prin intermediul platformelor de plata online, vom inregistram plata la cursul BNR din data tranzactie si nu la cursul bancii sau la cursul VISA, Mastecard, PAYPAL, STRIPE, etc. Intotdeauna se face conversie pentru suma platita in valuta, la cursul BNR din data platii.

Cursurile valutare utilizate de platformele de mai sus nu vor fi, in cele mai multe cazuri, in favoarea activitatii independente. Astfel cand cumperi un produs si il platesti online, cu cardul, cursul de la data platii de pe extrasul de card va fi mai mare decat cursul BNR.

Vanzarile de servicii si produse prin intermediul platformelor online.

Inca de la inceput, este important ca activitatea independenta sa detina cont deschis in nume propriu pe aceste platforme. Tranzactiile realizate pe un cont inregistrat ofera mai multa transparenta operatiunilor si permit deductibilitatea cheltuielilor cu utilizarea platformei.

Vanzarea de produse si servicii prin intermediul platformelor online (marketplace-uri sau pe site-uri proprii) presupune emiterea facturii catre client, in valuta magazinului si concomitent se emite aceeasi factura si in lei, la cursul BNR din data facturarii.

Respectand principiul de mai sus, incasarea facturii se inregistreaza in RJIP la cursul BNR de la data platii. Diferenta dintre valoarea facturii in lei, calculate la cursul BNR si valoarea efectiv incasata in contul platformei constituie cheltuiala nedeductibila.

Comisioanele platformei se platesc conform facturii emise (de platforma), daca avem cont inregistrat pe numele activitatii. Documentele justificative sunt factura si extrasul sau statementul sau raportul platformei cu tranzactiile realizate.

In situatia in care nu avem cont deschis pe platforma in numele activitatii, comisioanele nu sunt deductibile. In acest caz se adauga ca document justificativ acelasi raport ca mai sus, emis de platforma in numele persoanei fizice.

Pentru a evita confiscarea sumelor este ideal ca toate documentele justificative si conturile deschise sa fie realizate in numele activitati independente.

Gasesti in Pachetul de Contabilitate pentru activitati independente 4 exemple concrete de inregistrare a operatiunilor in valuta in Registrul Jurnal de incasari si plati. Pentru aceste exemple s-a completat si adaugat  Registrul Jurnal in anexa de documente.

Specialist Declaratia Unica. Sunt economist,  absolvent ASE Bucuresti, Facutatea de ​Contabilitatea si ​Informatica de ​Gestiune.  ​Din 2012 sunt specializat in ​consultanta contabila si fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice, indiferent de forma lor de organizare. Sunt partener intr-un grup de firme care au ca obiect de activitate consultanta de afaceri si financiar-contabila; sunt la randul meu titularul unei intreprinderi individuale.

2 Comentarii
  1. Ana 2 luni în urmă

    Buna ziua! Sunt PFA, mi-am facut cod special de tva pt achizitii intracomunitare si trebuie sa fac declaratiile 301 si 390 si sa platesc tva aferent. Am platit prin paypal o suma mai mare decat este pe factura la cursul bnr din ziua respectiva, intrebarea este tva il platesc pt suma care apare in extras la plata sau calculez valorea de pe factura la cursul bnr si daca e asa cu diferenta ce fac? Achizitia este de 12000€ pe factura si platit mai mult cu aprox 3000 lei din dif de curs, comisioane si paypall. Multumesc!

    • Autor
      Constantin 2 luni în urmă

      Buna ziua! Se ia in calcul factura si cursul BNR de la data facturii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

CONTACTEAZA-NE

Trimite-ne intrebarile tale si-ti vom raspunde in cel mai scurt timp.

Se trimit datele

©2018 Comunitate de antreprenori cu activitati independente

PFA - PFI - II -IF - Profesii Liberale

 

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account