fbpx

Anulare contributii sociale de sanatate 2015-2017 (proiect)

Actualizare 14 Mai 2019 – proiect aprobat in sedinta de guvern dar nepublicat inca in Monitorul Oficial.

Dupa 1 Aprilie 2019 ANAF a inceput sa trimita decizii de impunere pentru contributii sociale aferenta perioadei 2015 – 2017. Multe persoane au avut surpriza sa constate ca datoreaza contributie de sanatate de cateva sute de lei chiar daca venitul obtinut in perioada respectiva a fost de cativa lei. Prin proiectul de anulare a CASS, guvernul vrea sa corecteze aceste situatii aberante.

Anularea contributiei de sanatate – CASS pentru anumite categorii de persoane fizice

Important! Aceste prevederi sunt in stadiu de proiect, pot fi suferi modificari si intra in vigoare doar dupa publicarea in Monitorul Oficial.

Proiect afisat pe site-ul Ministerului de Finante, vezi aici:

Art. 2. – (1) Se anulează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, în cazul persoanelor fizice pentru care baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate a fost întregită la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară sau, după caz, la valoarea a douăsprezece salarii de bază minime brute pe ţară, pentru perioadele fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi 31 decembrie 2017.

(2) Organul fiscal nu emite decizie de impunere pentru obligaţiile fiscale şi accesoriile de natura celor prevăzute la alin. (1) pentru perioadele fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi 31 decembrie 2017.

(3) Prevederile alin. (1) și (2) sunt aplicabile şi persoanelor care nu au realizat venituri în perioada fiscală cuprinsă între 1 iulie 2015 și 31 decembrie 2017, pentru care baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate stabilită potrivit Legii nr. 571/2003 cu modificările și completările ulterioare sau a Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, este salariul de bază minim brut pe ţară, cu excepția celor are au optat pentru plata contribuției conform prevederilor Legii nr. 112/2016 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru reglementarea unor măsuri bugetare.

Conform proiectului, pentru perioada 2015-2017, CASS se datoreaza daca venitul net realizat este mai mare de:

  •  1.050 x 6 luni = 6.300 lei  pentru a doua jumatate a anului 2015
  • (1.050 x 4 luni) + (1.250 x 8 luni) = 14.200 lei pentru 2016
  • (1.250 x 1 luni) + (1.450 x 11 luni) = 17.200 lei pentru 2017

Un istoric al salariului minim pe economie il gasesti in aceast articol.

Conform Codului Fiscal intrat in vigoare din 2018, persoanele fizice care obtin venituri din:

  • venituri din activitati independente,
  • venituri din contracte de activitate sportiva
  • venituri din drepturi de proprietate intelectuala,
  • venituri din asocierea cu o persoana juridica,
  • venituri din cedarea folosintei bunurilor,
  • venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura,
  • venituri din investitii,
  • venituri din alte surse,

nu datoreaza contributii sociale daca venitul net obtinut este mai mic de 12 salarii minime pe economie, dar contribuabilii pot opta pentru plata contributiei.

Art. 3. – (1) Anularea obligaţiilor fiscale prevăzute la art. 2 se efectuează din oficiu de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligaţiilor fiscale, care se comunică contribuabilului.

(2) În cazul în care, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a stabilit obligaţii de natura celor prevăzute la art. 2, acesta nu mai comunică decizia de impunere, iar obligaţiile fiscale se scad din evidenţa analitică pe plătitor, pe bază de borderou de scădere.

Sumele deja platite vor fi recuperate conform procedurilor de restituire sau compensare cu alte abligatii datorate de contribuabil, daca este cazul.

Observatie ! Proiectul de anuluare nu are in vedere CAS (contributie la pensie) sau la impozitul pe venit, desi minstrul Teodorovici a anuntat o amnistie mai larga care poate include si anularea dobanzilor si penalitatilor inregistrate de persoanele fizice la plata acestora.

Termenul de plata

Termenul de plata pentru persoanele fizice care datoreaza CASS este:

  • pentru decizii emise si comunicate inainte de 15 martie 2019 – termenul de plata este 30 iunie 2019;
  • pentru decizii de impunere  “emise şi comunicate de organul fiscal competent între data de 15 martie 2019, inclusiv, și data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, inclusiv, termenul de plată este de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;
  • pentru sumele de plată stabilite prin deciziile de impunere anuale, emise şi comunicate de organul fiscal competent după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, termenul de plată este de 120 de zile de la data comunicării deciziei de impunere.

Bonificatie pantru plata anticipata a CASS

  • pentru decizii emise si comunicate inainte de 15 martie 2019 – bonificatia plata anticipata de 10% se acorda daca plata a fost facuta pana la data de 31 Martie 2019;
  • pentru decizii de impunere  emise şi comunicate de organul fiscal competent între data de 15 martie 2019, inclusiv, și data intrării în vigoare a  ordonanțe de urgență, inclusiv, bonificatia de 10% se acorda daca plata se realizeaza in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta;
  • pentru sumele de plată stabilite prin deciziile de impunere anuale, emise şi comunicate de organul fiscal competent după data intrării în vigoare a  ordonanțe de urgență, bonificatia de 10% se acorda daca plata se realizeaza in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere;

 

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...
  • Buna ziua!
    Cred ca ar fi interesant ca expertii in fiscalitate/drept sa faca propuneri la MF in cele 10 zile de consultare publica.
    De pilda introducerea unui articol care sa anuleze deciziile si pentru cei care nu au avut un contract cu CNAS in anul pentru care li s-a emis/se va emite decizie 630 de regularizare.Stiu cazuri care nu au nici in prezent contract,nu au card emis,nimic desi au depus Decl unica pe 2017si 2018 cu bifarea depasirii plafonului(pe 2018 si 2019,anticipat).Si au si platit pe 2018.ANAF nu-si indeplineste obligatia de a informa CNAS ca sa-i treaca asigurati dar in schimb a aflat dupa ani de zile ca respectivii trebuiau sa plateasca CASS.Cum o fi aflat ca ei nu exista de 10-15 ani in nicio baza de date CNAS?!
    Presupun ca se poate invoca un principiu prin care nu pot fi pusi la plata retroactiv cei care nu au fost asigurati,nu numai ca nu au beneficiat de servicii medicale.dar daca ar fi avut nevoie de astfel de servicii si le-ar fi platit iar acum sunt pusi sa plateasca CASS!Cred ca in cazul acesta nu mai este o contributie ci este un impozit.Contribuabilul plateste pentru 2015-2017 dar el nu mai poate fi asigurat retroactiv.Unde e justetea unui sistem’contributiv’?Asta ar insemna ca respectivii au numai obligatii in raport cu sistemul de asigurari si niciun fel de drept!

    • Buna ziua! Aveti dreptate. Schimbarea acestui comportament (al ANAF) cere timp si prezenta la vot.

  • ©2012-2019 Ghid PFA - Informatii fiscale si contabile pentru Persoane Fizice si Activitati Independente.

    PF - PFI - PFA - II - IF - Profesii Liberale

    >

    Log in with your credentials

    Ați uitat datele dvs.?