Taxe și contribuții PFA în 2015

Facebook profile photoOrice activitate economică desfășurata permanent, ocazional sau temporar în România de către persoane fizice trebuie să fie înregistrată și autorizată.

Persoanele fizice se pot autoriza ca Persoană Fizică Autorizată (PFA), Întreprindere Familială (ÎF) şi Întreprindere Individuală (ÎI), aşa cum sunt definite în Legea 44/2008 (reactualizată în februarie 2014).

Persoanele fizice autorizate (PFA) trebuie sa plateasca pentru veniturile pe care le realizeaza impozit pe venitul obținut și contribuții la sistemul national de asigurari sociale.

Începând cu 1 Ianuarie 2015 s-a modificat baza de calcul  a contribuțiilor sociale pentru PFA. Astfel:

  • Venitul mediu brut pe economie a crescut la 2415 lei;
  • Salariul minim brut pe economie este de 975 lei  pentru semestrul I din 2015 și de 1050 lei de la 1 Iulie 2015.
  • Cota de contribuție la pensie scade cu 5%,  ca urmare aceasta este de 26,3% pentru conditii normale de muncă.

Am enumerat si detaliat mai jos toate taxele:

1. Contribuția la asigurarile sociale (pensie)  este de:

  • minim  222,00 lei  (26,3% din baza minimă de calcul de 845,25 lei = 35% din 2415 lei).
  • maxim 3176,00 lei (26,3% din baza maximă de calcul  12.075 lei, adică de 5 * 2415 lei).

Contribuția la pensie nu este obligatorie pentru:

  • Contribuabilii al caror venit net anual, obtinut in anul fiscal precedent, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat – deci mai mic de 845,25 lei pe luna;
  • Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii ca urmare a obtinerii de venituri salariale sau indemnizatii somaj;
  • Persoanele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii.
  • Persoanele care nu sunt integrate in sistemul public de pensii, care achita contributii catre sisteme profesionale  de pensii – cum ar fi avocatii sau personalul clerical.
  • Persoanele care realizează venituri din activităţi agricole, silvicultură, piscicultură,

2. Contribuția la asigurările sociale de sănătate este de  5,5% din:

  • Baza de calcul calculată ca diferenţa dintre totalul veniturilor încasate şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţii sociale, sau valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportată la cele 12 luni ale anului,
  • baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu poate fi mai mică decât  salariul minim brut pe ţară, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuţia; Ca urmare minimul de plată este de 5,5% din 975 lei = 54 lei in semestrul 1 din 2015 respectiv 5,5% din 1050 lei = 58 lei de la 1 Iulie 2015.
  • În cazul persoanelor care realizează numai venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură sub nivelul salariului de bază minim brut pe ţară lunar şi nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social, baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reprezintă o treime din salariul de bază minim brut pe ţară.

3. Contribuții opționale la PFA

  • Contribuția pentru asigurarea de șomaj este de 0,5% din baza de calcul,
  • Contribuția pentru concedii și indemnizații este de 0,85%  din baza de calcul.

Baza de calcul pentru aceste contributii este venitul net calculat pe lună pentru PFA in sistem real sau valoarea normei de venit calculata lunar. Venitul lunar pentru care se face asigurarea nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, dar nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, stabilit potrivit legii, in vigoare in luna pentru care se plateste contributia.

4. Impozitul pe venitul net

  • 16% din venitul net, care se calculează ca diferență dintre veniturile încasate și cheltuielile deductibile pentru anul în curs, sau
  • 16% din norma de venit.

Persoanele fizice care obțin venituri din activități independente sunt obligate să plătească impozite si contributii în timpul anului, în urma depunerii declarațiilor privind veniturile și cheltuielile estimate, (declaratia 220).

Impozitul pe venitul net este calculat prin aplicarea cotei de 16% la venitul ce rezultă, în urma declarației, din scăderea din venitul brut estimat a cheltuielilor estimate.

Administrația fiscală este cea care stabilește plățile de impozit anticipate, pe fiecare sursă de venit. Plățile se efectuează în 4 rate egale, la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, respectiv: 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie, 25 decembrie.

Contribuţiile sociale si taxele datorate de persoanele fizice potrivit prevederilor Codului fiscal se achită la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale în raza cărora se află adresa unde îşi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu.

Dacă sunt nelămuriri, te rog  scrie-mi un mesaj la comentarii. Mulțumesc!

Te ajuta sa calculezi venitul net pe 2016 si sa completezi corect registrele si declaratiile 200, 220 si 600. Contine un exemplu practic de contabilitate cu toate inregistrarile si declaratiile completate pentru 2017. Descarca acum!

Apasă pentru detalii! ghid completare declaratii pfa

189 Responses to Taxe și contribuții PFA în 2015

  1. sirbu marius 24/10/2016 at 17:34 #

    Buna seara. La un ii primesc 3000 de lei de la alta firma pt prestari servicii. Ce taxe tre sa platesc cu cat raman din 3000 de le? Sa stiu e rentabil sau nu?

    • Constantin 25/10/2016 at 13:54 #

      Buna ziua. Pentru anul 2016 calculul este acesta: din 3000 de lei scadeti cheltuielile deductibile (acele cheltuieli pe care le-ati facut pt a obtine venitul de 3000 de lei. Ca exemplu: motorina, telefon, transport, birotica, chirii, etc) ramane un venit brut la care aplicati un procent de 5,5% sanatate si 10,5% pensie (sau 26,3% cota integrala). La ce ramane dupa ce scadeti si contributiile aplicati 16% impozit pe venit.

      Venit brut = 3.000 de lei
      Cheltuieli deductibile = 500 de lei
      Venit baza de calcul pentru contributii: 3000-500=2500 lei
      Contributiia la sanatate: 5,5%*2500 lei=137,5 lei
      Contributiia la pensie: 10,5%*2500 lei=262,5 lei
      Venit impozabil: 2500-137,5-262,5= 2100 lei
      Impozit pe venitul net: 2100*16% = 336 lei

      Venitul dvs: 2100-336=1.764 lei
      Total taxe si impozite = 137,5+262,5+336= 736 lei

      Acesta este un calcul rapid si simplu. Pentru mai multe detalii va rog sa cititi articolul si comentariile http://gestiunepfa.ro/taxe-si-contributii-pfa-in-2016/

  2. Anonim 11/10/2016 at 18:50 #

    Buna seara. Va rog sa-mi spuneti daca un II care are contract de asigurare de sanatate si contract la casa de pensii unde plateste 222 lei / luna si doreste sa inceie un contract de asigurare si la somaj poate sa declare un venit 12.000 lei / luna pentru care plateste 1% pe luna , adica 120 lei pe luna. Adica este conditionat sa declare acelasi venit la somaj pe care la declarat la casa de pensii.

  3. cojocaru rodica 24/08/2016 at 10:36 #

    Buna ziua, am o nelamurire. La depunerea declaratiei pentru venitul realizat de un Pfa in anul precedent in sistem real, de ce se recalculeaza numai impozitul datorat ? Si CASS-ul nu? Multumesc!!

    • Constantin 29/08/2016 at 17:30 #

      Buna ziua. Pentru ca pana in anul 2015 baza de calcul pentru care va asigurati era o valoare aleasa de dvs. si indiferent de venitul net realizat in raport cu cel estimat contributia platita in cursul anului ramane la fel. Si nici nu se restituie.

  4. Gavrilescu Luminita 17/05/2016 at 14:59 #

    Buna ziua,

    Sunt in situatia de a completa declaratia 200 si nu stiu unde sa incadrez activitatea de interpretare artistica cod CAEN 9001 la profesie comerciala sau profesie libera.in declaratia 200. Mentionez ca am un PFA cu acest cod CAEN pe care am inregistrat venituri din prestari servicii interpretare artistica si cheltuieli .

    • Adi 19/05/2016 at 21:50 #

      La comerciala. Profesiile libere sunt de obicei medicii si avocatii.

  5. atiboa 05/04/2016 at 12:46 #

    Buna ziua,

    Am si eu o nelamurire: am deschis PFA in 2013 (comert online).
    Anul anterior am avut vanzari in valoare de 16.000 RON, iar cheltuieli (achizitiore marfa) in valoare de 25.000 RON. Deci la finalul anului am avut un venit de -9.000 RON (deci am fot pe pierdere).

    Contabila mea a completat declaratia 220 in asa fel pt anul 2016:
    Vanzari (venituri) estimate pt 2016: 16.000 RON
    Cheltuieli (achizitionare marfa, etc) estimat pt 2016: 4.000 RON (zice contabila ca aceasta suma poate fi maxim 25% din vanzarile estimate pt 2016)
    Astfel platesc impozit+CAS+CASS in total 32% din 12.000 RON venit net estimat.

    Problema mea este, ca eu am un adaos comercial de maxim 25% pe un produs anume, iar datorez cu 32% la stat sub forma de impozit/CAS/CASS. Iar cum am inteles, in afara de impozitul de 16% nu se face recalcularea la sfarsitul anului, deci cea 10.5+5.5% pierd chiar daca ies in pierdere si pentru acest an. Astfel nu numai ca nu voi avea castig, ba chiar platesc catre stat niste sume, care ma vor obliga sa-mi inchid magazinul magazinul online (radiez PFA-ul).

    Daca sunteti amabili,imi puteti sfatui ceva in legatura cu aceasta situatie? Sau sa-mi spuneti macar daca lucrurile chiar stau asa cum mi-a spus contabila, ca in acest caz nu am nici o speranta ca in viitor sa mai am si ceva castig.

    Multumesc anticipat!
    NA

    • atiboa 05/04/2016 at 12:48 #

      Am uitat sa specific, ca pe langa acest PFA, mai lucrez si altundeva in full-time (8 ore/zi).

    • Constantin 11/04/2016 at 18:00 #

      Buna ziua! Contabila dvs a gresit deoarece conform codului fiscal pe 2016:
      1. nu erati obligat sa platiti contributie la pensie in 2016.
      Cf Art 148 (4) Persoanele fizice se încadrează în categoria asiguraților obligatoriu în sistemul public de pensii dacă îndeplinesc următoarele condiții, după caz:
      a) venitul realizat în anul precedent, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate în scopul desfășurării activității independente, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuția de asigurări sociale, raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, depășește 35% din câștigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfășoară activități impuse în sistem real;
      Ori dvs ati inregistrat pierderi in 2015 si nu trebuia sa depuneti declaratia 600.
      2. Trebuia estimat un venit net foarte mic sau 0 si astfel sa nu platiti contributie la sanatate in 2016.
      Contributiile nu sunt taxe. Acestea va pot fi de folos la spital cand e nevoie si la calculul pensiei. Totusi pentru ca sunteti salariat era cu atat mai putin nevoie sa platiti in plus.
      3. Impozitul de 16% il platiti daca aveti venit net, deci castig nu pierderi. Practic dvs nu trebuie sa platiti contributii si taxe in 2016.
      Solutia este sa cereti rectificarea declaratiei 220 la finante si va recomand sa va tineti singur contabilitatea. Nu e nevoie sa platiti contabil la PFA. Am facut acest material pentru situatia dvs. http://gestiunepfa.ro/expert/ghid-pfa-complet/

  6. Gavrilescu Luminita 17/02/2016 at 17:42 #

    Am un Pfa infiintat in 2015 cu impozitare in sistem real.
    Registrul de incasari si plati se completeaza anual?Incepind cu 01.01.2016 incep de la 0 cu completarea lui sau preiau soldul de la dec 2015 si merg in continuare cu el?

    Daca am achizitionat un mijloc fix am trecut plata in registru de incasari si plati dar la calcului impozitului trebuie sa iau in considerare amortizarea lui din Registrul de operatiuni speciale ?

  7. Constantin Gheorghe 23/01/2016 at 18:01 #

    Pana LA CE data trebuie achitate diferentele LA contributia de sanatate si LA impozitul pe profit aferente trim.4 – 2015 pentru PFA in sister real.

    • Stroe maria 24/03/2016 at 22:01 #

      Buna seara .Am un pfa si inca nu am început să lucrez pe firma dar statul deja mi-a trimis de plata .Sunt la sistem real.Ce pot face dacă eu inca nu lucrez .Mulțumesc anticipat.

      • Constantin 29/03/2016 at 21:35 #

        Buna ziua. In acest moment platiti contributii si impozite la venitul net pe care l-ati estimat sau la norma de venit. Daca sunteti la norma de venit nu mai puteti recupera din taxele platite. Daca sunteti in sistem real va puteti recupera impozitul anul viitor la regularizare. Trebuie sa obtineti venituri, macar la nivelul celor declarate anticipat sau la nivelul normaei de venit.

  8. Mihaella Popa 14/01/2016 at 18:21 #

    Am un cabinet de avocat si vreau sa stiu daca impozitul pe profit se plateste la valoarea veniturilor mele nete rezultate si prin scaderea CASS-ului sau la valoarea veniturilor nete, fara sa bag pe cheltuieli contributia la sanatate.

  9. V.A. 07/01/2016 at 12:48 #

    Buna ziua!

    Ma numesc V.A. si doresc sa ma autorizez pentru a lucra in domeniul asigurarilo. Cum este mai bine? PFA sau firma? ce reduceri am ca persoana cu handicap accentuat si care ar fi cheltuielile lunare/trimestriale?
    Multumesc!

  10. marghidan rodica 28/12/2015 at 13:57 #

    Am de doua luni ii si sint pe minus trebue sa mai platesc taxe la stat.

  11. Cornel Botezatu 27/12/2015 at 21:27 #

    Buna seara,
    Sunt angajat la o companie privata si doresc sa imi deschid un business, as
    dori sa fiu un distribuitor sa zicem de electrocasnice( un brand ce nu este in tara) si o alta idee mai veche pt transformatoare electrice , Pe an la primul calcul as avea un profit de vreo 3000 Euro fara Tva , cu un contract incheiat. Firma as dori sa fie platitoare de Tva , dar angajati „0 ” stiu ca este posibil , dar nu stiu ce costuri implica catre statul roman . Va rog sa imi precizati ce varianta mai favorabila as putea alege Srl D , Micro sau II…?
    Pe varianta de Srl Debutant nu as merge inca, deoarece as avea alte planuri pt viitor.

    Multumesc.

  12. Vali Rusu 12/12/2015 at 17:15 #

    Bună ziua am înființat un îi în mai anul acesta. Am facturat 14 mii euro cât ar trebui sa fie impozitul și care ar fi data maximă de plătit.

  13. doina 08/12/2015 at 23:24 #

    Buna seara,
    am platit din contul meu curent impozitul pe venit pentru o persoana care este PFA.Este corect?

  14. Vasile 28/11/2015 at 21:32 #

    Multumesc pentu informatiile utile

    Binenteles, am si eu o intrebare.
    Sunt actionar asociat si administrator la un SRL. Doresc sa infiintez un PFA care sa presteze servicii software (si) catre SRL-ul unde sunt asociat.
    Credeti ca este o problema?
    Multumesc

  15. Ana-Ramona 26/11/2015 at 11:46 #

    Buna ziua,

    Eu sunt PFA si comercializez media si consumabile pentru imprimante de format mare. Aceste materiale le import din UE deci facturile mele de import sunt fara TVA. Clientii mei fiind in Romania, facturile emise de mine pentru vanzarea acestora contin TVA 24%.
    Contabila m-a anuntat ca din martie 2015, in calculul venitului impozabil se iau in considerare veniturile si cheltuielile incluzand TVA. Cum la import eu nu am TVA iar la vanzare DA iar cheltuielile mele cu TVA din tara sunt minore, inseamna ca mie imi intra in calculul venitului impozabil marea majoritate a TVA-ului facturat. Nu exista nicio diferenta de calcul pentru cazuri de genul acesta? Mi se pare nedrept sa platesti impozit pentru TVA-ul care nu-ti apartine! Va multumesc anticipat pentru raspuns.

  16. Anonim 25/11/2015 at 21:34 #

    Buna seara

    Am un prieten care vreau sa-l ajut sa isi faca sediul pentru Pfa in locuinta mea se poate? si daca da risc ceva daca nu plateste impozitele si daca platesc impozitul la casa 90 de ron cat o sa platesc daca face pfa cu sediu in lcuinta mea

    Mulumesc

    • Constantin 26/11/2015 at 18:02 #

      Buna seara. Riscurile nu sunt mari. E posibil sa vina fiscul in control la dvs daca sunt suspiciuni. In ceea ce priveste impozitul pe locuinta nu va pot spune exact daca va fi o diferenta. Orcum nu o diferenta majora. Verificati la taxe locale va rog.

  17. Nicu 24/11/2015 at 22:47 #

    Buna seara , as dori sa deschid un centru dezmembrari auto , puteti sami spuneti ce este mai ok ii sau srl avand in vedere ca nu vreu sa fiu platitor de tva si miasi dori ceva cu rata fixa de impozitare anuala sau semestriala . Dvs ce imi consiliati? Multumesc !!’

  18. silviealina 22/11/2015 at 17:39 #

    Buna ! Exista o lege care reduce impozitul pe venit la PFA, daca mai esti si angajat si mai platesti un impozit pe venit si taxe CASS?

  19. diana 18/11/2015 at 19:46 #

    Buna seara,sunt administratoru unui PFA, cu codul 7410-Activitati de design specializat( in sistem real).As dori sa adaug codurile 4776( norma de venit- 10800 lei) si 9329(norma de venit- 10800 lei). Intrebarea mea este daca se poate acest lucru . Daca da, ce suma de bani voi datora statului.

    • Constantin 23/11/2015 at 17:34 #

      Buna seara. Nu puteti avea doua sisteme de impozitare. Trebuie sa aveti fie numai norma de venit fie impozitare in sistem real. Ca urmare si celelalte doua activitati trebuie impozitate in sistem real. Veti plati 16% din venitul net obtinut (venit total minus cheltuieli deductibile).

  20. Alina 18/11/2015 at 19:40 #

    Buna ziua daca fac vidrochat de acasa individual ce trebuie sa fac?membrii sunt din strainatate din mai multe tari ce mi ofera cadouri in bani prin intermediul unui sait autorizat de adult este on regula?

    • Constantin 23/11/2015 at 18:57 #

      Buna seara. trebuie sa aveti contract cu site-ul si sa facturati conform contractului. Banii intra in contul bancar al PFA. Puteti avea si cheltuieli deductibile cu chiria, internet, aparatura etc.

      • Alina 25/11/2015 at 21:50 #

        Dar nu am ofa oentru asa ceva .saitul nu ofera nici un contract ai nu da facturi..si plus ca deja platesc comision la saitul unde lucrez …

  21. Anonim 18/11/2015 at 17:15 #

    Buna seara avem un ii si acum nea venit de plata pt pensie in urma cu 3ani dar este normal sa platim cat am platit la impozitul pe profit

  22. Marius B 15/11/2015 at 21:06 #

    Buna ziua.
    Am un client din Bulgaria. Pentru serviciile de transport efectuate voi factura (factura externa), suma de 1700 euro. Sunt PFA. Daca in acelasi timp sun angajat si cu contract individual de munca, voi plati 5.5 % CAS + 16 % impozit? Sau mai sunt si alte taxe?
    Multumesc.

    • Constantin 17/11/2015 at 19:11 #

      Buna seara. Nu veti plati contributie la pensie in 2015 pentru ca sunteti salariat. Veti calcula 5,5% la venitul net ( egal cu 1700 euro minus cheltuieli) sau la baza minima de calcul daca venitul net obtinut este mai mic decat baza minima. Si veti calcula 16% impozit la diferenta: venit net minus contributia sanatate de mai sus. Aveti in articol mai multe date.

  23. Stk 06/11/2015 at 11:52 #

    Buna ziua
    Am infiintat un II in mai 2015 obiect activitate comert cu ridicata de tip second hand, am depus 220 estimativ am si achitat ce era de achitat, mai am ceva de achitat? Sanatate, pensie ? in afara de ce au calculat cei de la finante dupa ce am depus declaratia ? Precizez ca nu mai lucrez in alta parte si nu am alte venituri din alte surse.
    Cum va fi calculata contributia la pensie avind INTREPRINDERE INDIVIDUALA si daca ar fi mai bine sa fac un contract cu cei de la pensie ca sa platesc contributia CA SI PERSOANA FIZICA , MINIMUL PE ECONOMIE.
    Va multumesc.

  24. A 04/11/2015 at 21:04 #

    Buna ziua,
    Sunt proaspata absolventa al facultatii de arhitectura si nu am inca drept de semnatrua. Pentru a-mi desfasura activitatea independent in acest domeniu unde ar trebui sa ma inregistrez? Intreb acest lucru deoarece pe site-ul ONRC este precizat ca profesia de arhitect face parte din profesiile liberale care nu se inregsitreaza la registrul comertului.

  25. celea 24/10/2015 at 19:52 #

    Buna seara. Doresc sa fac contract cu casa de pensii ,sănătate, șomaj și sa practic meseria de instalator sanitar.I-mi permite legea multumesc

  26. Bună 22/10/2015 at 19:40 #

    Nu știu cum sa procedez,un sfat?am început de curând antrenamente cu copii mici și percep o taxa de 50 lei de copil , având 14 copii ,strâng doar 700 lei pe luna.nu se prea merita pfa!altfel cum as putea proceda sa fiu în regula?

  27. ionela 22/10/2015 at 09:00 #

    buna ziua, vreau sa imi fac un PFA, sunt si angajata la o firma (cu contract de munca), ce contributii trebuie sa platesc pt PFA?

  28. Ludovic. 20/10/2015 at 23:15 #

    buna ziua,
    As dorii si eu va rog sa aflu daca pe codul caen 6202, as putea sa desfasor si activitatea de consultanta proiecte (fonduri europene). As prefer sa fiu taxat la norma fixa, si acesta este cam singurul care permite domeniul de consultanta, care sa fie cat de cat apropiat cu ce voi face.
    Multumesc

  29. iemidan 19/10/2015 at 09:53 #

    Buna Ziua Dl Constantin,
    Sunt cetatean strain, cu sedere in Romania. 1. Pot deschide a strain un PFA si cu ce conditii? 2. Rolul meu este sa Intermediez intre firme pentru contracte de vanzare cumparare. Eu voi primi numai un comision pentru cantitatea marfurilor vandute (carne dar si non food). Care ar fi codul CEAN mai corect de inregistrat? 3. Este nevoie de o diploma anume pentru un astfel de PFA?

    Asi aprecia f. mult sfatul DVS privind profesionalitatea acestui Site.
    Multumesc anticipat

  30. Ann 19/10/2015 at 08:43 #

    Buna ziua,sunt studenta si as dori sa dau meditatii.Am auzit ca meditatiile se impoziteaza.Dar daca am un elev sau doi si nu obtin prea multi bani(gen 50-60 lei)se mai impoziteaza?

  31. Anonim 15/10/2015 at 17:55 #

    Buna ziua! Daca doresc sa imi fac o firma de reparat autovehicule(mic service auto) ce ar trebuii sa aleg? PFA, SRL, SRL-D sau ce altceva?Și cat ar trebuii sa platesc statului lunar daca as avea 2-3 angajati. Precizez ca sunt student anul 3 TCM. Heelp! Please!

  32. monica roman 13/10/2015 at 11:48 #

    Buna.Am un IF si as vrea sa stiu cum se calculeaza cass?De exemplu daca as avea un venit 10000 pe an(prin prestari servicii) si cheltuieli 6000, cass se calculeaza la 10000 sau la diferenta adica 4000?
    Daca sunt bugetar, cum se calculeaza cass: la veniturile de sus sau la salariu minim pe economie?
    Va rog raspundeti-mi cat se poate de urgent
    Monica

  33. Alexandra 29/09/2015 at 16:47 #

    Buna la un PFA 9602 cat ar trebui sa plătesc taxa fixa

    • Anonim 08/12/2015 at 20:46 #

      Bună Alexandra ai aflat cat trebuie plătit pe luna ?

  34. Anonim 24/09/2015 at 12:40 #

    buna ziua.sunt un pensionat de stat,ptr limita de varsta,dar am si o ii.va rog frumos sa-mi spuneti daca cu legea actuala din 2015,voi fi obligat la alte impozite(tip:impozit pe venit sau cas sau mai stiu eu ce!)va multumesc.

  35. shopper 24/09/2015 at 10:10 #

    Firma recruteaza cumparatori sub acoperire in toata tara!
    Tot ce trebuie sa faci ca si cumparator misterios este sa vizitezi magazinele pe baza unui scenariu primit, sa pretinzi ca esti interesat de un produs sau un serviciu, sa discuti cu un consilier de vanzari, sa observi ce se intampla in cadrul vizitei si sa completezi un raport detaliat al celor intamplate ulterior.
    Daca iti doresti sa te alaturi echipei noastre, trimte-ne un mesaj pe privat

  36. Elena 24/09/2015 at 09:51 #

    Buna ziua. Sunt profesor si as vrea sa predau ore la o gradinita. Va rog sa-mi spuneti daca e necesar sa am pfa sau se poate si in alt mod (conventie cu comitetul de parinti..)
    va multumesc.

  37. Anonim 22/09/2015 at 08:49 #

    Buna ziua!vreau sa infintez un pfa,am voie sa angajez?

  38. Mihance cosmin 17/09/2015 at 23:39 #

    1.Sunt titular de ii.trebuie sa am contract cu cas? Trebuie sa mă înregistrez la itm?
    2.am îi transport marfa sunt titular….pot conduce camionul dacă am toate atestatele necesare?

  39. Anonim 17/09/2015 at 11:22 #

    Buna ziua,
    sunt pfa infiintata in 2014, an pe care sunt in regula cu contributiile si impozitul…. Pe 2015 nici pana acum nu am primit decizia de impunere, declaratiile depunandu-mi-le in termen….Nu mi-am platit impozitul pe venitul net ci doar cateva luni de pensie, asa, fara decizie,… Problema mea este daca mi se vor calcula si penalitati pentru depasirea termenelor de plata , ceea ce ar fi destul de neplacut si absurd. Ma astept la orice si din acest motiv va cer parerea: sa achit eu in avans impozitul estimativ? sau sa astept cine stie cat timp decizia? Sunt pe sectorul 3.
    Multumesc anticipat!
    Irina harja

  40. Anonim 12/09/2015 at 23:23 #

    Buna seara.Va rog sa mi spuneti daca pot sa am angajati la un pfa ,si care sunt taxele in cazul in care am voie.Multumesc

  41. Anonim 12/09/2015 at 23:20 #

    Buna seara,va rog sa mj spuneti daca am voie sa am angajati si cati la un pfa.Multumesc mult

  42. duta cristina 12/09/2015 at 00:25 #

    Eu sunt agent provident,nu sunt angajata ne-au obligat sa facem PFA,si ne opresc din comision 16%impozit,5,5%sanatate,10,5pentru pensii si vireaza in conturile respective,problema este ca nu ne merge vechimea pentru ca nu sunt suficienti cei 10,5% dar nici nu stim de ce ii mai opresc si unde se duc

  43. Adrian 11/09/2015 at 15:59 #

    Buna ziua,

    Am un PFA cod 6202, la norma de venit, infiintat recent. Inteleg ca trebuie sa platesc impozitul estimat de cei de la ANAF, plus 5.5%CASS, si contributia la pensie.

    In cazul in care depasesc norma de venit, cum se calculeaza impozitul?

    Multumesc mult pentru raspuns

  44. lidia 08/09/2015 at 21:26 #

    Buna ziua,
    1. Daca sunt angajata in sistem bugetar si am si un PFA, e obligatorie plata CASS?
    2. Daca am platit retroactiv CASS pentru anul 2007 si au ramas doar accesorii de plata la ANAF, exista obligativitatea de a plati aceste accesorii? Si in acea perioada figuram si ca angajat in sistem bugetar, si cu un PFA.

    • Constantin 09/09/2015 at 17:09 #

      Buna ziua. CASS (sanatate) este obligatorie. Si accesoriile sunt obligatorii.

  45. Costescu Sorana 08/09/2015 at 17:21 #

    Urmeaza sa lucrez la o firma, ca PFA si
    vreau si eu sa stiu la un contract de 2200Euro care este netul, fiecare taxa care trebuie platita in 2015 si ce valori vor avea in 2016, dupa noul cod fiscal.Pot plati o contributie la pensie pt un salariu brut de 3.000RON, restul taxelor la minim.Va rog dati-mi un exemplu numeric, la un curs de 4.42RON/Eur.
    Multumesc mult si sper ca acum sa ma elucidez privind taxele platite de PFA.
    Recomandati-mi o carte unde sa pot citi „totul despre pfa”, incepand cu acte de infiintare, unde ma duc cu ele, cum se tine contabilitatea, care sunt cheltuieli deductibile, ce declaratii depun, etc.

  46. Negrea Adrian 04/09/2015 at 01:50 #

    Buna seara,

    1. Am un II infiintat anul acesta in ianuarie. Am estimat un venit de 14000 de ron cu cheltuieli deductibile estimate de 3600 de ron. Din fericre a fost un an mai bun decat ma asteptam si pana acum am realizat un venit brut de aproximativ 80000 de ron, probabil ca pana la finalul anului voi ajunge undeva la 120000 de ron. Din calculatoarele gasite pe net pentru calculul impozitului in sistem real pentru PFA reiese ca daca voi avea niste chetuieli reale de 10000 va ramane o diferenta de plata de aproximativ 15000 de ron (mentionez ca mai sunt si angajat cu 2 ore pe o alta societate). Este corecta aceasta informatie, sau ma pot astepta la o surpriza mai mare (suma mai mare de plata)?
    2. In aceste conditii enumerate mai sus, daca as pastra in continuare II-ul, venitul meu estimat pentru anul viitor il voi putea declara eu prin declaratia 220 sau va fi stabilit din oficiu pe baza realizarilor din acest an, pentru ca daca este asa, eu nu am certitudinea ca anul viitor va fi tot asa de benefic?
    3. Pe baza datelor de la punctul 1, ma poate ajuta cineva sa-mi spuna cat as plati in 2016 conform noilor prevederi fiscale?

    Va multumesc,

    Adrian

    • Constantin 09/09/2015 at 16:54 #

      Buna ziua. Venitul estimat nu trebuie sa fie exact venitul realizat. Anul viitor estimati daca doriti un venit mai mare ca sa va fie mai usor de platit ulterior. Calculele sunt simple. Pentru 2015 sunt urmatoarele calcule: 120.000 – 10.000= 110.000 la care platiti sanatate(CASS) 5,5%. Din 110.000 scadeti sanatatea si aplicati procentu de 16%. obtineti impozitul pe venitul net pentru anul 2015.

  47. Len 03/09/2015 at 16:00 #

    Un PFA medic , ce taxe plateste?

  48. Dana 03/09/2015 at 12:54 #

    Buna ziua! As dori sa aflu mai multe informatii despre cum se procedeaza atunci cand ai o firma cu sediul in Germania specializata pe transport marfa international, si ai dorii ca toata activitatea firmei sa se desfasoare din Romania! Ce implica aceasta mutare? poate firma sa ramana cu sediul in Germania sau trebuie sa aibe sediul obligatoriu in Romania! Vreau sa precizez ca Firma este un GbR , formata din 2 persoane unul ramane in Germania si cel de al doilea in Romania! Ceea ce firma face este de a lua transporturi marfa de pe site urile de profil cu 1-2 angajati ! As dorii sa aflu mai multe informatii ! Va multumesc

  49. Luminita 25/08/2015 at 22:12 #

    Am negociat un contract pentru 700 de euro.Mi s-a cerut sa facturez valoarea totala care include valoarea contractului plus taxele aferente unui pfa, neplatitor de tva. Nu exista cheltuieli. Va rog sa ma ajutati sa calculez corect valoarea finala.

  50. Otto 24/08/2015 at 02:29 #

    Buna ziua. Să înțeleg că la un venit brut de 2000 de euro, toate taxele înseamnă aproximativ 600 de euro? Îmi puteți confirma?

  51. Lucian 07/08/2015 at 12:25 #

    Buna ziua..vreau sa imi fac un pfa sau srl,si nu stiu care este mai bun ptr mine..vreau sa fac la un hotel fisele pentru protectia muncii si INSTRUCTAJ
    ÎN DOMENIUL
    SITUATIILOR
    DE URGENTÃ..ce este mai bine sa deschid un Pfa sau un SRL..hotelu are in jur de 15 angajati…va multumesc..

    • Constantin 13/08/2015 at 15:46 #

      Buna ziua, daca iau in calcul noul cod fiscal (care nu e adoptat definitiv) nu prea mai sunt diferenta mari intre pfa si srl. As merge totusi pe PFA sau II care emai usor de gestionat si inchis eventual. Recomand II.

  52. alex 05/08/2015 at 16:51 #

    Buna ziua. As avea si eu o intrebare . In calitate de sportiv pot sa fiu platit prin PFA ? Si daca da, care sunt impozitele care trebuie platite ? Precizez ca sunt angajat al unei societati comerciale iar activitatea sportiva o desfasor in timpul liber .

  53. ioana 03/08/2015 at 00:53 #

    Buna
    Sunt pe cale sa infiintez un pfa pt activitati sportive. Ce recomandati intre norma de venit si venit real in conditiile in care lunar as avea venit de 3600 lei? Si care ar fi taxele si impozitele pe care sunt obligata sa le platesc la stat,sanatate si fondul de pensii? va multumesc anticipat

    • Constantin 13/08/2015 at 15:43 #

      Buna ziua. Nu va pot face calculul pentru ca nu stiu ce cheltuieli aveti. Calc dvs venitul net (3600-ch deductibile) si inmultiti cu 12. Daca rezultatul este mai mare decat norma de venit alegeti sa platiti impozit la norma de venit; daca e mai mic alegeti sa platiti impozit la venit net real.

  54. Madalin 26/07/2015 at 09:42 #

    Buna ziua!

    Vreau sa-mi infiintez o livada de muri si nu stiu ce ar fi mai bine sa-mi deschid: pfa sau i.i.? Dumnevoastra ce ma sfatuiti, tinand cont ca in primii 2-3 ani nu am ce comerciliza pana ce se maturizeaza livada?

    Multumesc mult

    • Constantin 13/08/2015 at 15:31 #

      Buna ziua. Infiintati o II. Nu e mare diferenta intre ele, oricum.

  55. Anonim 22/07/2015 at 17:50 #

    Imi puteti sune cat se plateste dupa un agajat contributile la stat ca vreau sa imi deschid un pfa

  56. Lucian 21/07/2015 at 17:36 #

    Buna ziua,

    Am un pfa cu domeniu de activitate Activitati de consultanta in afaceri si management. Intre timp am dobandit calitatea de evaluator autorizat. Ce trebuie sa fac pentru a presta doar servicii de evaluare pe pfa? Trebuie sa mai adaug un cod caen sau sa-mi fac PFI la ANAF si sa-l inchid pe cel de la registrul comertului?
    Va multumesc!

  57. Anonim 20/07/2015 at 10:57 #

    Buna ziua. Vrau sa descid o firma de service calculatoare si televizoare dar san angajat la o fabrica ce acte necesare am nevoie?
    Trebuie sa descid PFA sa II
    Multumesc pentru ajutor

    • Constantin 23/07/2015 at 15:52 #

      Buna ziua. deschideti II. Nu conteaza ca sunteti angajat, daca angajatorul nu va restrictioneaza. Aveti aici mai multe informatii despre infiintare http://gestiunepfa.ro/infiintare-pfa-sau-ii/ si pas cu pas in ghidul practic pentru infiintarea PFA/II:

  58. Mihai 10/07/2015 at 21:20 #

    Buna ziua, pentru un slariu net de 3000 ron ca un angazat unic, dependet, cat ar trebuii sa cer peste cei 3000 ca sa raman cu ei? Multumesc mult. Eu inteleg 16%+5.5%+cas care ma deruteaza calculul.

    • Constantin 15/07/2015 at 15:38 #

      Buna ziua. Presupunand ca nu aveti nicio cheltuiala deductibila trebuie sa semnati contract cu minim 4250 lei pe luna, ca sa ramaneti cu 3000 net. Am luat in calcul si obligatia de a plati pensie (ce va intra in vigoare de la 1 Ianuarie 2016 daca se aproba).

  59. Anonim 10/07/2015 at 17:42 #

    Buna ziua, ce fel de inteprindere pot sa infiintez pentru a inchiria aparatura electrocasnica chiar si mobilier unui SRL? Pot eu sa am un II si sa inchiriez acea aparatura la un SRL infiintat de mine? Multumesc

    • Constantin 15/07/2015 at 15:32 #

      Buna ziua. Puteti infiinta o II cu acesta activitate. Trebuie sa aveti grija la ceea ce codul fiscal denumeste tranzactii artificiale, realizate cu scopul de plati mai putine taxe. Trebuie sa justificati la un eventual control. Este ideal ca activitatea de inchiriere sa fie o afacere in sine, cu mai multi clienti decat una, doua firme, din care una are ca asociat si/sau administrator, titularul II.

      • Valiug 17/07/2015 at 08:53 #

        Dar daca altcineva are II si imi inchiriaza mie SRL acea aparatura, se mai poate considera tranzactie artificiala? Multumesc.

        • Constantin 23/07/2015 at 15:49 #

          Buna ziua. Probabil ca nu! Va rog sa consultati un avocat cu experienta pe drept comercial, fiscal.

    • Constantin 15/07/2015 at 15:32 #

      Buna ziua. Puteti infiinta o II cu acesta activitate. Trebuie sa aveti grija la ceea ce codul fiscal denumeste tranzactii artificiale, realizate cu scopul de plati mai putine taxe. Trebuie sa justificati la un eventual control. Este ideal ca activitatea de inchiriere sa fie o afacere in sine, cu mai multi clienti decat una, doua firme, din care una are ca asociat si/sau administrator,pe titularul II.

  60. mihai 02/07/2015 at 11:40 #

    Buna ziua. In curand va trebui sa infiintez un PFA pentru a putea colabora cu un SRL care nu ma poate angaja cu carte de munca. Intrebarea mea este urmatoarea: Care este suma pe care ar trebui sa o incasez de la acest SRL pentru a ramane cu 5000 de lei „in mana” dupa ce achit toate taxele si impozitele catre stat? Care sunt si ce reprezinta aceste impozite. Multumesc.

    • Constantin 09/07/2015 at 19:36 #

      Buna ziua. Aveti grija la activitatea dependenta. Trebuie sa aveti mai multi clienti. La un calcul simplu trebuie sa semnati un contract de 7000 lei pe luna. Taxele si contributiile pe care le aveti de platit sunt enumerate in articol. Va multumesc!

      • Ioan Alin Salcu 10/07/2015 at 15:46 #

        Buna ziua.

        Se considera activitate dependenta daca am un singur client, iar acesta este in alta tara?

        Multumesc

      • Andreea M 28/09/2015 at 18:40 #

        Buna ziua,
        In cazul unui Pfa, este recomandat sa nu existe o singura colaborare cu o firma ci mai multe colaborari? Eu sunt acum in situatia de a da un raspuns unei firme care doreste sa ma angajeze, dar cu contract de prestari servicii, nu contract de munca. Suma bruta este de 5500 lei, cat mi-ar ramane net?
        Multumesc.

        • Ion 28/09/2015 at 19:46 #

          CASS = 5.5% x 5500 lei = 303 (fiscul rotunjeste 0.5 la 1)
          CAS = 222 lei (minimul posibil actual)
          Impozit = (5500 lei – 303 – 222) * 16% = 796
          Net ramas: 5500 – 303 -222 – 796 = 4.179 lei

          Tineti cont ca asta este valabil doar anul acesta, de la 1 ianuarie 2016 se modifica codul fiscal si calculele vor fi diferite.

  61. Irina Harja 27/06/2015 at 12:17 #

    Buna ziua, sunt un pfa in al doilea an de functionare, pe pierdere in 2014 si fara plata la pensie pe 2014. Incepand cu 2015 am completat formularul 600 la baza calcul de 845/luna dar nu am primit nici pana acum decizia de impunere. Intrebarea mea este :pot plati eu direct la trezorerie pensia si sanatatea conform calculelor descrise in articol?, inainte de a ieisi decizia de impunere? Sigur vor fi penalitati de intarziere; banuiesc ca deja sunt pentru primul trimestru…si nu as vrea sa se adune prea multe…
    multumesc anticipat !

    • Constantin 29/06/2015 at 15:51 #

      Buna ziua. Nu erati obligata la plata contributiei la pensie. Mergeti la ANAF si cereti o situatie cu datoriile dvs catre ei.

  62. MORAR CRISTINA 25/06/2015 at 13:36 #

    buna ziua,Avem un ii infintat pt masura 112 Infintarea tinerilor fermieri.Anul acesta este primul an de rog al pomilor ,Va rog daca imi puteti spune de ce acte as avea nevoie ca sa pot comercializa eventualele produse in piete si targuri.Am platit pana in prezent impozit pe baza culturilor si suprafetelor declarate la APIA.

    • Constantin 29/06/2015 at 15:50 #

      Buna ziua. Ca titular de II vedeti daca vi se elibereaza atestat de producator (intrebati la primaria locala). Legea nu va obliga la evidenta contabila pentru ca sunteti platitor de impozit la norma de venit si nici casa de marcat. Sa aveti actele I.I. la dvs, un certificat de fermier de la APIA, un extras cu suprafelele si culturile, tot de la APIA. Inregistrati zilnic vanzarile in RJIP.

  63. JURJ FLORINA 09/06/2015 at 22:28 #

    Va rog daca se poate sa ma luminati putin. Am o intreprindere individuala pana acum am platit la contributiile sociale dupa salariul minim pe economie.Daca in anul 2014 am realizat venitul net anual de 2745, mai trebuie sa depun declaratia 600 si sunt obligata la plata contributiei la pensie.MENTIONEZ CA CELELALTE CONTRIBUTII SUNT ACHITATE.Trebuie sa mai merg sa anulez contractul,unde merg.Intreprinderea ind. are profil de comert si eu lucrez ca vanzatoare.

    • Constantin 22/06/2015 at 17:28 #

      Buna ziua. Presupun ca sunteti impozitata in sistem real. Ca urmare, nu sunteti obligata sa platiti contributie la pensie in 2015, deoarece venitul din 2014 este sub baza de calcul minima. Platit doar contributie la sanatate, la nivelul salariului minim brut pe tara. Declaratiile se depun la Adm Financiara de care apartineti cu domiciliul.

  64. Mihai 06/06/2015 at 15:13 #

    Buna ziua,am un chiosc in incinta școlii fara posibilitatea de a lucra pe perioada vacantei,sunt încadrată la norma pe venit si in final am reușit sa mi se recalculeze norma ,norma recalculata Impatita la 12 luni este de 750 lei pe luna si as vrea sa va întreb daca mai trebuie sa plătesc carte de munca .Va multumesc.

    • Constantin 08/06/2015 at 20:39 #

      Buna ziua. Nu trebuie sa platiti pentru ca realizati venituri mai mici decat pragul de la care sunteti obligata.
      (1) Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale pentru persoanele prevăzute la art. 296^21 alin. (1) lit. a) – e) este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nici mai mare decât echivalentul a de 5 ori acest câştig; contribuabilii al căror venit rămas după deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate în scopul realizării acestui venit, respectiv valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim menţionat, nu datorează contribuţie de asigurări sociale.

  65. ovidiu 31/05/2015 at 22:16 #

    Buna seara. Am deschis recent un pfa cod caen 8553. Sunt siangajat cu 8 ore la o scoala de soferi. Va rog sa mi spuneti daca e necesar sa platesc pensia. Sunt pe sistem real. Multumesc anticipat

    • Constantin 02/06/2015 at 16:36 #

      Buna ziua. Ca angajat nu sunteti obligat sa platiti pensie – CAS.

  66. RASANU GABRIELA 26/05/2015 at 09:34 #

    Buna ziua,
    Pana la 1 mai am fost incadrata cu contract de munca de 8 ore. Incepand cu 01.05 mi s-a diminuat contractul la 1 ora si am inceput sa am activitate pe PFA-ul propriu. Stiu ca nu am obligatia sa ma asigur in sistemul de pensii, dar nici nu vreau sa imi descompletez vechimea. Cum procedez in acest caz? Declaratia 600 nu pot sa o depun pentru ca sunt asigurata in system. Pot sa ma asigur prin contract la Casa de pensii? Oricum vreau sa ma asigur si in system privat.
    Va multumesc anticipat daca aveti bunavointa sa imi raspundeti.
    Cu respect,
    Gabriela Rasanu

    • Constantin 02/06/2015 at 16:32 #

      Buna ziua!Solutia este sa va asigurati/economisiti bani in sistem privat.

  67. Adi 25/05/2015 at 23:08 #

    Buna seara. Felicitari in primul rand pt site. Am citit articolele si raspunsurile la comentarii si totusi sunt putin nelamurit, in prezent sunt angajat la un S.A. si o sa am o colaborare cu aceeasi societate prin infintarea unui PFA fiind vorba de o suma mai mare pentru a evita plata unor taxe mari catre stat sub forma de venit incasat ca salariu atat pt mine cat si pt angajator. In primul rand exista anumite probleme de colaborare generate de faptul ca sunt si angajat al acestei societati si in acelasi timp voi presta servicii de consultanta printr.un pfa pt aceeasi societate? In al doilea rand, ok, e evident ca nu voi platii CAS pt veniturile incasate prin PFA pt ca sunt deja salariat, dar restul de taxe reprezentate de CASS si 16% din venit cum se vor calcula daca eu voi factura o singura data aceste servicii, urmand ca pana la sfarsitul anului sa inregistrez practic o activitate 0? Pot suspenda activitatea firmei imediat in luna urmatoare? pe perioada suspendarii ce taxe se platesc? Pe perioada in care firma este activa dar inregistreaza venit 0 ce obligatii de plata exista? Sa zicem ca intr.un an doar o singura luna inregistrez activitate si profit restul de 11 uni fiind pe 0, darile catre stat se calculeaza 5,5% + 16 % din venitul inregistrat? Sau 5,5% + 16 % din venitul inregistrat si pentru lunile cu 0 constributia minima? Multumesc anticipat.

    • Constantin 02/06/2015 at 16:31 #

      Buna ziua. Referitor la relatia dvs cu actualul angajator si client va incadrati la activitate dependenta. Aveti mai multe detalii aici: http://gestiunepfa.ro/activitate-independenta-vs-activitate-dependenta/
      Referitor la taxe, acestea nu se platesc lunar ca la salarii, ci se platesc trmiestrial in cursul anului pe baza estimarilor facute, urmand ca anul viitor sa achitati sau sa primiti diferenta, in functie de venitul realizat. Procentele se aplica la venitul net realizat. Deci platiti la venit realizat, nu conteaza de cate ori facturati.
      Puteti suspenda activitatea o singura data.
      Va multumesc pentru aprecieri!!

  68. Violeta 21/05/2015 at 23:13 #

    Buna seara,am si eu o curiozitate,sotul meu este nevazator de gradul 1 si are un pfa si as vrea sa stiu daca este scutit de vreo taxa la sanatate sau anaf.Va multumesc!Astept cu nerabdare raspunsul dumneavoastra.

    • Constantin 25/05/2015 at 19:34 #

      Buna ziua, Conform cod fiscal – Veniturile din activităţi independente, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, de către persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat sunt scutite de impozit pe venit.
      Adresati-va ANAF cu documente pentru scutire.

  69. Iulia 14/05/2015 at 20:07 #

    Buna seara.
    Am un Pfa din 2012 deschis pentru apicultura, nu sunt salariata, nu platesc impozit pe venit si as dori sa stiu daca trebuie sa platesc contributiile. Multumesc.

    • Constantin 25/05/2015 at 19:32 #

      Trebuie sa depuneti declaratia 221 la ANAF.
      – Platiti sanatate: În cazul persoanelor care realizează numai venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură sub nivelul salariului de bază minim brut pe ţară lunar şi nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social, baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reprezintă o treime din salariul de bază minim brut pe ţară.
      – Nu platiti Pensie – CAS

  70. innovationweb@yahoo.com 14/05/2015 at 16:46 #

    Va salut cu stima,
    Am unele intrebari, daca ma puteti ajuta:
    Doresc sa infiintez un PFA sau un II inca nu stiu care ar fi mai buna. Ma voi ocupa de tot ce tine de realizarea site web si promovare online.
    – doresc sa declar suma de 8000 lei pe an
    – cat ar costa toate datoriile catre stat /an (pensie, sanatate, etc )?
    – nu lucrez si in alta parte
    – locuiesc impreuna cu parintii mei.
    – este diferenta intre a ma asigura cu plata „din mana” si a deschide un PFA (ma refer la contributii).

    Momentan voi fi doar eu iar pe viitor as dori sa o pot angaja/asigura prin firma daca se poate si pe sotia mea.

    Care sunt pasii ce trebuiesc indepliniti pentru a deschide un PFA?

    Multumesc frumos

    • Constantin 25/05/2015 at 19:30 #

      Buna ziua,
      Intrebarile dvs sunt justificate dar nu va pot raspunde aici. Nu e nici timp si nici spatiu – ar fi necesare cateva pagini de scris.
      Va recomand Ghidul de infiintare PFA, unde gasiti tot ce va trebuie: raspunsuri, formulare, exemple.
      Aveti detalii aici: http://gestiunepfa.ro/expert/infiintare-pfa-in-sapte-pasi/
      Apoi reveniti cu intrebari punctuale.

  71. Adrian N. 06/05/2015 at 21:59 #

    Buna ziua,

    Am un II deschis din ianuarie 2015, cod caen „Activitati de realizare a software-ului la comanda (software orientat client) 6201”. Mai sunt angajat pe o firma cu 2 ore. Este nevoie sa platesc CAS-ul? Eu am declarat la finante ca sunt angajat, dar am omis (nu, cu buna stiinta) sa spun ca doar cu 2 ore.
    A doua intrebare:
    Anul acesta am cateva contracte semnate si voi avea treaba, deci voi realiza si venituri pana la sfarsitul acestui an, dar de anul viitor, nu se stie care va fi situatia. Eu anul acesta am estimat un venit mai mic, urmand bineinteles ca la anul sa platesc diferenta in urma regularizarii ce se va face. Intrebarea este, anul viitor voi plati impozitul aferent unui nou venit estimat sau venitului realizat anul anterior, pentru ca daca este asa, eu nu am nici o certitudine, ca treaba va merge tot asa si s-ar putea sa fiu pus in situatia in care sa nu pot achita acel impozit, neavand venituri, plus ca daca se adauga si CAS-ul obligatoriu de plata, suma de plata s-ar putea sa devina mult prea mare.

    Multumesc,
    Adrian N.

    • Constantin 25/05/2015 at 19:27 #

      Buna ziua,
      1. Nu trebuie sa platiti CAS. Sunteti salariat.
      2. Anul viitor veti depune declaratia 200 cu veniturile realizate in 2015. In functie de acestea veti plati diferenta sau veti cere inapoi bani de la buget daca ati estimat mai mult decat s-a realizat.
      3. Anul viitor puteti merge cu aceeasi estimare din 2015 sau o puteti o modifica (o noua declartie 220) daca estimati ca venitul din 2016 este mai mare/sau mai mic cu mai mult de 20% decat cel din 2015.

  72. Adrian 06/05/2015 at 20:25 #

    Buna ziua,

    Am citit articolele de pe site-ul dvs. dar am totusi o nelamurire.
    Am infiintat un PFA in februarie 2015 si am depus declaratia 600 in care am specificat suma minima lunara de 846 lei ca baza de impozitare, deci platesc pe luna doar 222 lei.

    In perioada februarie 2014 – octombrie 2014 am fost angajat cu contract de munca pe un salariu brut de 1.000 lei (salariul net era de aproximativ 700 lei).

    Am citit pe site-ul dvs. ca persoanele fizice al caror venit net lunar in anul anterior este mai mic de 845 lei nu sunt obligate la plata CAS ? Sau este vorba doar de persoanele fizice autorizate ?

    • Constantin 25/05/2015 at 19:21 #

      Buna ziua, calculul se refera la persoanele fizice autorizate (veniturile anterioare sau estimate in cazul dvs.).

  73. Aura 06/05/2015 at 12:48 #

    Buna ziua! Am un PFA si vreau sa va intreb, daca venitul annual este in jur de 5000 de lei, mai platesc CAS? Asta inseamna in jur de 416 lei pe luna salariu. Multumesc!

  74. Dumitru Buluc 05/05/2015 at 10:12 #

    Buna ziua.
    Sunt pensionar pentru limita de varsta si contributie completa la sistemul de pensii. Desfasor si o activitate de PFA, in domeniul activitatilor ingineresti. Va rog sa-mi spuneti daca, in conformitate cu ultimile prevederi ale codului fiscal ce urmeaza sa fie aplicate incepand cu 01.06.2015, in afara de impozit si contributia la asigurarile de sanatate va trebui sa platesc contributie si la sistemul de asigurari sociale (pensii).
    Cu multumiri,
    Dumitru

    • Constantin 05/05/2015 at 22:23 #

      Modificarile care intra in vigoare la 1 Iunie nu fac referire la nicio modificare a contributiilor sociale platite de PFA. Este in discutie un proiect de rescriere a codului fiscal care, daca e aprobat, va intra in vigoare anul viitor.

  75. Raluca 29/04/2015 at 09:36 #

    Buna ziua,
    Am un PFA cu cod CAEN 5520 (inchiriere de apartamente pentru perioade scurta si vacante). Momentan fac declaratiile in sistem real. In cazul in care as dori sa trec la sistemul norma de venit as vrea sa stiu daca am inteles bine cum se calculeaza impozitul pentru norma de venit. Din tabelul ANAF (NORMELE DE VENIT PENTRU ANUL 2015) iau suma corespunzatoare codului CAEN, sectorului si zonei in care se afla sediul social (in cazul meu 18500) la care aplic 16% si 5,5%? Va multumesc anticipat pentru timpul dumneavoastra! Raluca Popescu

    • Constantin 05/05/2015 at 22:15 #

      Buna ziua. Daca nu sunteti exceptata norma de venit va obliga si la plata CAS – pensie, in cuantum minim de 222,00 lei (26,3% din baza minimă de calcul de 845,25 lei = 35% din 2415 lei).

  76. Popa Mihai Catalin 28/04/2015 at 12:09 #

    Buna ziua,

    Eu locuiesc si lucrez in Germania, folosesc 2parale si am reusit sa produc o suma frumusica, dar veniturile nu sunt fixe luna de luna, pentru PFA trebuie sa platesc taxe daca de exemplu veniturile pentru un trimestru sunt 0? Eu avand rezidenta fiscala aici, trebuie sa mai contribuiesc si la sistemul de rahat de pensii si sanatate din Romania? Pot aplica online pentru un PFA? Trebuie sa ma intorc in Ro sa merg cu declaratia in fiecare trimiestru? 🙂

    Va multumesc anticipat,

    Mihai

    • Constantin 05/05/2015 at 22:08 #

      Dupa parerea mea avand rezidenta fiscala in Germania trebuie sa va declarati veniturile acolo

      • Popa Mihai Catalin 05/05/2015 at 23:14 #

        Multumesc de raspuns, pai si atunci ar fi bine sa-mi faci aici un PFA? As avea mai mult de castigat? 🙂 Ideea e ca inca nu reusesc sa vorbesc destul de bine limba, dar daca eu am PFA aici, pot colabora cu firme din Romania, site-urile sunt majoritatea in limba Romana.

        Multumesc inca o data!

  77. simona 26/04/2015 at 22:51 #

    Buna seara,
    Va rog din suflet sa ma luminati si pe mine.
    Mama este pensionara si acum se inscrie ca PFA restaurator bunuri culturale si in acest sens vrea sa mai lucreze, nu stiu cum ar fi mai bine sa se declare la ANAF deoarece va colabora cu un muzeu si sigur nu se plateste cine stie ce, cred ca un brut de 1200 lei pe luna.Va multumesc din suflet.

    • Constantin 05/05/2015 at 21:59 #

      Buna ziua. Sa declare mai putin, 2000 de lei pe an. Va plati impozit anticipat mai putin si daca veniturile sunt mai mari va plati anul viitor diferenta.

  78. George 20/04/2015 at 00:32 #

    Buna seara! Doresc sa imi infiintez un PFA cu norma fixa de venit cu codul CAEN 9002. Doresc sa stiu daca pe langa 16 % ( impozit pe venit ) si 5,5 % CASS, mai trebuie sa platesc si CAS, daca am contract de munca inregistrat pe 1 ora cu salariul min pe economie? Sau trebuie neaparat sa am contract de munca pe 8 ore ? Exista specificat undeva care este minimul de ore care trebuie sa il am trecut in contractul de munca?

    Multumesc anticipat.

    • Constantin 05/05/2015 at 21:57 #

      Legea spune ca daca sunteti asigurat in sistemul public de pensii nu trebuie sa platiti CAS. Fie ca lucrati o ora sau mai multe. Vedeti etras din codul fiscal mai sus.

  79. Vlad 15/04/2015 at 19:41 #

    Nu am stiut ca trebuie depusa adeverinta de salariat pentru si pentru 2015, pentru injumatatirea normei de venit. Se mai poate face ceva acum?

  80. Cristian 08/04/2015 at 12:11 #

    Va rog sa ma lamuriti , pentru PFA cod CAEN 9001(activitati artistice) la cheltuieli deductibile intra taxa ptr sanatate si pensie ? MULTUMESC ANTICIPAT .

    • Constantin 05/05/2015 at 21:55 #

      Cheltuielile cu contributiile sociale sunt deductibile integral la calculul impozitului pe venit datorat.

  81. Pascalau Radu 06/04/2015 at 13:33 #

    Buna ziua,

    Si eu si sotia suntem PFA si platim CAS si CASS. Vrem sa infiintam un IF. VOm mai plati contributii sociale si pentru acesta ?

    • Constantin 05/05/2015 at 21:51 #

      Buna ziua. in opinia mea ve-ti plati contributii. La articolul ART. 296^23 Excepţii specifice nu specifica ca ati fi excpetati: (4) Persoanele care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor şi orice alte venituri din desfăşurarea unei activităţi dependente, venituri din pensii şi venituri sub forma indemnizaţiilor de şomaj, asigurate în sistemul public de pensii, persoanele asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale neintegrate în sistemul public de pensii, care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile obţinute ca urmare a încadrării în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 296^21 alin. (1).

  82. Mistret Aurel 05/04/2015 at 08:50 #

    buna. sunt pfa incadrat la norma de venit si legea imi spune ca nu trebuie sa tin evidenta contabila .si totusi sunt obligat sa eliberez bon fiscal . De unde scad bonu?

    • Constantin 09/04/2015 at 21:17 #

      Buna seara. Legea va obliga sa inregistrati veniturile in registrul de evidenta fiscala. Ca urmare dvs veți avea ca document justificativ pentru venituri bonul fiscal, atunci cand vindeti catre persoane fizice. Nu inteleg ce vreti sa scadeti?

  83. talex 02/04/2015 at 22:16 #

    inseamna ca cass-ul se aplica si asupra veniturilor neimpozabile? (am sub 75 de familii de albine, cat e pragul de impozitare)

    • Constantin 09/04/2015 at 20:58 #

      Buna seara. În cazul persoanelor care realizează numai venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură sub nivelul salariului de bază minim brut pe ţară lunar şi nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social, baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reprezintă o treime din salariul de bază minim brut pe ţară.

  84. Rahovean 30/03/2015 at 18:23 #

    Buna ziua,va rog sa ma ajutati cu o informatie:
    Sunt persoana fizica autorizata incadrata la norma de venit de 10800 lei.Din 12 luni calendaristice lucrez doar 8 luni pe an(chiosc incinta scolara) restul fiind vacanta.As vrea sa stiu daca norma de venit se poate recalcula pentru lunile in care nu lucrez si daca trebuie sa platesc carte de munca?

    • Constantin 30/03/2015 at 20:49 #

      Buna ziua. Norma de venit se poate recalcula. Mergeti la administratie si vedeti ce documente vor ca dovada.
      Daca va accepta recalcularea normei intrebati daca mai sunteti obligat sa platiti asigurare de pensie.

  85. cosmin 24/03/2015 at 21:19 #

    buna s o persoana cu handicap are unn pfa mai plateste cas sanatatea?

    • Constantin 25/03/2015 at 20:50 #

      Nu am gasit scutire pentru contributie la sanatate. Cereti opinie si in alta parte va rog. Aveti scutire la impozitul pe venitul net:
      Veniturile din activităţi independente, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, de către persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat sunt scutite de impozit pe venit.

  86. Florin 23/03/2015 at 09:49 #

    Neata, am rasfoit tot internetul si tot nu imi este clar, poate ma puteti lamuri si pe mine. In primul rand, cum este mai bine, impozitare pe norma de venit sau in sistem real?
    Pe langa asta, clar voi plati cei 16%. Apoi, CAS-ul si CASS-ul, eu deja le platesc fiind si angajat, le voi plati obligatoriu pe ambele?

    • Constantin 25/03/2015 at 20:33 #

      Platiti 16% din norma de venit (daca va incadrati cu codul CAEN) sau din venitul net (=venit brut-cheltuieli deductibile). Alegeti dvs in functie de estimari asupra venitului din activitate forma in care platiti mai putin.
      In ceea ce priveste contributiile sociale am scris in articol cand si cat trebuie sa platiti.http://gestiunepfa.ro/taxe-si-contributii-pfa-in-2015/

  87. talex 19/03/2015 at 23:35 #

    Buna ziua!

    Cateva detalii la Cas si Cass pfa apicultura cod caen 0149

    Aici scrie asa – baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu poate fi mai mică decât salariul minim brut pe ţară, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuţia; Ca urmare minimul de plată este de 5,5% din 975 lei = 54 lei in semestrul 1 din 2015 respectiv 5,5% din 1050 lei = 58 lei de la 1 Iulie 2015.

    Insa cineva mi-a spus ca in cazul apiculturii cass-ul se calculeaza doar din norma de venit (in 2014 norma a fost de la 11 ron pana la 68, in functie de judet.)

    In cazul Cas-ului – cred ca m-as incadra aici – Contribuabilii al caror venit net anual, obtinut in anul fiscal precedent, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat – deci mai mic de 845,25 lei pe luna

    Nu mai sunt angajat de 2 ani, nu am alte venituri. Iar norma de venit chiar daca ar ajunge la 70 de ron ori 12 luni, ar da 840 ron. sub cei 845,25

    Am inteles corect? Va multumesc!

    • Constantin 25/03/2015 at 20:12 #

      Nu sunteti obligat sa platiti contributiie la pensie (CAS).
      in ceea ce priveste sanatatea ïn cazul persoanelor care realizează numai venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură sub nivelul salariului de bază minim brut pe ţară lunar şi nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social, baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reprezintă o treime din salariul de bază minim brut pe ţară.
      O sa va trimita ANAF decizie de impunere cu sumele exacte la sanatate si la impozitul pe venit (norma de venit).

  88. Mihaela 14/03/2015 at 13:52 #

    Buna ziua! Un PFA poate sa colaboreze exclusiv cu o societate? Si pentru desfasurarea activitatii sa utilizeze softuri, mijloace de transport, calculatoare etc. de la societatea cu care colaboreaza? E vreo restrictie in acest sens?

  89. Ramona P 12/03/2015 at 15:21 #

    Buna ziua. Spuneti-mi va rog, vreau sa-mi infiintez o PFA si ma intereseaza niste detalii despre sediul social. Nu stiu ce sa aleg: un spatiu inchiriat sau un apartament la bloc. Pretul la utilitati cum va fi? Marit de cateva ori doar pt ca sunt pfa? Dar impozitul pe apartament? Apartamentul l-as avea deja, doar i-as schimba destinatia. Nu gasesc niciunde detaliile despre costuri utilitati. Va multumesc.

    • Constantin 16/03/2015 at 19:02 #

      Buna ziua! Inregistrati PFA cu sediul profesional in apartamentul dvs. Utilitatile raman in continuare pe pers. fizica, pe numele proprietarului apartamentului. Cheltuielile cu utilitatile sunt deductibile in raport cu spatiul ocupat de pfa – de regula camera cea mai mare, unde veti avea activitati de birou. Destinatia se schimba concomitent cu inregistrarea PFA. Daca activitatea dvs o cere puteti infiinta ulterior si un punct de lucru (pt birouri, atelier de productie, spatiu comercial etc).

  90. Mihai 11/03/2015 at 19:23 #

    Va multumesc.

  91. Mihai 10/03/2015 at 18:26 #

    Buna ziua,sunt PFA cu norma pe venit si am un Chioșc in incinta unei scoli care pe timpul vacantei este închis.Doresc sa știu daca se pote scădea de la plata deciziei de impunere pe venit un trimestru din cele patru . Menționez ca lucrez doar opt luni restul fiind vacanta.

    • Constantin 11/03/2015 at 18:22 #

      Buna ziua,
      ART. 49 Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit (4) În cazul în care un contribuabil desfăşoară o activitate independentă, care generează venituri comerciale, pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă acelei activităţi se corectează astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care a fost desfăşurată activitatea respectivă.

      Si normele de aplicare
      46. Pentru contribuabilii impuşi pe bază de norme de venit, care îşi exercită activitatea o parte din an, în situaţiile prevăzute la pct. 44 şi 45, venitul net aferent perioadei efectiv lucrate se determină prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se înmulţeşte cu numărul zilelor de activitate.
      În acest scop organul fiscal întocmeşte o notă de constatare care va cuprinde date şi informaţii privind:
      – situaţia care a generat corectarea normei de venit, cum ar fi: începutul/sfârşitul activităţii, întreruperea temporară, conform pct. 45, şi altele asemenea;
      – perioada în care nu s-a desfăşurat activitate;
      – documentele justificative depuse de contribuabil;
      – recalcularea normei, conform prezentului punct.

  92. Anonim 07/03/2015 at 22:25 #

    Bun seara! Am un pfa si doresc sa ma asigur pentru Indemnizatii si Concedii. Eu am cartea de identitate pe Braila si platesc taxele acolo, si viza de flotant pe sectorul 4. Doamna de la casa de sanatate spune ca nu e rentabil sa semnez un contract cu ei. Am un copil si nu as vrea sa raman fara venit in caz ca va trebui sa raman acasa cu el daca se imbolnaveste. Stiu ca valoarea de plata a contributiei este de 0,85% din venitul net. Sau gresesc? Nu stiu cum sa procedez. Pot sa inchei contract cu casa de sanatate Bucuresti?

  93. andriescu antonETA 04/03/2015 at 16:33 #

    Scuze, vin in completarea intrebarii de mai sus cu urmatoarele: este vorba de un cabinet de traducator autorizat si nu sunt asigurata in sistemul public de pensii, nu sunt somera sau pensionara . Multumesc anticipat

  94. andriescu antonETA 04/03/2015 at 16:08 #

    Buna ziua, va rog sa imi spuneti daca am obligatia de ma asigura in sistemul public de pensii in conditiile in care venitul net lunar este mult sub 845 lei/luna; in realitate venitul net anual a fost sub 845 lei. Inteleg ca asigurarea de sanatate in cazul acesta se calculeaza 5.5% la 845 lei/luna. Corect? sunt obligata sa am aceaste 2 asigurari. Multumesc

    • Constantin 07/03/2015 at 17:26 #

      Buna ziua, daca veniturile estimate pe 2015 sunt sub 845 lei nu sunteti obligata sa platiti CAS – pensie. Veti plati sanatate 5,5 % din salariul minim brut pe economie. 975 lei in semestrul 1 si 1050 lei in sem 2.

      • andriescu antonETA 09/03/2015 at 10:00 #

        Multumesc pentru raspuns

  95. daniel 03/03/2015 at 09:05 #

    Tot am cautat si nu am inteles sigur ..mi-am depus actele pentru un pfa cu norma de venit fixa si vroiam sa stiu ce trebuie sa mai fac in continuare pentru a sta” linistit” restul anului . Dupa ce depun declaratia 220 la administratia financiara mai fac ceva sau ei imi calculeaza tot ce am de dat si merg trimestrial sa platesc . Sau trebuie sa mai depun si declaratia 600?

    • Constantin 07/03/2015 at 16:49 #

      Daca norma de venit impartita la cel 12 luni ale anului este mai mare de 845 lei pe luna sunteti obligat la plata CAS. Adica depunerea declaratiei 600. In cazul in care norma de venit lunara e mai mare de 845 lei cei de la adm fin. o sa va trimita decizia de impunere si la CAS sau nu-si vor da seama.

  96. Gavrilescu Luminita 24/02/2015 at 21:40 #

    Buna seara,

    Sunt in situatia de a deschide un PFA pt activitati suport pentru interpretarea artistica cod caen 9002.
    Ce impozite se platesc pentru acest PFA? Am primit o informatie ca s-au facut modificari in codul fiscal pe acest PFA cod caen 9002 .
    Cum este mai indicat pentru calculul impozitelor declararea venitului real sau cu norma de venit?
    E mai indicat un SRL pt aceasta activitate?
    Este vorba despre un venit lunar brut de aproximativ 2500 lei/luna

    Multumesc

    • Constantin 25/02/2015 at 19:20 #

      Buna seara,
      In functie de locul desfasurarii activitatii verificati norma de venit aici http://gestiunepfa.ro/norme-de-venit-2015/
      Calculati venitul net anual (2500 lei pe luna venit brut minus cheltuieli estimate pe luna) inmultit cu 12 luni
      Daca norma de venit e mai mica decat ventitul net estimat anual alegeti taxare in sistem real, daca e mai mare alegeti taxare la norma de venit.
      Impozitele pe care le platiti sunt enumerate aici http://gestiunepfa.ro/taxe-si-contributii-pfa-in-2015/
      Desi sunt avantaje la 2500 lei pe luna nu este potrivita srl. E scump de administrat.

  97. Roxana Tolea 18/02/2015 at 14:45 #

    Buna ziua,
    As dori sa ma lamuriti in 2 aspecte: unul legat de refacturare si altul cu privire la facturarea catre clienti din UE. Sunt traducator autorizat si pe langa traducerea efectiva clientii imi mai cer sa merg si la notar pentru a legaliza traducerea. Notarul cu care lucrez nu este platitor de TVA. Cand refacturez, refacturez exact suma din factura emisa pe numele meu de notar sau aplic structura de comisionar? De asemenea, daca legalizarea costa 30,00 de lei eu pot sa mai adaug, sa zicem, 10,00 lei pentru deplasare? Clientul nu are nimic impotriva dar eu vreau sa stiu daca legal am voie sa fac acest lucru.
    Apoi, majoritatea clientilor mei sunt firme din UE (eu fiind inregistrata in ROI si avand un cod de inregistrare in scopuri de TVA necesar pentru emiterea de facturi intracomunitare). Factura pe care o emit am inteles ca o emit cu TVA 0%, dar trebuie sa inserez in factura CU TAXARE INVERSA sau scutit de la plata TVA. As dori sa stiu daca este asa si daca da, conform carui articol? Aceste facturi intracomunitare imi sunt platite de o societate civila de avocati inregistrata in Romania. Nu stiu sigur daca factura emisa de mine chiar ajunge la firma careia i-am facturat pentru ca eu le-o dau avocatilor care ma platesc. As vrea sa stiu daca aceasta maniera de lucru este corecta si ce probleme ar putea sa apara pentru mine intrucat TVA-ul il suporta firma din UE.
    Va multumesc pentru raspuns si va apreciez profesionalismul!

    • Constantin 23/02/2015 at 22:11 #

      Buna seara. Nu trebuie sa refacturati ci facturati serviciul dv integral care include toate costurile plus castigul dvs.

      Referitor la facturarea cu tva sau fara:
      Din contractul incheiat cu beneficiarul ar trebui sa rezulte ca 1) sediul din UE este entitatea care plateste contravaloarea serviciilor facturate de catre prestatorul din Romania. Daca serviciile sunt utilizate pe teritoriul Romaniei de catre un sediu fix al firmei din UE, existent pe teritoriul Romaniei, serviciile sunt impozabile in Romania, caz in care pentru serviciile prestate se colecteaza TVA.
      2) natura serviciilor care permite:
      3) identificarea sediului sau a sediilor catre serviciile sunt prestate;
      4) incadrarea serviciului la regula generala de taxare.
      5) orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului de consum al serviciului.

      Pentru aceste servicii neimpozabile in Romania, P.F.A. -ul din Romania, are urmatoarele obligatii fiscale:

      – sa emita factura in valuta negociata, cu toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (19) din Codul fiscal
      – sa nu colecteze TVA;
      – sa inscrie pe factura mentiunea „neimpozabil in Romania cf. art. 133 alin. (2) din Codul fiscal” sau ” „neimpozabil in Romania cf. art. 44 din Directiva CEE nr. 112/2006” conform obligatiei de la articolul 155, alineatul 19, litera l);

      Art.133, alin.2)
      ART. 133 Locul prestării de servicii
      (2) Locul de prestare a serviciilor către o persoană impozabilă care acţionează ca atare este locul unde respectiva persoană care primeşte serviciile îşi are stabilit sediul activităţii sale economice. Dacă serviciile sunt furnizate către un sediu fix al persoanei impozabile, aflat în alt loc decât cel în care persoana îşi are sediul activităţii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se află respectivul sediu fix al persoanei care primeşte serviciile. În absenţa unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabilă care primeşte aceste servicii îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită.

      sau:
      ART. 155 Facturarea:
      (19) Factura cuprinde în mod obligatoriu următoarele informații:
      l) în cazul în care este aplicabilă o scutire de taxă, trimiterea la dispozițiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice altă menţiune din care să rezulte că livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;

      Art.44 din Directiva 2006/112/CE
      Articolul 44
      Locul de prestare a serviciilor către o persoană impozabilă care
      acționează ca atare este locul unde respectiva persoană și-a stabilit
      sediul activității sale economice. Cu toate acestea, în cazul în care
      aceste servicii sunt furnizate către un sediu comercial fix al persoanei
      impozabile, aflat în alt loc decât sediul activității sale economice, locul
      de prestare a serviciilor este locul unde se află respectivul sediu
      comercial fix. În absența unui astfel de loc sau sediu comercial fix,
      locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabilă
      care primește aceste servicii își are domiciliul stabil sau reședința
      obișnuită.

      Legatura pentru a intelege de ce articolele de mai sus se leaga de locul prestarii serviciilor:
      ART. 126 Operaţiuni impozabile
      (1) Din punct de vedere al taxei sunt operaţiuni impozabile în România cele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
      b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi în România, în conformitate cu prevederile art. 132 şi 133;
      Facturati cu TVA 0 si scrieti Scutit de plata TVA. Firma din UE nu are niciun cost suplimentar.

  98. MO 18/02/2015 at 09:15 #

    Buna ziua,
    In cazul in care sunt PFA neplatitor de TVA (cod CAEN 4611), cu data inceperii activitatii in 15.01.2015, in ce conditii se presupune ca as deveni platitor de TVA? Se aplica atingerea plafonului de 65.000 EURO (220.000 RON) / an ? Sau se calculeaza pe fractiune de an? In acest caz, imi puteti spune va rog, cum se face calculul pe fractiunea de an?

    Va multumesc!

    • Constantin 23/02/2015 at 20:07 #

      Veti deveni platitor cu luna urmatoare acelei luni in care ati facturat de 220.000 lei, (facturi de vanzare nu incasari). De exemplu in august ajungeti la 220.000 lei si aveti termen pana pe 10 Septembrie sa va inregistrati ca platitor de TVA.

  99. Simona Iov 16/02/2015 at 19:21 #

    Buna ziua,

    Va rog sa imi spuneti daca am inteles corect: venitul declarat pentru plata CAS poate fi trecut in declaratia 600 ca avand baza minima de calcul de 845 lei, doar pentru ca atat aleg eu sa platesc pentru CAS? Daca eu obtin venituri de, sa zicem, 2000 lei lunar, eu voi plati doar acei 222 lei pentru ca asa am optat? De ce ar declara cineva o baza de calcul mai mare?

    Multumesc

    • Constantin 16/02/2015 at 21:48 #

      Buna seara. Venitul declarat de contribuabilii prevăzuţi la art. 296^21 alin. (1) lit. a) – e) din Codul fiscal reprezintă un venit ales de către aceştia, cuprins între 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi echivalentul a de 5 ori acest câştig. In 2015 castigul salariat mediu brut este de: 2415 lei.

      • Andrei 18/02/2015 at 09:01 #

        Buna ziua. In cazul situatiei expuse de dna Iov, daca anul acesta trece in declaratia 600 ca venit 845 lei (desi castiga 2.000 lei), anul urmator nu se recalculeaza pe baza venitului realizat si va trebui sa plateasca diferenta?

        Intreb pentru ca sunt in aceeasi situatie si vreau sa platesc CAS doar minimul de 222.3 lei/luna. Dar as vrea sa stiu daca anul urmator voi plati diferenta pana la contributia aferenta venitului realizat.

        Multumesc.

        • Constantin 23/02/2015 at 20:03 #

          Valaorea contributiei la pensie este o suma aleasa de dvs. intre un minim si un maxim. Pentru anul 2015 minimul este 222 lei pe luna. Nu veti plati nicio diferenta anul viitor.

  100. claudiu 04/02/2015 at 21:47 #

    Buna seara
    Am si eu o dilema si sper sa ma ajutati daca se poate.
    Maine o sa ridic certificatul de inregistrare al unei PFA si urmatorul pas ar fi sa merg la finante si sa declar venitul estimativ. Precizez ca pfa are cod CAEN 4540,o sa merg la real si nu o sa platesc TVA si o sa comercializez doar piese de schimb moto. Tinand cont de faptul ca vanzarile vor fi foarte mici in perioada rece (octombrie-martie) as vrea sa stiu care este venitul minim pe care pot sa- l declar. Precizez ca s-ar putea sa nu ating cei 845 lei in fiecare luna.
    In momentul acesta sunt in somaj si am inteles ca voi beneficia de somaj inca 90de zile din momentul inregistrari PFA.
    In aceasta perioada trebuie sa platesc la pensie si sanatate?
    Trebuie sa mai depun formularul 600 in primele 15 zile?

    • Constantin 05/02/2015 at 20:26 #

      Nu exista un venit minim pe care sa-l declarati. E o estimare si veti plati anul viitor diferenta de taxe daca nu platiti mai mult anticipat. Oricum e bine sa fiti prudent si sa declarati mai putin. Aveti grija ca venitul net estimat (=venituri brute estimate- cheltuieli deductibile estimate) sa nu fie mai mare decat 845*10 luni = 8450 lei… sau mai bine sub 5000 lei! E decizia dvs. Contributia la sanatate o veti plati la salariul minim, adica 54 lei pe luna.

      • Anonim 05/02/2015 at 20:52 #

        Va multumesc pt lamuriri. O seara placuta.

  101. Dumitru 25/01/2015 at 17:40 #

    Buna ziua, sunt titularul unei intreprinderi individuale infiintate din luna august 2014 si doresc sa stiu cum imi pot calcula venitul net pentru anul precedent, pentru a vedea daca datorez 26,3% contributii CAS sau ma situez cu venitul sub 845,25 lei, fiind astfel scutit de plata CAS.

    • Constantin 03/02/2015 at 20:22 #

      Trebuie sa va calculati venitul net mai intai = Venituri – cheltuieli deductibile (Aici e mai greu de explicat.)
      Impartiti venitul net la 12 si daca e mai mare de 845 lei trebuie sa depuneti declaratia 600.

  102. PFA 23/01/2015 at 20:32 #

    Buna ziua, Doresc sa devin PFA in domeniul Webdesign/ Advertising/ SMM.
    Mi-ati putea confirma daca trebuie platit 16% norma de venit in acest domeniu ? Am gasit tabelul pentru judete dar nu gasesc aceasta categorie exacta doar categoria Informaticii.

    • Anonim 24/01/2015 at 10:01 #

      cod caen 6202

    • Constantin 03/02/2015 at 20:17 #

      Buna ziua. Nu exista o asemenea lista. Cheltuielile sunt deductibile daca sunt realizate cu scopul de a realiza venituri din activitate de taximetrie. Daca dvs considerati ca o cheltuiala respecta principiul de mai sus ea este deductibila.

  103. adi 23/01/2015 at 14:06 #

    Raspunsuri punctuale multumesc

  104. Laura C 23/01/2015 at 13:41 #

    Buna,

    M-ar interesa daca ma puteti ajuta si pe mine cu un raspuns. Am un SRL a carui activitate as vrea sa o suspend si sa „il mut” pe o intreprindere individuala deja existenta(in urma calculelor am ajuns la concluzia ca imi este mai ok financiar sa functionez ca II, eu fiind si angajata full time). Dilema mea se refera la SRL: nu as vrea sa il inchid, ci m-am gandit sa il suspend, pe de alta parte contabila imi spune ca pot sa il las asa si sa depuna declaratii cu valoarea 0. Asta ar avea vreo implicatie: cat timp poate sta un SRL cu valoarea 0?

    Va multumesc!

    • Constantin 03/02/2015 at 20:19 #

      In suspendare poate sta 3 ani.
      Cu declaratii pe 0 nu cunosc o limita de timp.

  105. elena 21/01/2015 at 22:10 #

    Mulțumesc frumos! O seară frumoasă!

  106. elena 21/01/2015 at 08:49 #

    Bună dimineața! Până la urmă dacă anul trecut norma de venit a fost de 9600 pe an iar anul acesta este de 10800 pe an sunt obligata sa închei contract cu casa de pensii? Pfa-ul este cu cod caen 8121 pentru alba Iulia

    • Constantin 21/01/2015 at 19:48 #

      Buna seara! La 10.800 lei norma de venit anual trebuie sa va asigurati in sistemul public de pensie. Norma de venit lunara este de 900 de lei si este mai mare decat baza minima de calcul de 845 lei (in 2015). Depuneti declaratia 600 la finante pana la 31 ianuarie 2015. Venitul minim la care va asigurati este alegerea dvs, dar nu mai putin de 845 lei pe luna. Urmeaza sa aveti de plata 222 lei pe luna. Se vor plati trimestrial conforma declaratiei de impunere emisa de finatele locale.

  107. Veronica 20/01/2015 at 19:23 #

    Multumesc frumos pentru mesaj.
    Ma intereseaza un ghid despre PFA 2015 si o comparatie cu avantaje / dezavantaje – PFA / SRL.

  108. Constantin 20/01/2015 at 15:52 #

    Buna ziua,

    Eu am o intrebare: sunt invatatoare si sunt trecuta la 4 ore pe cartea de munca. Mi-am facut PFA pentru un optional pe care il desfasor in afara orelor de curs. Am inteles ca statul mi-ar oferi o deducere daca as fi trecuta la 8 ore pe cartea de munca. Unde trebuie sa duc aceasta adeverinta de salariu si care este deducerea?

    Astept raspunsul dumneavoastra!

    Va multumesc!

    Cu respect,
    Constantin Georgiana

    • Constantin 21/01/2015 at 20:43 #

      Buna ziua. Sunt mai multe criterii dupa care norma de venit poate sa creasca sau sa scada. Verificati tabelul cu normele de venit din zona dvs. pe anul curent – 2015. De regula la sfarsitul lui sunt trecute reducerile la norma de venit. http://gestiunepfa.ro/norme-de-venit-2015/

  109. Constantin 17/01/2015 at 15:48 #

    Buna ziua,
    O comparatie gasiti in materialul gratuit de anul acesta, 2015. Va rog sa il cereti pe email daca sunteti deja inregistrat.
    Din pacate nu mai avem serviciul de consultanta pentru PFA. Putem sa va oferim ghidurile si discutii pe acest site sau pe email. Va multumesc!

    • Barbu Ana 02/02/2015 at 21:33 #

      Buna ziua,as dori si eu daca se poate acest ghid pt PFA,sunt nteresata sa-mi fac PFA.
      Multumesc,

  110. Marian GHINEA 14/01/2015 at 18:59 #

    Multumesc pentru mesaj.
    Ma intereseaza un ghid despre PFA si o comparatie cu avantaje / dezavantaje – PFA / SRL. Dupa ce ma mai documentez pe baza acestor documenta (dar si a altora) poate avem o intalnire de consultanta.
    Apropo, cat costa o consultanta de acest tip.

    MG

Scrie mesajul tau aici:

%d blogeri au apreciat: