Taxe PFA – plateste mai putine taxe!

taxe pfa mai mici

Toata lumea e interesata de nivelul taxelor si impozitelor la o PFA sau intreprindere individuala, si ce diferente sunt fata de salariati. Este unul din cele mai citit posturi de pe site.

Tabelul de  mai jos  te  ajuta sa-ti clarifici situatia taxelor pentru o PFA sau pentru Intreprinderea Individuala si cum sa faci ca sa platesti mai putin taxe. 

Datele sunt actualizate la zi si sunt valabile pentru tot anul 2014.

Poti descarca gratuit raportul complet, dupa ce te inregistrezi pe site. Apasa aici.

Taxe si impozite PFA 2014 articol final

a. Exemplu de calcul taxe la normă de venit

Cod CAEN – 4532: Comerţ cu amănuntul de piese şi accesorii pentru autovehicule

Localitate – Bucuresti, sector 1

Norma de venit 27.500 lei

Neplatitor TVA

Contributia la pensie = 252 * 12 = 3.024 lei

Contributia la CASS = 27.500 * 5,5% = 1.512 lei

Impozit pe venit = 27.500 * 16% = 4.400 lei

Rezultat net teoretic = 27.500 – 3.024 – 1.512 – 4.400 = 15.564 lei

Daca titularul PFA este angajat sau pensionar nu se mai plătește contributia la pensie. Rezultatul real poate fi oricare, chiar si pierdere.

Daca titularul se angajeaza cu 2 ore cu scopul de a plati CAS mai putin atunci economiseste 151*12= 1.812 lei pe an.

 

b. Exemplu de calcul taxe in sistem real

Cod CAEN – 4532: Comerţ cu amănuntul de piese şi accesorii pentru autovehicule

Localitate – Bucuresti, sector 1

Neplatitor de TVA

Venituri realizate = 182.000 lei

Cheltuieli deductibile realizate = 170.000 lei

Contributia la pensie = 252 * 12 = 3.024 lei

Contributia la CASS = 12.000 * 5,5% = 550 lei

Impozit pe venit = (12.000-3.024-660) * 16% = 1.330 lei

Rezultat net = 12.000 – 3.024 – 660 – 1.330 = 7.986 lei

Daca titularul se angajeaza cu 2 ore, cu scopul de a plati CAS mai putin atunci economiseste 151*12= 1.812 lei pe an.

PFA-ul va continua sa plateasca CAS si in anul urmator deoarece venitul obtinut (12.000/12 = 1000 lei) este mai mare decat minimul prevazut de 804 lei.

Art. 296/22. – (1) Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale pentru persoanele prevăzute la art. 29621 alin. (1) lit. a)-e) este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nici mai mare decât echivalentul a de 5 ori acest câştig; contribuabilii al căror venit rămas după deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate în scopul realizării acestui venit, respectiv valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim menţionat, nu datorează contribuţie de asigurări sociale.

c. Exemplu de calcul taxe la un salariu brut de 1000 de lei

Taxele la un salariu de 1000 de lei

 

Dacă sunt neclarități te rog scrie la comentarii intrebarea ta.

Te ajuta sa calculezi venitul net pe 2016 si sa completezi corect registrele si declaratiile 200, 220 si 600. Contine un exemplu practic de contabilitate cu toate inregistrarile si declaratiile completate pentru 2017. Descarca acum!

Apasă pentru detalii! ghid completare declaratii pfa

201 Responses to Taxe PFA – plateste mai putine taxe!

  1. GEO 21/08/2015 at 18:11 #

    Care este valoarea estimata a impozitului pe profit pt. PFA cu obiect de activitate masaj (kinetoterapie).Care este perioada minima de functionare.Pentru PFA trebuie casa de marcat ?

    • Anonim 23/09/2015 at 22:14 #

      Da, daca se factureaza catre persoane fizice…

  2. Carmen I 09/06/2015 at 12:03 #

    Buna ziua. Am PFA la norma de venit, cod 6202, neplatitor de TVA, cu domiciliul fiscal In Bucuresti dar cu sediul social In Jud. Neamt (pentru ca in Bucuresti locuiesc la bloc si nu am reusit sa obtin acordul vecinilor, in schimb in Neamt vorbim de casa parintilor care si-au dat acordul pentru folosinta unei camere ca si sediu social). Ofer consultanta la sediul beneficiarului. Imi ridic toate declaratiile de impunere si platesc taxe si impozite la Bucuresti. Credeam ca asta este tot ceea ce trebuia sa platesc (impozit la norma de venit, sanatate si pensie). De curand am primit o instiintare de plata de la adresa sediului social cu o taxa de viza si taxa de salubritate. Nu este rea vointa, pur si simplu as vrea sa inteleg si eu ce sunt aceste taxe avand in vedere ca am domiciliul fiscal in Bucuresti si platesc oricum salubritate la bloc iar despre taxa de viza nu am auzit. Am cerut lamuriri la ANAF si mi-au spus ca nu este de competenta lor. Mentionez ca la domiciliul social nu am afisat numele si nu imi fac publicitate pe teritoriul comunei. Trec pe acolo de maxim 2 ori pe an, in vizita. Multumesc.

  3. Andrei 09/06/2015 at 11:27 #

    Buna ziua. Am un PFA cu codul 6202 la norma de venit. De curand am adugat codul 7420 si urmeaza sa aleg la finante modul de impozitare si nu imi este clar ce contributii va trebui sa le platesc de 2 ori daca aleg tot norma de venit. Pentru 7420 norma de venit este de 11300 lei.Conform calculelor mele impozitul pe an este de 1808 lei, CASS este de 621.5 lei. Daca pentru codul 6202 platesc pentru CAS suma minima lunara de 222 lei, va trebui sa o platesc inca o data si pentru codul 7420? Sau se plateste doar o singura data pentru intreg PFA-ul? Multumesc.

  4. radu 09/06/2015 at 01:08 #

    Buna. Am pfa si sunt angajat la o firma cu 2 ore/zi. vreau la randul meu sa angajez pe PFA 2 persoane. va trebui sa platesc CAS si pentru mine si pentru angajati? sau CAS-ul meu este doar cel platit de firma la care sunt angajat?
    daca angajarea va avea ca consecinta obligativitatea de a plati 31% din veniturilepfa-ului, nu cred ca ma mai complic cu angajarea celor doi.
    multumesc anticipat de raspuns

  5. Ana Maria 02/06/2015 at 18:10 #

    Buna ziua.Daca detin un PFA ,cate persoane pot angaja ? Am citit in raspunsurile de mai sus cum ca ar fi nevoie de o declaratie la camera de comert daca la PFA ma ajuta sotul sau fratele de exemplpu …se poate sa ii las in locul meu la vanzare atunci cand am nevoie fara sa le fac contract de munca ?nu voi avea nici o problema daca fac asta ?Va multumesc!

    • Constantin 08/06/2015 at 20:18 #

      Buna ziua. Numai sotul/sotia pot fi declarati la Registrul Comertului si pot lucra in cadrul activitatii fara sa fie angajati si fara a plati contributii sociale.

  6. Gabi 14/05/2015 at 11:25 #

    Buna ziua, va rog frumos sa ma ajutati ptr ca nu mai stiu ce sa fac. Detin un P.F.A din 2006 ,la inceput pot sa spun ca am incasat ceva banii.
    Incet ,incep situatia a inceput sa scape de sub control si nu am mai putut plati taxele.
    Sanatate nu am platit deloc, m-am luat dupa anumite persoane ptr ca am gandit ca daca eu nu merg la spital mi se pare abuziv ca noi sa paltim un serviciu ptr altii.
    Acum ma trezesc ca am datorii uriase
    Doresc sa stiu ce trebuie sa fac?
    vreau sa inchid acest P.F.A, se poate?

    • Constantin 25/05/2015 at 19:42 #

      Buna ziua,
      Puteti inchide PFA-ul. Nu se vor mai calcula contributii.
      Cu datoriile existente ramaneti in continuare pana la plata lor sau pana la prescrierea lor (5 ani).

  7. Amedeea 06/05/2015 at 21:47 #

    Buna ziua,

    Doresc sa-mi infiintez un PFA cu norma de venit pe intermedieri turism. As vrea sa stiu, daca din acel impozit de 16% pot sa deduc cheltuieli (ex. facturile la lumina, apa, gaz, internet, telefon, bonuri de benzina) sau se pot deduce doar pe PFA-urile cu venit real ?

    • Constantin 25/05/2015 at 19:44 #

      La norma de venit nu deduceti nimic. Se aplica impozitul de 16% la valoarea normei si rezulta impozit de plata.

  8. georgemiroiu 02/05/2015 at 10:26 #

    Buna ziua, va rog sa-mi spuneti daca sunt PFA cum imi incasez salariul?
    Spre ex. Am declarat 1000lei venit brut lunar, din care deduc cheltuieli, etc dar daca am nevoie de bani sa-mi platesc rate personale, sa folosesc ca si atunci cand sram salariat, pot sa-i incasez ca si salariu suma declarata?

    • Constantin 25/05/2015 at 19:52 #

      Buna ziua, Va folositi banii cum doriti. Nu va intreaba nimeni ce faceti cu ei. Cu conditia sa va calculati corect taxele si sa le platiti la timp. Nu confundati veniturile PFA cu salariul.

  9. Gabriel 21/04/2015 at 13:04 #

    Sunt PFA , pot sa ma angajez eu pe mine cu 2 ore in PF-ul meu?????

    • Constantin 25/05/2015 at 19:54 #

      Nu va puteti angaja. Puteti angaja alte persoane dar nu pe dvs. Nici nu e necesar sa va angajati.

  10. Mihai Gheorghiu 20/04/2015 at 16:52 #

    buna ziua,

    Sunt PFA norma de venit cod 6202 – consultanta IT. Imi puteti spune care sunt obligatiile unei firme cu care eu inchei contract de colaborare ? (am citit ca ar trebui sa aibe departament special de IT etc….dar cred ca aceste obligatii sunt valabile doar pentru specialistii IT care sunt ANGAJATI)
    De asemenea, este o problema daca eu am si un contract de munca cu aceeasi firma, in care eu detin o functie diferita de specializarea PFA? Va multumesc.

    cu stima,

    Mihai Gheorghiu

  11. Sony Sonia 16/04/2015 at 14:34 #

    Buna ziua! Va rog sa ma lamuriti intr-o privinta: la un PFA transport rutier marfuri cum e cel mai corect sa scriu pe factura:
    1.Transport marfa conform ctr. nr…
    2.Servicii prestate conform ctr. nr….
    3.Livrare bunuri conform ctr.nr, in ideea ca ANAF-UL sa nu aiba nimic de obiectat.Va multumesc!

  12. Anonim 16/04/2015 at 14:00 #

    Buna ziua,
    Sunt medic specialist si trebuie sa fac un PFA de medic colaborator cu o institutie privata.
    Am o nelamurire in ceea ce priveste contractul de comodat: eu am o adresa in buletin care nu mai este valabila si am si viza de resedinta intr-un bloc de garsoniere, de medici rezidenti care apartin Universitatii de Medicina, aici locuiesc cu contract de inchiriere. Vreau sa va intreb daca pot trece sediul pt PFA la aceasta locatie si daca este suficient acest contract de inchiriere fara a fi nevoie de vreo declaratie sau semnatura a administratorului?

  13. Daniel Ar. 07/04/2015 at 17:54 #

    Buna ziua, daca doresc sa imi fac PFA-ul in apartamentul in care locuiesc , apartamentul este pe numele parintilor si fac contract de comodat , este obligatoriu sa am cadastru si intabulare la apartament ? Multumesc

  14. Daniela St 07/04/2015 at 15:52 #

    Buna ziua,daca sunt PFA (cod caen 7022) si am ctr de 4 h/luna la o societate ca economist pot incheia cu aceeasi societate si ctr de servicii de management si consultanta? La un ctr de 4 h/luna pentru PFA mai trebuie sa dau declaratia 600? Va multumesc de ajutor.

  15. Stefan 01/04/2015 at 15:50 #

    Buna ziua,

    In categoria cheltuielilor cu deductibilitate 100% inteleg ca se incadreaza cheltuielile cu energia, apa, intretinerea chiar daca acestea sunt aferente unui contract incheiat intre furnizor si proprietarul apartamentului (precizez ca voi avea contract de comodat cu proprietarul). Asta ar reiesi si din codul fiscal, norme metodologice: „Sunt cheltuieli deductibile şi cele efectuate pentru întreţinerea şi funcţionarea spaţiilor folosite pentru desfăşurarea afacerilor chiar dacă documentele sunt emise pe numele proprietarului, şi nu pe numele contribuabilului.”. Va rog sa ma corectati in cazul care am gresit.

    In plus, daca pt apartamentul respectiv am incheiat un contract de furnizare servicii internet pe persoana fizica, cheltuielile respective pot fi deduse integral pe PFA in baza articolului de mai sus? Sau este necesara incheierea unui contract pe PFA cu furnizorul de internet?

    Va multumesc foarte frumos pentru ajutorul dumneavoastra.

    Cu stima,
    Stefan

  16. Ioan Corcea 26/03/2015 at 14:48 #

    Da sint in sistem real.Va multumesc.

  17. Cristian Todosi 25/03/2015 at 11:04 #

    Buna Ziua,

    Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele nelamuriri:

    1. Daca am PFA cu norma de venit si sunt angajat cu o ora sau cu 2 ore
    trebuie sa depun declaratia 600?

    Sau, obligatia de a depune declaratia 600 o au doar cei care au PFA cu
    norma de venit si nu sunt angajati?

    Ce se intampla daca am PFA cu norma de venit si nu sunt angajat si
    nici nu depun declaratia 600?

    Multumesc mult,

    Cristian Todosi

    • Constantin 25/03/2015 at 20:57 #

      Buna ziua. Daca sunteti angajat nu trebuie sa depuneti 600. Obligatia de a depune declaratia nu tine cont de forma de impozitare ci de exceptiile specificate in lege si de nivelul venitului realizat, estimat. Vedeti articolul http://gestiunepfa.ro/taxe-si-contri…ii-pfa-in-2015/
      Platiti amenda pentru nedepunerea D600, vi se stabileste datoria si dobanda aferenta pana la momentul platii.

  18. razvan 21/03/2015 at 19:55 #

    Buna seara domnule Constantin si tot respectul pentru ajutorul oferit.
    Incerc sa imi deschid un PFA si nu pot gasi un cod CAEN potrivit pentru ceea ce fac eu adica prelucrari mecanice in lemn mai ales si alte materiale si realizari de structuri mecanice mobile.
    Lucrez pe o masina cu comanda numerica si realizez gravuri , frezari in lemn sau alte metale moi si compozite sa spunem pretabile in domeniul publicitar , sabloane si diferite piese , dar si construiesc anumite kituri constructive din profile metalice si placi debitate. Pot merge pe codul 2562 Operatiuni de mecanica generala ? sau imi pot alege mai multi obiecte de activitate ? Multumesc anticipat

    • Constantin 25/03/2015 at 20:21 #

      Buna seara! Din pacate nu cunosc activitatea pentru a o incadra la un cod CAEN. Verificati ce cod au concurentii dvs. Nu va recomand mai multe coduri CAEN. Vedeti ce va recomanda Registrul Comertului pentru ca dvs produceti si vindeti. Este necesar sa dovediti pregatire profesionala pentru fiecare activitate. Va rog faceti o vizita la Registrul Comertului din judet si intrebati la Informare initiala.

      • razvan 25/03/2015 at 20:44 #

        Multumesc de raspuns. De ce nu este recomandat mai multe coduri CAEN ? Cunosc persoane care acum incep cu mai multe coduri de activitate pe PFA

        • Constantin 25/03/2015 at 21:26 #

          Daca va intereseaza sa fiti impozitat la norma de venit: „Dacă un contribuabil desfăşoară două sau mai multe activităţi care generează venituri comerciale, venitul net din aceste activităţi se stabileşte prin însumarea nivelului normelor de venit corespunzătoare fiecărei activităţi”. sau
          In Sistem real e mai greu de gestionat.: Declararea veniturilor şi a cheltuielilor estimate se face prin depunerea declaraţiei privind venitul estimat pe fiecare activitate si sursa de venit in parte.

  19. Danni Ell 21/03/2015 at 11:58 #

    Buna ziua.Se poate reduce norma de venit la pfa daca am si contract de munca pe 2 ore?

    • Constantin 25/03/2015 at 20:15 #

      Trebuie sa aveti calitatea de salariat cu normă întreagă (dacă pierdeti această calitate reducerea se anulează începând cu luna următoare încheierii/desfacerii contractului individual de muncă).

  20. Anonim 18/03/2015 at 22:17 #

    Am un pfa si in anul 2013 cheltuielile au fost mai mari ca si venitul.In ianuarie 2014 am vandut marfa din 2013 si am depasit venitul unui salariu minim pe luna. Sunt obligata sa platesc cas? Nu se compenseaza venitul cu pierderea din anul precedent

    • Constantin 25/03/2015 at 20:06 #

      Sunteti oblligat sa platiti contributie la pensie in 2015 daca in 2014 ati obtinut un venit minim net egal sau mai mare de 804 lei pe luna.

  21. judith 16/03/2015 at 09:42 #

    buna am un pfi din anul2006 cand am inceput activitatea doamnele de la finante au fost dragute sa nu ma informee ce am de facut . sa ma informez unde stiu.intre timp am fost angajata la o firma unde sau platit toate taxsele timp de 3 ani .nimeni nu ma instiintat ca si daca se plateste dupa tine intr un loc esti obligata sa platesti in 2 locuri cas-ul .in 2010 nu mai lucram la firma respectiva asa ca am decis eu fara sa intreb pe nimeni si fara sa fiu informata sa imi fac contract cu cas. doamnele deacolo mi-au spus ca trebuie sa plates retrovizoriu si ani precedenti si miau calculat o suma pe care nu am putut sa o plates in 2 luni nu contributia era mare si nici penalizarea ci dobanda era o suma uriasa.nu am reusit sa o plates nici pana in ziua de azi deocam data nu am activitata pe pfi dar as-s dori sa il inchid sfatuitima va rog ce sa fac cum sa procedez nu am un venit stabil si deja datoria a ajuns la o suma foarte foarte mare va multumesc

    • Constantin 16/03/2015 at 19:45 #

      Buna seara! Din pacate nu am cum sa va ajut. Exista o baza legala pentru aceste impozite si legea spune ca suntem obligati sa ne informam. Verificati totusi daca o parte din taxele datorate nu s-au prescris (anulat). Termenul de prescriptie a unei obligatii fiscale este de 5 ani.

  22. ariana 06/03/2015 at 02:41 #

    Daca platesc cas(contributia la pensii) optional(la un PFA) este deductibila cheltuiala sau doar cea obligatorie este deductibila.? Multumesc mult

    • Constantin 07/03/2015 at 17:29 #

      Daca va referiti la contributia de stat, pilonul 1, (26,3% din minimul de 845 lei) este deductibila chiar daca va asigurati prin optiune si nu pentru ca sunteti obligata. Daca e vorba de alta pensie (administrata privat) nu este deductibila.

  23. chicsteria 03/03/2015 at 22:18 #

    Buna seara,

    sunt in curs de lansare a unui magazin online cu produse fashion si home deco, marfa achizitionata in proportie de 80% din tara. Am citit despre avantajele si dezavantajele unui PFA vs. SRL si as aprecia parerea dvs referitor la cele de mai jos:

    Prima intrebare: este corect ca marfa achizitionata de la furnizori va fi facturata cu TVA, chiar daca PFA-ul nu este platitor de TVA, iar procentul de 24% trebuie inclus in pretul de vanzare final (nu ca TVA, ci parte din adaos comercial)?

    A 2-a intrebare: considerati ca cea mai buna varianta, din punct de vedere taxe/impozite pentru un start-up pe comert online, este PFA neplatitor de TVA?

    Va multumesc frumos!

    • Constantin 07/03/2015 at 16:55 #

      Buna ziua.1. E corect, TVA-ul facturat de furnizor reprezinta un cost pt dvs. O sa va puneti adaosul comercial peste pretul de achizitie si acest TVA. Avantajul, ca neplatitor de TVA, este ca la acest adaos pus de dvs. nu veti calcula cota de TVA (care ar fi trebuit platit de clientul dvs). Deci sunteti mai competitiva decat platitorii de TVA.
      2. Pentru un start-up, daca nu aveti cheltuieli mari cu investitiile initiale (stocuri, mijloace fixe, etc) e mai bine sa fiti neplatitor de TVA.

  24. mada 01/03/2015 at 16:21 #

    Buna ziua.Va rog sa ma ajutati si pe mine cu niste lamuriri.
    Sunt medic specialist si pentru a ma angaja a trebuit sa mi fac un PFA-Medic colaborator.Am completat declaratia 220 dupa care mi s-a stabilit un impozit trimestrial si plati cas.
    Intrebarea mea este ce cheltuieli pot deduce si cand se depun actele care justifica cheltuielie?
    Am facut un contract de comodat in apartamentul de domiciliu(care apartine socrului)dar nu stiu cum se stabileste cota din cheltuieli pe care o pot deduce,cine o stabileste si unde trebuie sa merg pentru asta.
    Pot plati facturile la utilitati prin internet baking si sa salvez ordinele de plata sau trebuie factura fiscala? Utilitatile trebuie sa fie pe numele meu sau contreaza doar adresa.
    Va multumesc

    • Constantin 05/03/2015 at 19:55 #

      Ca principiu cheltuielile deductibile sunt cele realizate cu scopul de a obtine venituri. In ceea ce priveste sediul profesional puteti deduce cheltuielile in limita procentului pe care il ocupa sediul din suprafata imobilului. Puteti raporta biroul la nr total de camere sau la metri patrati. Ca exemplu la un apartament cu trei camere puteti deduce 33% din cheltuielile cu utilitatile. E bine sa aveti specificat in contractul de inchiriere sau de comodat procentul de cheltuieli suportate. Ideal este sa aveti factura si chitanta de plata ca document justificativ (pe numele proprietarului spatiului) si sa completati o fisa de operatiuni diverse pe fiecare luna si pe categorie de cheltuiala.

      • Mada 05/03/2015 at 20:01 #

        Va multumesc frumos.O seara placuta

  25. lg m 26/02/2015 at 10:30 #

    Buna ziua D-le Constantin,

    Scurt si la obiect. Am avut un „PFA cu norma de venit” inchis la sfarsitul anului 2014. Intre 2010 si 2014 am platit impozit fara a se tine seama de faptul ca in toata perioada mai sus mentionata am fost „angatat permanent” (40 de ore pe saptamana – „full-time”), in acelasi domeniu ca si cel al activitatii PFA. Exista, va rog sa-mi spuneti, posibilitatea sa recuperez 50% din suma platita deja, retroactiv bineinteles? Multumesc cu anticipatie pentru ajutorul acordat si timpul Dvs., Cele bune, Laura

    • Constantin 04/03/2015 at 19:02 #

      Buna seara. Din pacate nu cunosc vreun caz asemanator cu al dvs. Va rog sa intrebati la administratia financiara din zona dvs.

  26. Sony Sonia 23/02/2015 at 08:53 #

    La un un PFA cu norma de venit cod 4941 transport rutier marfuri (autoutilitara 3.5t). Intrebarea mea este daca fac transport catre o firma din UE trebuie sa fiu inregistrata la ROI ? Nu sunt platitoare de Tva.Plata nu se va face prin cont bancar.

    • Constantin 23/02/2015 at 22:17 #

      Daca clientul caruia îi facturati este din UE trebuie sa va inscrieti in ROI.

  27. Alex 22/02/2015 at 11:19 #

    Bună ziua,

    Presupun că toată lumea a răsfoit propunerea de Nou cod fiscal și toată lumea a fost oripilată de noile prevederi. În calitate de om care este nevoit acum să-și deschidă PFA, în probabil cea mai proastă perioadă cu putință, am câteva întrebări:

    Locuiesc cu chirie în București, dar domiciliul este în Tîrgu-Neamț. Pentru că locuitul cu chirie nu este niciodată sigur, deși am viză de rezident, voi deschide PFA-ul pe adresa de domiciliu (casa părinților din Tîrgu-Neamț), deși voi desfășura serviciile la sediile clienților, cel puțin momentan aflați în București:

    1) La calculul impozitelor bazate pe norma de venit, se va lua norma de venit pentru București sau pentru Neamț ?
    2) Conform noilor propuneri, va crește impozitul pe casa părinților ? Din moment ce nu voi influența vecini de deasupra/sub/lângă fiind casă și mai ales nu voi desfășura efectiv acolo nicio activitate ? Dacă da, cu cât ?
    3) Conform noilor propuneri, va crește CAS+CASS până la un plafon minim de 800 de lei pe lună pentru PFA-uri, indiferent de venituri ?

    • Constantin 23/02/2015 at 20:19 #

      Buna seara. Se ia in calcul norma de venit de la locul desfasurarii activitatii. La restul intrebarilor trebuie sa asteptam sa vedem cu va arata codul fiscal in forma finala.

  28. M 20/02/2015 at 01:51 #

    Pe 2015 mai este valabila chestia cu carte de munca part time 2 ore pentru a nu plati si CAS pe pfa ?

    • Constantin 23/02/2015 at 20:13 #

      Da, daca va angajati nu sunteti obligata sa platiti contributie la pensie.

  29. Anonim 19/02/2015 at 09:49 #

    buna ziua!
    nu mi-e foarte clar, in cazul in care sunt nevoit sa platesc CAS , am obtiunea sa platesc fie minim de 222 lei/luna, fie maxim …. ? sau calculez venituri- chelt. deductibile *26.3%.

    • Constantin 23/02/2015 at 20:11 #

      Valaorea contributiei la pensie este alegera dvs. intre un minim si un maxim. Pentru anul 2015 minimul este 222 lei pe luna. 26.3% nu se aplica la venitul net.

  30. Adriana 15/02/2015 at 18:21 #

    Buna seara, Doresc sa-mi înființez un site de știri. Ma interesează care ar fi cea mai avantajoasa formula pt funcționarea lui: pf sau SRL.

    • Constantin 23/02/2015 at 19:54 #

      Daca nu estimati o activitate complexa, cu angajati, cheltuieli, investitii mari, venituri mari si sunteti la inceput, infiintati o pfa, mai exact o intreprindere individuala.

  31. Vasile 12/02/2015 at 11:17 #

    cine alege dintre cele 2 variante de taxare (dupa norma de venit sau in sistem real)?
    este la latitudinea PFA sau inspectorul de la finante hotaraste asta?
    la sfarsitul perioadei se fac ceva regularizari in functie de rezultatele obtinute (de ex. optez pt. norma de venit, dar in cursul anului obtin venituri mai mari decit cele mentionate in norma de venit)

    • Constantin 13/02/2015 at 20:29 #

      Prima conditie este ca activitatea dvs sa fie in nomenclatorul activitatilor care pot fi taxate al norma de venit. Daca este in lista, puteti alege intre cele doua forme de taxare; alegeti in functie de interesul dvs. dupa criteteriul: daca venitul net estimat(= venituri totale – cheltuieli dedcutibile) este mai mare decat norma de venit alegeti taxarea la norma de venit; daca venitul net estimat este mai mic decat norma de venit alegeti taxarea in sistem real.
      Daca activitatea dvs nu se afla in lista de activitati veti impozitat in sistem real, 16% din venitul net obtinut (= venituri totale – cheltuieli deductibile).

  32. Adyna 11/02/2015 at 21:44 #

    Buna seara,
    Intr-un raspuns de mai sus spuneati ca pentru a fi asigurat la Casa de sanatate e nevoie de plata a min 5,5% din salariul minim brut. Dar baza de calcul este venitul realizat, deci daca platesc de exemplu 5,5 % din 900 lei ii platesc degeaba?
    Sau daca vreau sa fiu asigurat, dar pur si simplu nu realizez venitul necesar, ce se poate face?

    • Constantin 13/02/2015 at 20:15 #

      Buna ziua,
      Baza de calcul este venitul net obtinut dar nu mai putin de salariul minim brut pe economie.
      (2) Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele prevăzute la art. 296^21 alin. (1) lit. a) – e) este diferenţa dintre totalul veniturilor încasate şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţii sociale, sau valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportată la cele 12 luni ale anului, şi nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe ţară, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuţia.

  33. Constantin 11/02/2015 at 19:39 #

    Buna seara! Aveti grija ca in 2015 venitul net sa nu depaseasca 845 lei pe luna. Altfel veti fi obligat sa va asigurati in 2016. Detalii sunt aici http://gestiunepfa.ro/taxe-si-contributii-pfa-in-2015/

  34. ramona 11/02/2015 at 18:08 #

    Venitul meu a fost sub 804 lei in 2013, 2014 si conform estimarii si in 2015, sa inteleg ca nu sunt obligata sa platesc CAS deocamdata?
    Fiind administrator imobile poate sa apara situatia in care inchei un nou contract de administrare imobile in cursul anului, atunci cu siguranta depasesc venitul de 804 lei. Ce fac in acest caz?
    Declaratia 220 rectificativa nu este si doar in 2016 pot sa depun decl.200 cu venitul real in 2015, atunci cand trebuie sa depun decl.600, imediat dupa ce venitul meu depaseste 804 lei sau in 2016 cu decl.200 si 220?
    Ce reprezinta suma de 804 lei mai exact, in 2016 poate se schimba valoarea, sa stiu la ce ma raportez atunci?
    Multumesc mult.

  35. claudiu 08/02/2015 at 21:29 #

    Buna seara
    Incurand o sa termin infiintarea unei Pfa cod caen 4540 (maine depun 220).
    As vrea sa stiu unde se depune contractul de comodat pt.autoturism pe care o sa il folosesc in interes personal ( deplasare de acasa la punctul de lucru si alte deplasari care nu sunt in interesul activitatii desfasurate de pfa). Am citit intrun raspuns dat de d-voastra mai sus ca sunt deductibile 50% din cheltuielile cu combustibilul,asigurare,revizie,piese schimb etc.doar pe baza bon casa cu stampila (combustibil).
    Sunt deductibile si cheltuielile cu manopera reparatiilor la auto, tot 50%?
    Va multumesc.

    • Constantin 11/02/2015 at 19:14 #

      Buna seara! Nu depuneti nicaieri contractul de comodat. Si cheltuielile cu manopera auto sunt deductibile 50%.

  36. Mariano 08/02/2015 at 17:05 #

    Buna ziua, domnule Constantin! Vin și eu cu o întrebare…Dacă îmi deschid un PFA și lucrez in digital marketing mă pot scuti de anumite taxe/impozite?
    Mulțumesc.

    • Lazar Cristian 08/02/2015 at 17:53 #

      daca esti salariat in alta parte platesti din cate am aflat eu, doar 16% din venit. restul taxelor nu le-ai mai plati.
      Acum si eu sunt interesat daca merita mai bine PFA sau un II.
      Pe PFA este cam limitat din pacate, te limitezi la maxim 2 coduri CAEN, pentru altele suplimentare, platesti suplimentar din cate stiu.

    • Constantin 11/02/2015 at 19:08 #

      Buna ziua. Scutirile de taxe pentru domeniul it sunt doar pentru salariati. Ca titular de PFA sau II platiti taxele si contributiile aferente. Vaedeti aici: http://gestiunepfa.ro/taxe-si-contributii-pfa-in-2015/

  37. rose 06/02/2015 at 20:32 #

    Buna seara.Cred ca nu m-am exprimat bine, reformulez deci prin exemplu concret: la o intreprindere individuala in 2011 a fost obligata sa plateasca cas chiar daca a realizat pierdere si explicatia de la casa de sanatate a fost ca se ia venitul brut din decl 200 nu venit-chelt deci nu venitul net ,deci se aplica art 6 alin1 lit IV din legea 263/2010 ,in 2012 la fel si din 2013 cum a preluat finantele obligatia platii cas-ului si s-a introdus formularul 600 si s-a explicat ca doar daca ai venit net care depaseste 740 lei/luna (2013) trebuie sa platesti cas . intrebarea mea este care dintre reguli era in vigoare in 2012?

  38. Lazar Cristian 06/02/2015 at 18:35 #

    Buna ziua/seara, detin si eu un PFA CAEN 6311 ca principal si secundar 6312, venitul este doar de 1200 lei pe an.
    Platesc CAS deoarece sunt angajat.
    Imi puteti spune care ar fi impozitele de platit la aceasta suma?
    Deasemenea daca achizitionez un produs si-l introduc la cheltuieli, impozitul va scadea?

    • Constantin 11/02/2015 at 18:22 #

      Buna ziua. Care sunt chletuielile? Ati platit contributia la sanatate in 2014? Am trecut toate taxele si contributiile pe anul 2014 aici: http://gestiunepfa.ro/impozite-pfa-2014/

      • Lazar Cristian 11/02/2015 at 20:41 #

        multumesc de raspuns, am platit tot pe 2014 (2 trimestre), cu pfa am intrat in activitatea din 01.06.2014 la venituri am completat 600 lei iar la cheltuieli 200, insa la cheltuieli n-am avut decat facturile de la infintarea pfa ( mi s-au zis sa le trec la cheltuieli).
        Acum (luni) urmeaza sa merg sa duc declaratia 220 iar la incasari voi trece 1200 lei! insa doresc sa trec la cheltuieli 800 lei (sunt obligat sa-mi achizitionez un laptop, deoarece cel existent s-a defectat)

  39. ramona 05/02/2015 at 11:17 #

    Buna ziua, sunt PFA din 01.11.2013 administrator imobile , cei de la finante mi-au spus ca trebuie sa depun declaratiile: 200 si 220 dupa care am primit decizia de impunere si am platit CASS si impozit. Venitul meu pe luna nu depasea in 2013 si in 2014 salariul minim pe economie. Va rog sa sa-mi spuneti in cazul in care venitul meu depaseste salariul minim pe economie, cei de la finante prin decizia de impunere o sa-mi retina CAS alaturi de impozit si CASS sau eu trebuie sa-mi fac dosar de asigurat la Oficiul de Pensii?Nu inteleg rolul celor de la finante, inafara de faptul ca retin taxe nu ar trebui sa ne informeze care este calea corecta si legala de a ne desfasura activitate. Multumesc pentru bunavointa de a ne da informatii.

    • Constantin 05/02/2015 at 20:58 #

      Sunteti obligata in 2015, va asigurati in sistemul public de pensie prin depunerea declaratie 600, daca in 2014 ati obtinut un venit net mai mare de 804 lei pe luna! (venit net= venituri brute – cheltuieli deductibile).

  40. cornerro 04/02/2015 at 22:09 #

    buna ziua!

    sunt grafician/ilustrator/animator(desen animat). va rog sa-mi spuneti, la prima impresie, care ar fi cea mai avantajoasa forma de activitate pentru mine:
    -cesionarea drepturilor de autor
    -PFA (sistem real)
    -intreprindere individuala (cu optiunea platii a 3% impozit pe incasari; mentionez ca activitatea mea nu presupune costuri mari)
    -autorizare profesie liberala (?!)

    deasemenea, sotia mea este PFA (norma de venit): pot exista solutii de luat in seama care sa rezulte din aceasta?

    va multumesc frumos!

    • Constantin 05/02/2015 at 20:44 #

      Buna seara. Principiul este urmatorul: daca sunt venituri mari si cheltuieli putine mergeti pe norme de venit cu conditia ca venitul net estimat sa fie mai mare decat norma de venit. Daca sunt venituri mari (sau mici) si cheltuieli mari mergeti pe sistem real. Nu toate activitatile pot fi impozitate la norme de venit. Verificati codul 6202 pentru zona dvs si vedeti daca norma de venit vi se pare prea mare.

      • cornerro 05/02/2015 at 21:39 #

        activitatea mea nu poate fi impozitata la norma de venit (de aceea am specificat in paranteza „sistem real”), codul caen fiind, mai degraba, 9003. fiindca nu ati pomenit nimic despre cesiunea drepturilor de autor, raman cu impresia ca PFA este o optiune mai buna.

  41. nicol 04/02/2015 at 15:30 #

    Buna ziua,
    va rog mult, daca ma puteti ajuta cu niste informatii, esentiale pentru mine.
    Vreau sa infiintez un PFA in sistem real neplatitor de TVA.
    Un fel de consultanta financiara.
    1) Daca clientii sunt din alte tari, nu neaparat UE, trebuie sa emit factura cu TVA?

    Va multumesc mult!

  42. rose 04/02/2015 at 15:23 #

    Buna ziua. V-as ruga sa imi spuneti incepand cu ce an s-a stabilit ca baza de calcul pt contributia de de pensi-cas , sa fie venitul net si nu venitul brut ?? din cunostintele mele a existat la un moment dat ca plata contributiei la pensii sa fie obligatorie luand in calcul venitul brut si nu venitul net. M-ar interesa fff mult din ce an s-a schimbat aceasta baza de calcul . Va multumesc anticipat pt raspuns!!

    • Constantin 04/02/2015 at 20:37 #

      Buna seara. Baza de calcul la pensie nu e venitul brut sau net. Vedeti aici va rog http://gestiunepfa.ro/taxe-si-contributii-pfa-in-2015/

      • rose 04/02/2015 at 21:35 #

        Cred ca nu m-am exprimat bine, reformulez deci prin exemplu concret: la o intreprindere individuala in 2011 a fost obligata sa plateasca cas chiar daca a realizat pierdere si explicatia de la casa de sanatate a fost ca se ia venitul brut din decl 200 nu venit-chelt deci nu venitul net ,deci se aplica art 6 alin1 lit IV din legea 263/2010 ,in 2012 la fel si din 2013 cum a preluat finantele obligatia platii cas-ului si s-a introdus formularul 600 si s-a explicat ca doar daca ai venit net care depaseste 740 lei/luna (2013) trebuie sa platesti cas . intrebarea mea este care dintre reguli era in vigoare in 2012?

  43. Gigel 04/02/2015 at 13:16 #

    Buna ziua!As vrea sa-mi deschid un pfa si as vrea sa va cer ajutorul.Vreau sa cumpar gresie din Italia de la o firma platitoare de tva si sa o vand in Romania.Trebuie sa ma inscriu obligatoriu ca platitor de tva?Daca am domiciliul intru-n judet si o sa vand in alt judet(in curtea unui prieten care are spatiu suficient si unde eventual o pot expune),unde o sa imi deschid sediul pfa-ului si unde o sa platesc toate taxele?Pentru a putea deconta cheltuielile de transport,trebuie sa ma inscriu undeva anume?Daca eventualii cumparatori imi vor solicita factura si nu doar bon fiscal,trebuie sa fiu si platitor de tva(am vazut ca pe o factura ,exista si rubrica de tva)?Imi este de vre-un ajutor sa fiu platitor de tva ,sau nu(tva-ul asta imi face viata mai usoara?).Exista valoare minima(ca pret de achizitie) pana la care nu devin platitor obligatoriu de tva in cazul achizitionarii de marfa din exteriorul Romaniei,pentru ca am vazut ca devin obligatoriu platitor de tva daca am un venit brut mai mare de 220000 lei(65000 euro).Va multumesc pentru timpul acordat!

  44. alina 02/02/2015 at 12:25 #

    Buna ziua,
    Am un pfa cod CAEN 4776 la norma de venit iar eu beneficiez de 40 %reducere la impozit pentru ca sunt angajata ca profesor.
    Vreau sa-mi angajez sotul cu 2 ore pentru a ma ajuta si nu stiu daca voi mai beneficia de reducerea de 40 % la impozit.
    Puteti sa-mi trimite-ti care vor fi contributiile lunare si ce valoare pentru 2 ore?
    Va multumesc!

    • Constantin 03/02/2015 at 19:41 #

      Buna ziua,
      La un salariu minim brut de 244 lei (25% din 975 lei) platiti taxe de 130 lei pe luna.
      Aveti nevoie de ajutorul unui contabil pentru intocmirea si depunerea declaratiei.
      Sotul dvs poate lucra la pfa si fara sa fie angajat. Trebuie sa dati o declaratie la registrul comertului.Iar daca vreti sa fie asigurat la sanatate faceti contract cu Casa de sanatate (minim de plata 54 lei/luna), pentru pensie depuneti declaratia 600 (minim de plata 222 lei pe luna).

      • sony 10/05/2015 at 13:50 #

        Vad aici un aspect care ma priveste si pe mine,deci daca vreau ca sotul sa ma ajute in activitatea pfa trebuie sa dau o declaratie la registrul comertului care implica cumva si alte taxe?Puteti veni cu un exemplu de declaratie? Oare in cazul fratelui care ar vrea sa ma ajute la activitatea PFA e valabil?

  45. Andrei 31/01/2015 at 23:04 #

    Buna ziua, In cazul unui pfa in taximetrie se poate alege un impozit forfetar? Precizez ca inca nu s a declarat inceperea activitatii si de asemenea sunt angajat la o alta firma cu salariul minim pe economie…in aceasta situatie de ce taxe catre stat sunt scutit in cazul pfa ului? Va multumesc!!!

  46. Stefan Octavian Chistol 28/01/2015 at 16:23 #

    Si daca imi deschid PFA, sunt deja angajat la o alta firma, si vreau sa imi angajez la randul meu pe PFA mai multe persoane, tot nu platesc CAS?
    Mai exact, pot sa imi angajez pe PFA cate persoane vreau fara sa platesc CAS, daca eu sunt angajat si la o alta firma?

    Multumesc!

    • Constantin 03/02/2015 at 20:14 #

      Daca angajati persoana angajata va avea statutul de salariat si veti plati taxele aferente acestui salariu. Nu are nicio legatura cu dvs care aveti statutul de angajator.

  47. Anonim 26/01/2015 at 19:44 #

    Buna ziua
    am o rugaminte : sa ma indrumati unde gasesc o lista cu cheltuielile deductibile care sunt legate de activitatea pe care o dasfasor Transporturi cu Taxiuri CAEN 4932
    multumesc
    George

  48. simona 23/01/2015 at 11:30 #

    Buna, am un PFA cu norma de venit, in 2015 preconizez sa am un facturat peste 100.000 euro, ceea ce ma obliga sa trec la sistemul pe venit real. Deci voi plati 5.5% CASS, sa zicem 100.000 euro * 5.5% = 5.500 euro!!!
    INTREBARE: Nu exista nici o limita superioara, ca si in orice tara civilizata? Pot refuza sa platesc atat de mult?
    Nu am chef sa dau statului 5.500 de euro pt sanatatea celor ce nu muncesc sau celor platiti bine din casele de sanatate cefac afaceri proprii, cand nu beneficiez de servicii publice de sanatate de peste 7 ani de zile!
    Va multumesc!

    • Constantin 03/02/2015 at 21:07 #

      Va inteleg supararea. Din pacate nu am gasit o baza legala pentu plafonarea CASS. Se calculeaza la orice venit, oricat de mare ar fi.

      • simona 04/02/2015 at 14:34 #

        Multumesc pt raspuns.
        Ca orice lege aberanta, se pot schimba daca cineva prostesteaza. Stiu ca ma voi lupta cu morile de vant, dar macar vreau sa stiu de unde sa incep cu protestul. Exista vreo asociatie a contabililor sau vreao structura la ministerul finantelor/sanatatii carora sa ma pot adresa?
        Probail voi incepe prin a nu plati complet sau deloc CASS. Un avocat din Timisoara a avut success in instanta in 2013 cand i-au fost imputata lipsa platii la CASS timp de 5 ani de zile. Presupun ca este un precedent ce se poate exploata…

    • Adyna 11/02/2015 at 21:51 #

      De ce nu va faceti un SRL?

  49. Ionel 20/01/2015 at 20:06 #

    Buna, lucrez in domeniul IT si nu am diploma de invatamant superior. Pot sa ma fac PFA cu 6202/6203?

    • Constantin 21/01/2015 at 20:47 #

      Nu va trebuie o diploma de invatamant superior. Este acceptata si diploma de liceu sau orice diploma de scoala acreditata de Ministerul Muncii sau Ministerul Educatiei. Legata de domeniul de activitate ales 6202.

  50. Alina 20/01/2015 at 17:48 #

    Daca am doar doar cheltuieli pe 2014 la un pfa abia infiintat in 2014, mai tb sa completez registrul de incasari si plati? Sau mai bine nu mai declar nici cheltuielile?
    Multumesc.

    • Constantin 21/01/2015 at 20:44 #

      Completati totul conform legii. O sa aveti pierdere fiscala pe care o puteti recupera in 5 ani.

  51. Anonim 18/01/2015 at 13:01 #

    La exemplul cu norma de venit, practic care este suma care trebuie platita la stat trimestrial?

    • Constantin 19/01/2015 at 19:55 #

      Platile, de impozit si contributii, se stabilesc de organul fiscal pe fiecare sursa de venit, prin
      emiterea unei decizii care vi se comunica prin posta. Daca nu a venit verificati la adm financiara!

  52. Falata Lacramioara 17/01/2015 at 12:33 #

    Buna ziua!
    Sunt pensionara si in prezent lucrez pe un PFA, – cod CAEN 7112, va rog sa-mi spuneti ce declaratii btrebuie sa depun si ce taxe trebuie sa platesc. Va Multumesc!

  53. Iacob Maria 17/01/2015 at 02:37 #

    Buuna ziuz ma numesc iacob maria vam intrebat mai demult ce taxe se platesc ca pfa in domeniu cazare pensiuni.(am verificat si intu in domeniul sta de activitate) dar nu gasesc domeniul in cod caen.cum voi fi impozitata .voi deschide in 2015 pfa. Multumesc

  54. Man 16/01/2015 at 12:06 #

    @Andrei, trebuie sa aduci o adeverinta de la firma ca esti angajat.

    • Andrei 16/01/2015 at 12:08 #

      Multumesc pentru informatie.

  55. Andrei 16/01/2015 at 00:23 #

    Buna ziua,
    Doresc sa infiintez PFA norma de venit. Sunt si angajat 8h la o firma de IT. Ideea e ca doresc sa intocmesc 2 contracte cu 2 firme(diferite de cea la care lucrez), una cu sediul in Romania cealalta cu sediul in UE.

    Este necesar sa ma inregistrez in ROI in privinta contactului cu firma din UE?

    Deoarece contributiile pentru pensie sunt platite datorita statutului meu de angajat, in momentul infintarii PFA, trebuie sa fac dovada ca sunt asigurat sau cum se procedeaza pentru a nu plati de doua ori contributia pentru pensie?

    Va multumesc!

  56. Natasa 15/01/2015 at 16:06 #

    Buna ziua,
    In cazul in care intentionez sa deschid un PFA prin care sa incasez lunar 2000 eur, ma pot incadra la norma de venit, sau trebuie sa aplic pentru sistemul real de calcul?

    Multumesc

    • Constantin 17/01/2015 at 17:18 #

      Buna ziua. Incadrarea se face in functie de codul CAEN al activitatii dvs. Stabiliti codul si verificati listele de norme de venit sa vedeti daca se afla in aceasta categorie de impozitare.
      http://gestiunepfa.ro/norme-de-venit-2015/

  57. Man 15/01/2015 at 10:56 #

    Fiind PFA la norma de venit, trebuie sa depun la Fisc vreun formular luna aceasta? (ianuarie 2015) ?

  58. Ramona 13/01/2015 at 15:30 #

    Buna ziua. Am un PFA pe sistem de norma fixa de venit, nu platesc deloc la pensii, deoarece am si un Contract Individual de Munca pt 2 ore. Activitatea de PFA reprezinta sau nu vechime de munca ? Pt partea de stagiu de cotizare realizez ca cotizez doar la 2 h.

    • Constantin 13/01/2015 at 22:43 #

      In cazul dvs, activitatea prestata ca PFA nu reprezinta vechime in munca, deoarece dvs cotizati la pensii doar la contractul de munca nu si la PFA.

  59. Catalin 02/01/2015 at 22:55 #

    Buna ziua…Sunt PFA si am un angajat. Pot sa trec de la sistem real la norma de venit_

  60. cati 29/12/2014 at 14:23 #

    In cazul unui PFA cu mai multe activitati care genereaza venituri din categoria „venituri comerciale” se poate compensa pierderea dintr-o activitate cu castigul dintr-o alta activitate

  61. nicoleta 14/12/2014 at 21:34 #

    Buna Seara. Am închiriat un scaun de manichiura intr-un salon si mi-am înființat un pfa in sistem real. Activitatea am deschis-o pe 15.10.2014, am depus declarația 220. Nu am depus 600 si 601. Ce e de facut ? Le pot depune la anu sau trebuia sa le fi depus ? Si inafara de 220 nu am mai depus nimic. La anu ce depun ? Multumesc anticipat

  62. Ani 13/12/2014 at 07:09 #

    Buna ziua,
    Am un PFA in sistem real înființat la sfârșitul lunii Octombrie 2014.
    1) Pana la ce suma pot sa facturez pe anul 2014 astfel încât sa nu devin anul viitor plătitor de TVA? Este corect calculul meu?
    220.000 lei : 12 luni * 2 luni = 36.666 lei

    2) Sa zicem ca la sfârșitul anului 2014 situația este următoarea: încasări 12.000 lei, cheltuieli diverse 2.000 lei, deci venit net impozabil 10.000 lei. La suma asta voi plăti 16% impozit pe venit 1.600 lei si 5.5% sănătate 550 lei. Am contract de munca, deci nu trebuie sa plătesc pensii.
    Întrebarea este: cele 2 sume (1600 si 550) reprezintă cheltuiala deductibila in anul 2015? Se trec in registrul de încasări si plăti? Sau doar contribuția la sănătate este cheltuiala deductibila?

    Mulțumesc frumos.

  63. cuvintecareconteaza 10/12/2014 at 15:49 #

    Buna ziua!
    Va multumim mult pentru interesul acordat fiecarei intrebari postate aici. M-ar interesa pentru doc CAEN 2642, jurnalist, cu cat ai ramane lunar dintr-un venit brut de 2700 de lei.

    • Constantin 17/01/2015 at 17:01 #

      As vrea sa va raspund dar nu am suficiente date. Care sunt cheltuielile deductibilie pe care le faceti? Sunteti obligat la plata CAS?
      O modalitate de calcul pentru semestrul 1 din 2015 este :
      2700 lei – cheltuieli deductibile= venit impozabil
      venit impozabil*5,5%= valoarea lunara a contributiei de sanatate (dar nu mai putin de 54 lei)
      contributia minima la pensie este de 222 lei pe luna
      impozit pe venit = 16%(venit impozabil-sanatate-pensie)
      Platile se fac trimestrial pe baza declaratiei de venit estimat.

      • cuvintecareconteaza 19/01/2015 at 09:56 #

        Va multumesc oricum pentru raspunsul oferit. Ma ajuta sa-mi fac o idee mai clara. O zi cat mai buna!

  64. smo 10/12/2014 at 13:12 #

    Buna ziua,

    Am un PFA in Romania pe traduceri (profesie liberala, sistem real).

    Intre timp m-am mutat in alta tara si sunt angajata cu norma intreaga in tara respectiva.

    As putea sa scap de vreuna dintre platile pe PFA-ul din Romania? Daca da, de care si cum?

    Va multumesc

    • Constantin 17/01/2015 at 16:52 #

      Faptul ca aveti contract de munca in alta tara nu va ajuta, platiti aceleasi taxe.

      • Smo 08/02/2015 at 18:03 #

        va multumesc frumos pentru raspuns! toate cele bune

  65. iconografis 28/11/2014 at 12:57 #

    Buna ziua! Si eu am un pfa. Am platit anul acesta 700 de lei la Pensie, restanti de anul trecut. Ii pot deconta la cheltuielile din acest an? sau cum trebuie procedat?

    • Constantin 17/01/2015 at 16:09 #

      Da. Inregistrati chitanta in Registrul Jurnal de incasari si plati din anul 2014.

  66. Florin 24/11/2014 at 09:23 #

    Buna ziua. Am un PFA care colaboreaza cu un IFN. Din veniturile incasate saptamanal, ma aleg cu un venit brut de aprox 250 lei din care firma retine 5,5% sanatate/CASS, 10,5% CAS si 10% impozit pe venit. Este corecta calculatia IFN? Si o a doua intrebare: daca mi se retine CAS mai trebuie sa platesc cei 252 de lei? Multumesc

    • Constantin 17/01/2015 at 16:47 #

      Buna ziua. Aveti venit cu retinere la sursa. IFN-ul este obligat sa retina de la dvs aceste impozite si contributii care sunt considerate plati anticipate. Sunteti obligat ca pana la 25 Mai a anului urmator (25 Mai 2015 pentru anul 2014) sa depuneti declaratia 200 cu venitul ci cheltuielile realizate efectiv.

  67. simonaban 20/11/2014 at 22:05 #

    buna ziua,vreau sa imi deschid un pfa pentru un stand cu cosmetice si accesorii,ce timp de pfa este potrivit comertului?cel in norma de venit sau in sistem real?multumesc

    • costicozma 29/11/2014 at 13:16 #

      Buna ziua! Stabiliti codul CAEN si verificati daca e pe lista de activitati taxate la norma de venit. Daca este pe lista puteti alege impozitare la norma de venit sau in sistem real, altfel ramane doar varianta cu taxare in sistem real.
      Daca aveti posibilitatea sa alegeti, o in functie de venitul net anual pe care-l estimati. Daca venitul net (venituri totale-cheltuieli totale) estimat este mai mic decat norma de venit alegeti taxarea in sitem real. Si invers.

  68. dana 19/11/2014 at 10:06 #

    un pfa in primul an de activitatea daca in declaratia 220 trece un venit de sub 800 lei-luna este obligat sa depuna declaratia 600?

    • costicozma 29/11/2014 at 11:57 #

      Buna ziua. Conform normelor metodologice la articolul 296/22 daca estimati un venit lunar mai mic decat 35% din venitul mediu brut pe tara (2298 lei in 2014), nu sunteti obligata sa va asigurati in sistemul public de pensii.

  69. alin 15/11/2014 at 15:19 #

    Buna ziua,
    Am un PFA in domeniul medical si as dori sa achizitionez un laptop in interesul desfasurarii activiatii.
    Ma puteti ajuta cu informatii despre deducerea cheltuielilor de achiztionare a acestui aparat?
    Se scad dintr-o data, lunar, e suma procentuala din valoarea lui pe care o pot scade?
    Multumesc,
    Cu stima

    • costicozma 29/11/2014 at 11:54 #

      Buna ziua, aveti toate informatiile aici: http://gestiunepfa.ro/amortizare-mijloace-fixe-pfa/

      • Elena Ignat 29/11/2014 at 20:00 #

        Buna seara,
        Am deschis anul acesta un PFA traducator si doresc sa-l inchid . Imi puteti spune, va rog frumos care este procedura de inchidere/reziliere. Ce declaratii trebuie solicitate si completate, ptr ca am citit diverse variante: 220 sau 200 sau 070.? Ce taxe si unde ar mai fi de platit. Mentionez ca mi-am platit impozitul si ca certificatul de inregistrare mi s-a eliberat de Administratia Financiara, nu am avut de-a face cu Registrul Comertului. Ar trebui sa merg acum tot la Administrarea Financiara sa solicit incheierea/radierea pfa-ului?
        Multumesc si astept cu interes raspunsul dvs.
        Elena

        • Constantin 13/01/2015 at 22:10 #

          Buna seara! Trebuie sa va adresati la Registrul Comertului din raza căruia persoana fizică autorizată isi are sediul profesional. Mergeti cu certificatul de inregistrare si cu certificatul constatator de autorizare, in original. Cereti la informare initiala cerere de radiere PFA, completati si depuneti la ghiseul de pfa-uri. Platiti taxe de aproximativ 70 lei.

  70. Andrei 13/11/2014 at 15:08 #

    Buna ziua,
    Am un prieten care ar dori sa treaca pe PFA in colaborarea cu firma la care lucreaza(incetarea contractului de munca si trecerea pe colaborare cu PFA)

    Suma totala pe care el o cere este 4500 ron. Care sunt taxele totale pe care el ar trebui sa le plateasca?

    Multumesc!

    • Constantin 17/11/2014 at 17:46 #

      Nu am informatii suficiente pentru a calcula taxele.
      PFA cu ce obiect de activitate? Ar putea fi incadrat la norma de venit si atunci se schimba datele problemei.
      Care sunt cheltuielile deductibile pe care le estimeaza? Pentru a calcula venitul net in sistem real..
      Articolul pe care l-am scris enumera taxele si modul de calcul.

  71. dora 07/11/2014 at 17:11 #

    Buna ziua,
    AM infiimtat un PFA in octombrie 2012, am colaborat cu un SRL care mi-a platit in noiembrie si decembrie cate 300 lei.Imediat, in ianuarie 2013 m-am angajat la o multinationala si nu am depus nicio declaratie la Adm. Fiscala. In ianuarie 2014 am radiat PFA. Mi s-au emis decizii de plata inclusiv CAS pe tot anul 2013 plus penalitati. Spuneti-mi, va rog mult, cum sa fac pentru a nu plati CAS de doua ori? Mentionez ca am platit deja „sume accesoriu”.

    • Constantin 12/11/2014 at 19:59 #

      Nu aveti cum sa platiti CAS – pensie – pentru ca ați fost asigurata in sistemul public de pensie in 2013.
      Este o greseala a administratiei financiare. Cereti o corectare a deciziei de impunere.

  72. Gabi 07/11/2014 at 14:01 #

    Buna ziua.
    Sunt angajata in prezent la o firma de constructii. Contractul este pe perioada determinata pina in decembrie 2014. Din decembrie ma va da in somaj pina in martie, iar dim martie ma va angaja cu contract pe perioada nedeterminata.
    Vreau sa-mi deschid PFA ca administrator imobile.
    Va rog sa-mi spuneti ce contributii trebuie sa platesc ca PFA? (ce contributii trebuie sa platesc acum pina in decembrie , in perioada de somaj si in perioada de angajat).
    Multumesc.

    • Constantin 12/11/2014 at 20:03 #

      Daca va deschideti PFA si venitul pe care il aveti din PFA este mai mare de 500 lei pe luna nu veti primi somaj.
      In rest aveti in articol tot ce trebuie sa stiti depre taxe, in toate situatiile prezentate – angajat sau somer.

  73. Dan 05/11/2014 at 10:44 #

    Buna ziua, v-as ruga frumos sa-mi raspundeti la o intrebare. Momentan lucrez cu contract individual de munca la o firma. Mi-am facut un pfa (sistem real, neplatitor de tva ) cu caen 7112 si de la 1 ianuarie voi avea contract intre mine ca pfa si firma la care lucrez momentan. Contributiile le voi plati eu de atunci incolo ? Sa zicem ca voi primi 3000 lei pe luna, care ar fi contributiile pe care le datorez statului ? Va multumesc anticipat !

    • Constantin 12/11/2014 at 19:42 #

      Buna ziua. Platile se fac trimestrial conform declaratiei de impunere emisa de ANAF.
      Astfel: a. Veti alege sa platiti minimul la pensie care este egal cu 252 lei pe luna – in 2014.
      b. Sanatate 5,5% din venitul net (venit net = incasari – cheltuieli deductibile) dar nu mai putin de 5,5% din salariul minim brut.
      c. Impozit 16% aplicat la ce ramane dupa ce scadeti din venitul net contributia la pensie si la sanatate.

  74. maria 30/10/2014 at 12:57 #

    Buna vreau sa stiu care sunt contributiile pt un pfa daca sunt angajat in alta parte cu norma intreaga(in tara).PFA cu profil cultural .Si daca pot sa-mi deduc cheltuielile aferente(cumparare cd-uri proprii pt publicitate,difuzare videoclipuri la televiziuni,transport,cazare,etc)Va multumesc

  75. Stefan 27/10/2014 at 22:24 #

    Buna seara, am o mica intrebare, ce trebuie explicata ca pentru copii mici.
    Teoretic vorbind detin un PFA. Plec in sistemul PFA dupa 1 an de munca in privat. Vreau sa stiu exact daca se poate calcula sau cum se calculeaza ( mai babeste sa zic asa ) taxele datorate minunatului stat in situatia in care lunar , castigul efectiv , taiat pe chitanta, este de 600 lei. Ce se intampla daca , timp de 3-4 luni castigul este de 600 lei lunar ( aici ma refer in termeni de nestiutor la suma efectiva care o tai pe chitanta ) iar, urmatoarele 2-3 luni totul este 0. .. Va multumesc in avans pentru timpul acordat.

    • Constantin 29/10/2014 at 21:16 #

      Buna seara. La PFA impozitul se calculeaza (declara) anual si se plateste trimestrial. Dupa inchiderea anului fiscal se fac regularizari si in functie de venitul dvs real puteti fi in situatia de a primi bani sau de a da bani peste ce ati dat in timpul anului.
      Referitor la calculul pe care mi-l cereti gasiti in articolul http://gestiunepfa.ro/taxe-pfa-plateste-mai-putine-taxe/ tot ce aveti nevoie pentru a calcula taxele in functie de situatia dvs.: venituri, cheltuieli, asigurat sau nu in sistemul public de pensii.

  76. Theodora 26/10/2014 at 16:23 #

    Buna ziua,

    As avea nevoie urgent de o informatie in legatura cu postarea de mai sus, caci as dori sa depun contestatie la decizia de impunere, si curan expira cele 30 de zile de contestatie. Este o idee buna, sau exista o alta solutie?

    Postarea este urmatoarea:

    Buna ziua,

    Am PFA-ul cu norma de venit cu sediul in Bacau, iar domiciliul meu este in Bucuresti. Am depus declaratiile de venit la ANAF Bucuresti, iar decizia de impunere a fost calculata in functie de norma de venit pe Bucuresti. Din ce vad mai sus, norma se calculeaza conform cu sediul PFA-ului. Ce pot face in aceasta situatie, pentru a mi se recalcula decizia de impunere?

    Va multumesc!

    • Man 26/10/2014 at 17:41 #

      @theodora, exista parca un formular pentru schimbarea domiciliului fiscal.

    • Constantin 27/10/2014 at 17:58 #

      Buna ziua,
      Puteti cere anularea declaratiei sau refacerea ei. Trebuie sa explicati ca desfasurati activitatea in Bacau si deci trebuie folosita norma de venit de acolo.

  77. Bogdan 25/10/2014 at 22:53 #

    Bună, va mulțumesc pentru informații.
    Doresc să colaborez cu o firmă canadiană ca redactor pentru un site, cu plata prin PayPal. Pot să o fac prin pfa și ce presupune asta în materie de chitanțe, contracte, etc?

    Vă mulțumesc anticipat!

    • Constantin 26/10/2014 at 14:59 #

      Buna ziua,
      Puteti folosi PFA. Este necesar contract de prestari servicii, emitere de facturi catre clientul din Canada, cont bancar deschis de pfa si conectat la paypal. Incasarile trebuie sa fie in contul bancar al pfa. Paypal trebuie sa emita factura pentru comision catre pfa-ul dvs. Nu se emit chitante decat atunci cand incasati in numerar.

  78. Scoala Nana 24/10/2014 at 00:22 #

    mie mi se pare mult sa cotizez la pensionari fie si o luna adica 252 ron , mi-ar parea rau de luat de la gura copilui chiar 2 luni anul asta adica noiembrie plus dec 504ron cu care pot face multe ptr baietelul meude un an si 7 luni …. daca ar trebui sa fiu obligat sa dau inca un an 252 x 12 luni de CAS as consdera o bataie de joc acest PFA si ar fi o idee buna sa-l desfiintez de pe acum cand imi ies actele sa depun direct dizolvarea lui , nu vreau sa platesc pensii la niste batrani pe care sa-i intretin cu forta , in timp ce nu stiu cu ce sa-mi hranesc si sa-mi imbrac copilul desi sunt absolent de master in germanistica si nu numai …. va rog sfatui-ti-ma cum pot evita acast cosmar CAS , ma tem ca si angajarea cu sfert de norma ca fi ignorata in curand ca si dovada ca platim CAS si ca vom fi obligati toti cei cu PFA sa platim enorm ptneru ceea ce nici macar nu face fizic ca si realizari lunare / anuale …. ce cosmar care pare palnuit de gerontocrati impotriva tinerilor , fix la fel cum se intmapla cu drma asigurarlor RCA de 3 ori mai scumpe sub 30 de ani , pare-se tot o masura gerontocrta de import imusa de scumpa noastra UE

  79. Scoala Nana 23/10/2014 at 17:58 #

    Mi-am infiintat un PFA cu profilul traduceri care va incepe sa functioneze din 1 noiembrie 2014 , nu sunt nici salariat nici pensionar , nici nu iau somaj… cum se procedeaza cu contributia la pensii (cea de minim 250 ron / luna ) ? Daca de exemplu nu voi realiza nici un venit net sau sa zicem, realizez un venit modic (de ex 100ron / luna) in aceste 2 luni care au mai ramas din an , voi fi obligat totusi sa platesc CAS pe aceste 2 luni ? Dar anul viitor ? Sunt suficiente cele 2 luni care au mai ramas din 2014 pentru ca anul viitor sa intru la neplatitori de CAS sau trebuie sa treaca inca un an (2015) in care voi plati obligatoriu 250ron X 12 luni , ca abia apoi sa intru la neplatitori abia din 2016 ?

    • Constantin 27/10/2014 at 18:14 #

      Conform normelor metodologice la articolul 296/22 daca estimati un venit lunar mai mic decat 35% din venitul mediu brut pe tara (2298 lei in 2014), nu sunteti obligata sa va asigurati in sistemul public de pensii.

      ART. 296^22
      32. Venitul declarat de contribuabilii prevăzuţi la art. 296^21 alin. (1) lit. a) – e) din Codul fiscal reprezintă un venit ales de către aceştia, cuprins între 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi echivalentul a de 5 ori acest câştig.
      Încadrarea în categoria persoanelor obligate să se asigure se face în funcţie de:
      – venitul realizat în anul precedent, rămas după scăderea din totalul veniturilor încasate a cheltuielilor efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţii sociale, raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, în cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi impuse în sistem real;
      venitul estimat a se realiza potrivit art. 81 alin. (1) din Codul fiscal, în cazul contribuabililor care îşi încep activitatea în cursul anului fiscal;
      – valoarea lunară a normelor de venit, obţinută prin raportarea normelor anuale de venit la cele 12 luni ale anului după aplicarea corecţiilor prevăzute la art. 49 din Codul fiscal, în cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi impuse pe bază de norme de venit.
      Contribuabilii care desfăşoară activităţi impuse în sistem real, care în anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim prevăzut de lege, nu sunt obligaţi să se asigure şi nu datorează contribuţie de asigurări sociale, pentru anul fiscal următor. Contribuţiile de asigurări sociale plătite în anul fiscal în care au fost realizate venituri sub nivelul plafonului prevăzut de lege nu se restituie, acestea fiind luate în calcul la stabilirea stagiului de cotizare şi la stabilirea punctajului pentru pensionare.

  80. Theodora 22/10/2014 at 14:00 #

    Buna ziua,

    Am PFA-ul cu norma de venit cu sediul in Bacau, iar domiciliul meu este in Bucuresti. Am depus declaratiile de venit la ANAF Bucuresti, iar decizia de impunere a fost calculata in functie de norma de venit pe Bucuresti. Din ce vad mai sus, norma se calculeaza conform cu sediul PFA-ului. Ce pot face in aceasta situatie, pentru a mi se recalcula decizia de impunere?

    Va multumesc!

    • Constantin 27/10/2014 at 17:32 #

      Buna ziua. Unde va desfasurati activitatea? Conform Cod fiscal ”ART. 49 Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit.
      (1) În cazul contribuabililor care realizează venituri comerciale venitul net anual se determină pe baza normelor de venit de la locul desfăşurării activităţii.”

  81. Iacob Maria 18/10/2014 at 08:29 #

    Vreau sa deschid o pensiune agro turistica .se poate c persoana fizica autoruizata?si ce taxe trebuie sa polatesc fiind pensionara?

    • Constantin 21/10/2014 at 15:08 #

      Buna ziua,
      Puteti sa va organizati ca PFA. Trebuie sa aveti o certificare in acest domeniu de activitate.
      Stabiliti codul CAEN si verificati daca e pe lista de activitati taxate la norma de venit.
      Ca pensionar nu platiti contributie la pensie.
      Taxele pe care trebuie sa la platit le-am descris aici http://gestiunepfa.ro/taxe-pfa-plateste-mai-putine-taxe/.

  82. costea17k2013 13/10/2014 at 18:04 #

    Buna ziua,
    Am un PFA cu impozitare fixa in domeniul IT. Platesc la PFA trimestrial in jur de 530 de lei (impozit + CASS). In acelasi timp sunt si angajat intr-o companie de IT. Serviciul meu la aceasta companie nu are nicio legatura cu ce fac eu pe PFA.

    Exista posibilitatea de a beneficia de o deducere a impozitului sau o deducere a CASS-ului pe PFA in conditiile in care platesc foarte multi bani din salar. (pe fluturas mi se opresc peste 1000 de ron pe luna pentru contributii)?

    Multumesc anticipat.

    • Constantin 15/10/2014 at 12:40 #

      Buna ziua,
      Din pacate nu puteti reduce taxele. Salariul si venitul PFA-ului sunt distincte si cu cat sunt venituri mai mari cu atat cresc si taxele.
      O varianta este sa inregistrati la PFA cheltuieli dedcutibile mai mari. Cheltuieli legate de PFA, nu oricare.
      La CASS minimul este de 49 lei pe luna, oricat de multe cheltuieli ati avea.

    • Anonim 11/02/2015 at 18:12 #

      se poate cere recalcularea normei de venit, daca sunteti angajat cu norma intreaga pe perioada nedeterminata sap pe perioada determinata

      • Constantin 11/02/2015 at 19:35 #

        E adevarat! Norma de venit poate fi redusa cu pana la 50%. Verificati la finalul listei cu normele de venit din locatia dvs. (in care va desfasurati activitatea).

  83. Doru S 13/10/2014 at 10:35 #

    Va multumesc pentru raspuns.

  84. Doru S 09/10/2014 at 05:21 #

    Va salut,
    Am oportunitatea de a colabora cu o firma din Italia care nu vor
    sa infiinteze o societate in Romania, deci nu poate angaja si ma gandeam la un PFA al meu, care sa factureze care firma din Italia.
    Este vreun regim special in acest caz? Platile se fac prin banca in Euro.
    Pt masina probabil solutia este un leasig operational care include servisul.
    1. Restul : combustibil, hotel + mese, papetarie, laptop, etc. merita sa le bag la detuctibile si am inteles ca sunt doar 50%.
    2. Tb sa fac Ordine de Delegatie + Foi parcurs ( sau pot folosi doar facturile de hotel + bon combustibil fara sa le atasez la un ordin de delegatie )?
    3. Indiferent de veniturile realizate, pot sa folosesc ca si metoda de calcul b – EXEMPLU DE CALCUL TAXE IN SISTEM REAL?
    Multumesc.

    • Constantin 12/10/2014 at 12:06 #

      Buna ziua,

      Daca nu ati stabilit deja codul CAEN, in functie de activitatea si pregatirea dvs fixati codul CAEN.
      Puteti sa infiintati un PFA/si sa facturati oriunde sunt clientii dvs, in RO sau UE.
      Inteleg ca vreti sa facturati servicii/marfa in Italia. Daca firma din Italia este platitoare de tva, trebuie sa va inregistrati si dvs. ca platitor de tva si sa va inregistrati in Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI) inainte de inceperea operatiunilor cu Italia.
      In functie de marimea veniturilor, impozitarea la norma de venit va poate ajuta sa platiti mai putine taxe si sa gestionati mai usor PFA-ul. Dar nu toate activitatile pot fi impozitate la norma de venit. Trebuie sa verificati dupa codul CAEN al dvs aici – http://gestiunepfa.ro/norme-de-venit-2014/ – daca va incadrati la tinerea contabilitatii dupa norma de venit sau va incadrati la cea in sistem real.
      Cheltuielile sunt importante atunci cand sunteti impozitat in sistem real. Pot fi deductibile doar acele cheltuieli care sunt legate de activitati care aduc venituri. Din lista dvs., doar cheltuielile cu combustibilul si piesele auto sunt deductibile 50% restul sunt integral deductibile.
      Dar pentru justificarea restului de cheltuieli legate de deplasari interne sau externe, va trebuie cum ati mentionat si dvs. ordine de deplasare si foi de parcurs pentru deplasari.
      Cheltuielile legate de activitatea curenta a firmei sunt deductibile integral.
      O alta particularitate intervine in momentul achizitiei de mijloace fixe (de ex incadrare laptop la mijloace fixe), vedeti aici: http://gestiunepfa.ro/amortizare-mijloace-fixe-pfa/.

  85. Liliana Momete 28/09/2014 at 09:53 #

    PFA sistem real – 2014; va rog sa imi spune-ti daca in cheltuielile deductibile pot sa adaug:
    – cost benzina (am contract comodat cu proprietarul masinii); masina este doar pentru deplasare nu face parte din domeniul activitatii; exista restrictie la suma deductibila? trebuie sa am alt document in afara bonului fiscal de la benzinarie?; cheltuielile pentru revizie masina?
    – asigurarea de viata este deductibila?
    – asigurarea de sanatate este deductibila?

    Multumesc

    • Constantin 29/09/2014 at 17:06 #

      Cheltuielile cu cobustibilul si reparatiiile auto sunt deductibile in limita a 50% din valoarea lor. Nu trebuie sa aveti niciun alt document. Asigurarea de viata si de sanatate (privata) nu este dedcutibila. Doar contributia la fondul de stat pentru sanatate este deductibila fiscal, 5,5% din venitul net, cel putin 49 lei pe luna.

  86. ion 27/09/2014 at 16:10 #

    Din textul de mai jos inteleg ca daca nu realizez un venit de minim 804 lei pe luna nu datorez CAS. Asta inseamna ca nu sunt asigurat in sistemul de pensii? Daca realizez un venit de 805lei pe luna platesc CASS la 805 lei sau la diferenta dintre 805-804?. Salariatii care au contracte mai mici de 8 ore si nu realizeaza minimul pe economie nu sunt asigurati in sistemul CAS?

    „Exista si cateva categorii de PFA care nu datoreaza contributia la pensii, si anume:

    Contribuabilii al caror venit net anual, obtinut in anul fiscal precedent, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat ( 35% x 2298 = 804 lei)”

    Va multumesc pentru raspunsuri.

    • Constantin 29/09/2014 at 17:21 #

      Daca venitul net este sub 804 lei pe luna (in 2014) nu sunteti obligat sa platiti CAS si nu sunteti asigurat in sistemul public de pensii. Chiar si asa daca vreti sa va asigurati legea va da voie prin optiunea dvs expresa; ca un ban in plus la buget nu strica. Daca depasiti 804 lei sunteti obligat sa platiti contributie la pensie. Valoare contributiei este o suma pe care o alegeti dvs dar nu mai mica de 252 lei pe luna. Daca aveti un venit net de 100.000 de lei pe luna puteti alege sa platiti doar 252 lei, nu 31,3% din 100.000 lei.
      Salariatii datoreaza contributie pentru orice venit salarial, calculat si retinut de angajator, nu conteza nr de ore lucrate.

  87. ion 27/09/2014 at 16:04 #

    De ce in cazul PFA-ului nesalariat si nepensionat CAS-ul se incaseaza in procent de 31,3% (echivalent cota angajator+cota angajat) iar in ce priveste CASS se incaseaza doar 5,5%? De ce nu se incaseaza CAS la veniturile din dividende? In cazul inchiderii unei societati cand se transfera activele sociatatii catre asociat(nesalariat si nepensionat) acesta datoreaza doar impozit pe venit sau si CASS?

    • Constantin 29/09/2014 at 17:12 #

      Buna ziua. Nu stiu de ce este 31,3%, asa a hotarat legiuitorul (echivalent cota angajator+cota angajat). Cand se lichideaza o societate comerciala datoreaza impozit pe profit si impozit pe dividende, daca exista profit la lichidare.

  88. Alexandru 24/09/2014 at 14:16 #

    Buna ziua. As dori sa stiu daca exista vreun conflict de interese daca eu, PFA cu norma fixa de venit, facturez o firma in care sunt si eu asociat (firma are mai multi asociati). Mentionez ca atat PFA-ul cat si firma au multe contracte (firma nu e unicul client al PFA-ului). Va multumesc.

    • Constantin 26/09/2014 at 10:05 #

      Buna ziua. Din situatia descrisa nu vad niciun conflict. Atat timp cat exista relatii economice normale si nu artificiale nu trebuie sa va faceti griji.

  89. protraduceri 12/09/2014 at 19:44 #

    Buna ziua! Va cer ajutorul pentru a lamuri o problema legata de plata asigurarilor sociale.
    Am un PFA in sistem real din 2006 si, desi platesc 5% catre CNASS respectiv 35,5% catre Casa de Pensii, am avut surpriza sa merg la cabinetul medical pentru o adeverinta medicala si sa-mi spuna ca nu sunt in baza de date. Am fost la ANAF de unde apartin si mi s-a spus ca in baza lor de date figurez cu CASS platit la zi, doar ca suma nu este suficienta pentru a avea calitatea de ASIGURAT. Mentionez ca venitul anual estimat in ultimii ani a fost de 1000-2000 ron.
    Va rog sa-mi spuneti cat trebuie sa declar Venitul Anual Estimat respectiv Cheltuieli Deductibile Estimate pentru a plati catre CNAS respectiv Pensii si pentru a fi ASIGURAT.
    Nu vreau sa ma trezesc peste alti 10 ani ca am platit degeaba si nu sunt asigurata.
    Va multumesc!

    • Constantin 15/09/2014 at 16:29 #

      Buna ziua. Conform legii trebuie sa platiti lunar cel putin 5,5% din salariul minim brut pe tara. In semstrul 2 din 2014 salariul minim brut pe tara este de 900 lei pe luna, deci contributia minima este de 49 lei/luna. Platiti diferenta pe ultimul an si cereti adeverinta de la ANAF pentru medicul de familie.

  90. Drugea Gheorghe 10/09/2014 at 09:18 #

    Buna ziua,
    Am primit de la ANAF in luna august o noua decizie de impunere pe anul 2014 in care s-a luat ca baza de calcul venitul realizat in anul anterior si nu valoarea estimata declarata la inceputul anului. Din intamplare anul anterior a fost unul de exceptie iar sumele incasate depasesc cu mult pe cele incasate anul acesta. Ar rezulta ca pana la finele anului sa platesc un impozit egal cu castigul net pe anul 2014. Cum se poate regla o asfel de situatie ?
    Va multumesc,
    George

    • Constantin 10/09/2014 at 15:38 #

      Presupun ca nu ati depus declarația 220 privind venitul estimat/norma de venit anual.
      Contribuabili care, în anul anterior, au realizat pierderi şi cei care, au
      realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum şi cei care,
      din motive obiective, estimează că vor realiza venituri care diferă cu cel
      puțin 20% față de anul fiscal anterior.
      Dacă vă încadrați la pct. b) trebuie
      sa depuneți declarația 220 odată cu declarația 200.

      Mergeti la Administratia financiara locala si incercati sa depuneti declaratia 220 (cu amenda 100 lei). Dupa care solicitati recalcularea impozitului.
      Altfel trebuie sa platiti impozitul calculat in decizia de impunere, acesta fiind un impozit platit in avans pentru anii urmatori.

  91. letitia 29/08/2014 at 14:13 #

    Bună ziua. Dacă persoana care a înființat PFA este cetățean român cu domiciliul în altă ţară UE și salariată acolo mai plătește contribuţiile ?

    • Constantin 01/09/2014 at 20:51 #

      Buna ziua. Da, va plati contributiile integral in Romania. Ca sa nu plateasca contributie la pensie trebuie sa fie asigurat in sistemul public de pensie din Romania.

      • letitia 01/09/2014 at 23:54 #

        multumesc

  92. madalin vdc 25/06/2014 at 10:50 #

    imi puteti spune, va rog, unde se poate plati impozitul pentru PFA?

    • Constantin 27/06/2014 at 15:22 #

      Buna ziua. Platiti la caseria administratiei financiare de care apartineti sau prin banca in contul deschis la trezorerie.

  93. m 08/06/2014 at 13:05 #

    am si eu o nedumerire, daca sediul profesional al pfa-ului e in alt judet decat cel din buletin, care norma de venit ar fi luata in considerare de anaf ? (daca stie cineva).

    • Constantin 11/06/2014 at 17:57 #

      Se va folosi norma de venit de la sediul profesional al PFA-ului. Daca PFA-ul inregistreaza puncte de lucru la domiciliul titularului sau in orice alta locatie decat cea de la sediul profesional se va folosi norma de venit din raza in care si-a declarat adresa punctului de lucru. Locul de desfasurare a activitatii este locul unde se declara sediul profesional sau punctul de lucru.

  94. Man 25/05/2014 at 21:30 #

    Am citit ca exista o perioada de 2 ani in care un pfa e obligat sa nu schimbe regimul. E posibila oare desfiintarea si apoi reinfiintarea (poate in alt judet) pentru a nu sta 2 ani cu acelasi regim?

    • Constantin 26/05/2014 at 18:45 #

      Regimul fiscal se mentine cel putin 2 ani de zile. Nu va pot raspunde la intrebarea dvs pentru ca nu am intalnit acest caz. Intrebati va rog la Registrul Comertului.

  95. bogdan bugean 21/05/2014 at 18:25 #

    Ca sa fiu sigur ca am inteles : indiferent cat de mare e venitul -de exemplu taxare in sistem real , 60000 venit , 10000 cheltuieli – pot alege sa platesc CAS – Contributia la pensie = 252 * 12 = 3.024 lei?

    • Constantin 21/05/2014 at 18:42 #

      Da, asa spune codul fiscal. Verificati si dvs mai jos.
      Art. 296/22. – (1) Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale pentru persoanele prevăzute la art. 296/21 alin. (1) lit. a) -e) este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nici mai mare decât echivalentul a de 5 ori acest câştig; contribuabilii al căror venit rămas după deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate în scopul realizării acestui venit, respectiv valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim menţionat, nu datorează contribuţie de asigurări sociale.
      Punere în aplicare prin Normă metodologică Norma metodologică de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codu… din 22/01/2004 :
      32. Venitul declarat de contribuabilii prevăzuţi la art. 296/21 alin. (1) lit. a) -e) din Codul fiscal reprezintă un venit ales de către aceştia, cuprins între 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi echivalentul a de 5 ori acest câştig.

  96. Mihail Dragotoiu 21/05/2014 at 14:11 #

    Stiti cumva care este nivelul taxarii? Am auzit ca pentru PFA acest nivel este de 10.5 % la pensii si se aplica la venitul realizat.

    • Constantin 21/05/2014 at 18:29 #

      Descarcati va rog materialul gratuit si veti afla tot ce trebuie sa stiti despre nivelul taxarii. Multumesc.

  97. Man 17/05/2014 at 23:14 #

    Da, cer scuze ca am inteles gresit. Nu ma pricep la chestiile astea (is mai de la talpa tarii) si am fost indus in eroare de linia cu „Rezultat net teoretic”.
    O alta intrebare, deci daca suntem angajati cu 2 ore, firma plateste taxe pentru alea 2 ore(total 101lei/luna?) si noi nu mai avem absolut nici o treaba cu CAS (253lei/luna) ? (e si vreun dezavantaj la chestia asta?, statul nu s-a prins de „scaparea” asta in avantajul slavilor? ).
    Numai bine.

    • Constantin 19/05/2014 at 18:14 #

      Legea spune ca daca sunteti asigurat in sistemul public de pensii nu platiti CAS. Nu am intalnit pana acum cazul in care angajarea cu 2 ore sa nu fie luata in considerare. In schimb, guvernul actual, pregateste chiar in acest moment, o ordonanta prin care sa taxeze pe toata lumea la pensii si sanatate.

  98. bogdan mariana 16/05/2014 at 16:20 #

    In cazul PFA in sistem real, impozitul pe venit, platit in anul trecut pentru anul anterior, intra in categoria cheltuielior deductibile ale anului trecut? De exemplu, impozitul platit in anul 2013, pentru anul 2012, se poate deduce din venitul anului 2013? Multumesc.

    • Constantin 19/05/2014 at 17:33 #

      Impozitul pe venit nu intra in categoria cheltuielilor deductibile, indiferent de an. Il inregistrati doar in Registrul de incasari si plati, la data la care s-a facut plata.

    • Constantin 22/01/2015 at 19:45 #

      Buna seara. Cheltuiala cu impozitul pe venit nu este deductibila din venitul brut. O treceti in registrul de incasari si plati din 2013 si aveti grija ca la calculul venitului impozabil pe 2013 sa nu o luati in calcul.

  99. Man 11/05/2014 at 21:24 #

    Asadar, chiar si pentru cei la norma, se scad contributiile din cifra normei pentru a se calcula impozitul ?

    • Constantin 13/05/2014 at 15:22 #

      Impozitul de 16% se aplica la norma de venit, fara a se scadea valoarea contributiilor.

  100. Tinel 07/05/2014 at 23:05 #

    In cazul unei pfa avand cod caen 6622 platesc taxe lunare?

    • Constantin 10/05/2014 at 19:31 #

      Indiferent de codul CAEN persoanele fizice autorizate (PFA/II/IF) platesc taxele trimestrial pana la data de 25 a ultimei luni din trimestru, adica martie, iunie, septembrie si decembrie.

  101. Toniuc 13/04/2014 at 09:36 #

    „Daca titularul se angajeaza cu 2 ore, cu scopul de a plati CAS mai putin, atunci economiseste 160*12= 1.920 lei pe an.” – Unde se poate angaja? Poate fi angajatul propriului PFA?

  102. simion doina 27/03/2014 at 10:16 #

    AS DORI UN EXEMPLU SI PENTRU CALCUL TAXE PENTRU O LUNA

    • constantin 31/03/2014 at 14:14 #

      O sa reactualizez articolul si sa o fac si o comparatie de taxe intre acelasi venit ca salariu si ca PFA.
      Multumesc.

Scrie mesajul tau aici:

%d blogeri au apreciat: